Bybil og elbil, det kan Hyundai. Når de to kombineres, blir det selvsagt spennende. Dette er Inster.
Av David Kordahl Andersen
Med noen unntak, som for eksempel BMW i3, kjøper ikke nordmenn bybiler. Ikke en gang klassen over – småbilene – er særlig populære.
Derfor har vi heller ikke fått med oss Hyundais eksemplar av arten. Med bensinmotor, heter den i10, og konkurrerer med biler som Toyota Aygo. Eller Fiat 500 og Mini Cooper – om vi beveger oss litt over på premium-siden.
Poenget er at nettopp i10, og for så vidt søstermodellen Kia Picanto, har gjort det veldig bra. Ganske enkelt fordi bilene er uvanlig gode å kjøre til å være så små og billige, og har ganske god plass. i10 har vært testvinner nedover Europa i flere år.
Dette er poenget: Når Hyundai endelig kombinerer elbil, som vi vet de er gode på, med bybil, er det over snittet lovende.
Hils på Inster
Den nye krabaten måler 3,8 meter og plasserer seg dermed midt i bybil-størrelse. Den er litt kortere enn det som før alle andre får opp dampen, kommer til å være erkerivalen: Nye Citroën ë-C3 – Norges antagelig billigste bil med startpris på 219 900 kroner.
Hva Insteren skal koste, vet vi foreløpig ikke, men den bør havne på rundt 250 000, greit utstyrt – om Hyundai har planer om å bli kvitt noen i Norge.
Det man da får, later til å være ganske imponerende med tanke på størrelsen.
Bagasjerommet måler mellom 238 og 351 liter, avhengig av hvor langt bakover eller forover man skyver baksetet. Det har 16 cm å gå på i lengderetning. Citroën C3 tar til sammenligning 310 liter, men uansett er det hyggelig å kunne flekse.
Baksetet kan i tillegg felles på ekstra smart måte slik at gulvet blir helt flatt, og lastekapasiteten svært god.
Holder ikke det, kan også forsetene legges ned, men da må plassen brukes til seng for to – akkurat som den originale og viden kjente, geniale Fiat Pandaen.
Av andre praktiske egenskaper, kan det skiltes med 75 kg taklast og tilhengerfeste som lastestativ-holder. For eksempel til sykler.
To batterier
Under skallet, kan du selv påvirke hva som skal befinne seg, i alle fall dersom Hyundai velger å importere de to tilgjengelige utgavene til Norge.
Innstegsversjonen byr på 42 kWt kapasitet, mens topputgaven har 49. Sistnevnte skal klare opp til 355 km (foreløpig tall). Forbruket er estimert til 15,3 kWt per mil, som virker høyt – men kanskje desto enklere å oppnå i den virkelige verden.
For klassen er uansett dette glimrende tall, og så kan du hurtiglade med 120 kW effekt. Det burde gi en halvtimes stopp fra 10 til 80 prosent.
De to batteri-versjonene har samme dreiemoment i elmotoren på forakslingen, men ulikt effekt uttak: 97 og 115 hestekrefter.
Morsomt nok, får også denne lille bilen V2L, sånn at du kan bruke den som powerbank.
Som i en større bil
Dashbordet bærer ikke særlig preg av å befinne seg i noe av det billigste du kan kjøpe, Inster har førerdisplay på 10,25 tommer, pluss en infotainmentskjerm i midten med samme mål.
At Hyundai tar seg råd til eget knappepanel for klima-styringen – med tilhørende separate display – i dette segmentet – er bare å feire. Løsningen er selvsagt 10 ganger bedre enn klimastyring via skjermer.
Til og med setevarmen har fått lov til å koste på seg egne knapper. Og Inster kommer med varme i rattet – som for øvrig er hentet fra Ioniq 5.
Litt luksus er også lurt inn, du får blant annet stemningsbelysning med 64 fargevalg. Soltak med elektrisk åpning og digital nøkkel, står også på programmet.
Så som moderne førerassistentsystemer, sånn at sikkerheten ivaretas.
Inster ventes på veien i Norge før jul i år, og vil man ha en enda tøffere krabat, skal en Cross-utgave med tilhørende design-triks også være på programmet.
Galleri: