Lexus RZ utnytter foreløpig ikke eget potensiale fullt ut, men lykkes likevel – takket være smart plassering i markedet.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Registrerings-statistikken viser at bilsalget i Norge går tungt om dagen, men for Lexus er det ikke ille. Så langt, holder denne bilen pallplass i sitt segment – mellomstore premium-SUVer.
Årsaken ligger i selve bilen, og ikke bare hvor bra den, men hvilken plass den tar i markedet. De to tingene henger nemlig sammen, og er egentlig det Lexus RZ handler om.
Prisen stemmer
Det starter med størrelsen – RZ måler 4,8 meter på lengden, og plasserer seg dermed på størrelse med Mercedes EQE SUV. Og… Vel, ikke så mange andre – om vi kikker på elektrisk i premiumsegmentet.
Joda, vi har BMW iX3, men den har bare bakhjulsdrift og begynner dessuten å dra på årene. Audi Q4 er mindre, og kommende Q6 merkbart dyrere. Storselgeren Tesla Model Y er selvfølgelig der som alltid, men da må du ofre premium. Og Mercedes EQE SUV er kostbar med mye utstyr.
Testbilen vi har her er toppmodellen Luxury Panotech med alt utstyr, og koster 745 000 kroner. EQE 350en jeg testet nylig (les om den her), kostet 1 167 000, og selv om du sannsynligvis får den på kampanje om dagen, avviker prisen fortsatt vesentlig med noenlunde likt utstyrsnivå.
Dermed inntar Lexus RZ en plass i markedet hvor det egentlig ikke finnes noen direkte konkurrenter akkurat nå.
Litt av årsaken er selvsagt at batteriet med sine 64 kWt netto er hele 39% mindre enn i EQE SUV. Siden Lexusen er flere hundre kg lettere, er ikke forskjellen i rekkevidde like stor, RZ med det utstyret vi har her skal klare 404 km WLTP. Men det er en faktor.
God for familien
Plassforholdene nyter ikke uventet godt av at dette er en elbil på dedikert plattform. Skulle du ikke kikke på konkurrentene, men kanskje komme fra lillebroren UX 300e, er RZ selv lengdeforskjellen på drøye 30 cm tatt i betraktning, en revolusjon.
Og den står seg mot rivaler fra andre merker også.
Baksetet er enkelt å ta seg inn og ut av, og kneplassen er utmerket. Sittekomforten er god, men som i de fleste elbiler kan man ønske lavere gulv for mer komfortabel knevinkel.
Bagasjerommet tar 522 liter som betyr bra for klassen, men 58 av dem befinner seg i et dermed ganske stort rom under gulvet. Det er smart, siden du ikke får frunk, men om det er bedre enn at selve bagasjerommet hadde vært tilsvarende større, er en annen sak.
For deg som lurer på forskjellene mellom Toyota bZ4X og RZ, de to sitter jo på samme plattform og har lignende drivlinje, er bagasjerommet et av hovedpunktene. Det er 70 liter større her.
Felles baksetet ned, tar bilen 1 515 liter, men den burde enten hatt skiluke eller nedfelling 40/20/40, fremfor 60/40. Det er rart at Lexus mener du skal ha skiene på taket (75 kg taklast), all den tid bilen er konstruert rundt effektivitet.
Nyttelasten på 455 kg uten fører er bra, men tilhengervekt på 750 kg i dette segmentet holder ikke. Mercedes EQE kan trekke 1 800 kg, og det er ingen grunn til at ikke Lexusen skulle kunne ligge i samme område.
Den gyldne middelvei
Ute på veien følger RZ 450e opp merkets tilnærming til kjørefølelse gjennom de siste årene.
To ord dekker egentlig opplevelsen: Presis og komfortabel.
De sportslige ambisjonene er ikke like sterke som hos BMW, som er med vilje fra Lexus sin side. Samtidig har de her som i andre moderne modeller, utrustet bilen med den kanskje beste styrefølelsen i klassen, i alle fall frem til Porsche Macan lander om litt.
Motstanden er perfekt, det samme er utvekslingen, og da blir det egentlig litt sportslig likevel, samtidig som du beholder god retnings-stabilitet, og ikke minst en meget lettkjørt følelse.
Karosserikontrollen i svingene er også god, du skal dra på skikkelig før bilen settes ut av balanse – her er det ingen tvil om at mye energi er lagt ned i utviklingen av chassiset.
Med 313 hestekrefter har du også rikelig med pulver å mate på med om du ønsker.
Hopper vi fra den sportslige siden av kjøreopplevelsen og over til komfort, er det egentlig litt på samme måte. Annerledes, men vellykket.
Du får ikke luftfjæring på denne bilen, slik de fleste i klassen begynner å ha mulighet for, så i lave hastigheter trenger ujevnhetene gjennom i større grad en ønskelig. Forskjellen mot Mercedes GLC, som er like stor, utstyrt med luft, er stor.
Men det er til å leve med, og så snart du kommer opp i høyere hastighet, slik at Lexusens chassis belastes mer, kommer også den flyten du ønsker.
Bilen kjennes lett og ledig på veien, ujevnheter dempes godt unna, og du har fin følelse med underlaget. Sistnevnte er spesielt viktig på glatt føre, så du kan slappe av i stedet for å lure på hvor glatt det egentlig er.
Det mest negative man kan si om kjøreopplevelsen, går på irritasjon fra førerassistet-systemene. Varslingen for hastighetsoverskridelse krever altfor mange trykk på skjermen for å fjernes, og varslingen for kryssende trafikk, kan blande seg inn selv om du bare står og venter på din tur i et vanlig kryss. Jeg håper Lexus rydder litt her med en oppdatering av systemene innen kort tid.
Funksjonelt med ikke finest
Forandringene innvendig hos Lexus er store om du sammenligner med forrige generasjon biler. RZ spiller videre på temaet fra andre generasjon NX (les test her), hvor det er ryddet veldig i utseende og betjening, og går egentlig enda litt lenger enn sin hybride bror i akkurat det.
Når det kommer til brukervennlighet, er det stort sett en god ting. Du styrer det meste via den store nye infotainmentskjermen i midten.
Den har høy oppløsning og fremstår høyverdig på kvalitet, mens menyer og innhold er greit å bruke. Men det beste med den, er at den er plassert nære nok til at du slipper å strekke deg for å trykke på den. Her er andre merker nødt til å lære av Lexus, vi må slutte å være nødt til å reise oss ut av førersetet for å strekke oss etter skjermen – det er ikke trafikksikkert.
Noen hurtighjul og knapper for klima og volum under skjermen letter ofte brukte funksjoner, og rattknappene er velfungerenede. Unntaket er de tingene som må justeres eller hentes info fra ved å velge på menyer vist i head-up displayet via knappene i rattet. Tanken er god og det er kult at man prøver noe annerledes, men dette funker ikke så bra.
Når det kommer til materialvalg og byggekvalitet inne i kupéen, holdes det selvsagt akseptabel standard. Likevel kan du nok bli litt skuffet, enten du sammenligner med konkurrenter fra Tyskland, eller Lexus-modeller fra før. Premiumfølelsen er ned et hakk i RZ.
Den er fortsatt merkbart mer påkostet enn en Toyota eller en modell fra et annen «folkelig» merke, men mot BMW eller Mercedes, føles dette litt mindre påkostet. Som kanskje er greit, prisen tatt i betraktning.
Vi venter på
Vi har altså her en uvanlig komplett bil for pengene, men det er et par ting som kan, eller vil kunne, gjøre RZ til et enda større hodebry for konkurrentene.
Det ene punktet er styrehendelen, som jeg testet i forbindelse med første prøvekjøring av RZ i fjor (les mer her). Altså at rattet byttes ut med en styrehendel ala Tesla, men med den vesentlige forskjellen at det ikke finnes noe mekanisk forbindelse i Lexusens tilfelle. Løsningen som heter One Motion Grip, er revolusjonerende og eksepsjonelt velfungerende.
Jeg håper Lexus snart har den klar for markedet, det vil gjøre denne bilen til noe veldig spesielt.
Den andre tingen, er ønsket om større batteri. Som jeg tipper er nødt til å stå på planen for en fremtidig oppdatering av RZ.
Frem til det skjer noe der, er dette en sånn type elbil hvor du må tenke deg om og vurdere om rekkevidden, spesielt på vinterstid, faktisk er tilstrekkelig for deg og din bruk. Det er ikke til forkleinelse av noe som helst annet ved RZ, det er bare en naturlig konsekvens av at Lexus har valgt å plassere lite batterikapasitet i denne bilen.
Konklusjon
Ved siden av batterikapasiteten, er det egentlig bare mangel på mulighet til utstyre bilen med enkelte funksjoner vi begynner å bli vant til i denne klassen (luftfjæring og firehjulsstyring for eksempel), som skiller Lexus fra konkurrentene som finnes, og som kommer. Plassforholdene er gode, kjørefølelsen topp og komforten god. Velger du Luxury, som du kanskje må om du vil ha utstyrsnivå bilen verdig, havner du fortsatt godt ut på pris. For her har Lexus skapt sin egen plass i markedet og segmentet, som RZ naturligvis fyller utmerket godt.
Galleri:
Lexus RZ 450e Luxury Panotech | |
Pris fra | 610 800 |
Pris testbil | 745 000 |
Motortype | Elektrisk x 2 4WD |
HK | 313 (204/109 foran/bak) |
Nm | 432 (266/169 foran/bak) |
Sek. 0-100 km/t | 5,3 |
Topphastighet km/t | 160 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,69 – 1,83 |
Egenvekt kg | 2 055 |
Tilhengervekt kg | 750 |
Bagasjerom liter | 522 – 1 515 |
Lengde mm | 4 805 |
Bredde mm | 1 895 |
Høyde mm | 1 635 |
Akselavstand mm | 2 850 |
Bakkeklaring cm | 20 |
Taklast kg | 75 |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 390 min |
Hurtiglading 150 kW 10-80% | 30 min |
Batterikapasitet kWt | 64/71,4 brutto |
Rekkevidde WLTP | 404-439 |