Hjem Tester Test: Lexus UX 300e med større batteri

Test: Lexus UX 300e med større batteri

Mye større batteri, gir Lexus UX 300e nytt liv. Kan du leve med et par ulemper, blir du glad i denne bilen.

Tekst og foto: David K Andersen

Det kan være mye «vas» når bilprodusenter beskriver bilene sine. Skal du høre på alt de sier, ville hver eneste bil på planeten, være det beste som har hendt deg – helt uten svakheter – og selvsagt overlegen på alt du kan tenke deg.

Lexus snakker også godt om sine modeller, men det er finurlig hvordan de, spesielt på ett område, har helt rett.

De kaller det Tazuna, det japanske ordet for tøyler. Og det dreier seg om samspillet en rytter har med hesten, hvordan de to spiller på lag. Bare et lite signal gjennom en tøyle, er nok til å oppnå felles forståelse om hva man vil.

Tanken er på en ene siden å tilby et førermiljø som krever enkel, men intuitiv input for å lystre førerens kommando. Der kan det diskuteres hvor godt Lexus lykkes foreløpig, men ting er i ferd med å skje – blant annet via den glimrende styrespak-teknologien som straks kommer i Lexus RZ (les mer om den her).

Får lyst til å kjøre

Men det handler også om kjørefølelsen, og det er altså der jeg tenker at de absolutt leverer varene.

Kanskje kommer det ekstra tydelig frem i nettopp bilen vi tester her – elektriske UX. For som vi kommer til, har den ikke alt gående for seg, og den begynner dessuten å få noen år på nakken.

Men den er helt fantastisk flott å kjøre. Du føler faktisk at du er på lag med bilen, og resultatet er noe litt mer, enn at alt bare fungerer bra.

Det er gjort forbedringer i hjuloppheng og chassis i forbindelse med den oppdaterte UXen jeg tester her. Blant annet er karosseriet avstivet ytterligere sånn at hjulbevegelsene kan kontrolleres mer presist.

Annet enn det, er nok det meste som før, men uansett spiller altså styring, chassis, drivlinje og førerplass på lag – uvanlig godt.

Den er verken spesielt hard eller myk i fjæringen, men i stedet et slags perfekt kompromiss. Samtidig er styringen optimalt vektet, og via det komfortable førersetet, får du liksom med deg alt som skjer, sånn at du har full kontroll hele tiden.

Akkurat dette er i realiteten mye mer komfortabelt enn en supermyk fjæring som spiser opp alle ujevnheter i veien, men gjør kjøringen huskete og vag.

Og det gjør at du nyter kjøringen, og får lyst til å kjøre mye. Dette er en sånn bil du gjerne bare tar en tur. Uten å ha noen annen grunn til det, enn å kjøre.

Eller hvor du gleder deg til et par kommende timer i bilen. Bare fordi bilen er så innmari god å kjøre.

40 prosent bedre rekkevidde

Kikker vi nærmere på hva vi har med å gjøre her, er altså dette den kompakte SUVen UX, lansert som hybrid i 2019 (les mer her). Og for ordens skyld, har ikke denne bilen noe å gjøre med nye RZ, som er en større, mer moderne elbil lansert nå i 2023.

Elektriske UX 300e kom i 2020, og var da en grei, kompakt elbil for pengene. Den led imidlertid under batterikapasitet på 54 kWt med tilhørende begrenset rekkevidde. Ved siden av Chademo ladesystem, som bremset hurtiglading til effekt på 50 kW.

Nå er altså bilen faceliftet og samtidig fått batteri på hele 72,8 kWt (brutto). Det gir 40 prosent økning i rekkevidde, den går fra 315 til hele 450 km. Meget bra i dette segmentet.

Kollega Odd Erik kjørte oppdaterte UX for første gang tidligere i år – du kan lese mer om det, og nyhetene under skallet, her.

Det er superkaldt i testperioden, ned mot minus 20 garder, så de mer enn 100 nye kilometerne å slite på, kommer godt med.

Ikke at forbruket avskrekker i kulden, den klarte seg med litt over 2 kWt pr mil. Vel og merke etter at bilen var varm.

Dermed har UX blitt en helt annen type bil, på dager med ugunstige forhold og forholdsvis omfattende transportbehov, klarer du deg fint uten å være redd for å måtte lade.

Dette må du vite om

For litt redd for å lade blir du. Ikke hjemme – på veggboksen går alt helt som normalt og den er full til neste dag hvis du plugger inn kvelden før.

Men hurtiglading med makseffekt på 50 kW, er svakt i dag. Eller det vil si: Om du har behov for hurtiglading langs veien en håndfull ganger i året, går det bra. Da er langturen en så sjelden hendelse, at du som regel fint har tid til lengre pauser enn ønskelig.

Men er du avhengig av hurtiglading i hverdagen, ukentlig, eller kanskje hver gang du skal på hytta, blir det kanskje ikke til å leve med.

Det er også en annen ting å være oppmerksom på: Bakseteplassen.

Sett opp mot bilens lengde, er den svært begrenset. Når gulvet i tillegg er ekstremt høyt, blir det snart ikke plass igjen til lange bein i det hele tatt.

For barn er det null problem, og voksne kan bruke det som nødsete, men fire voksne på lengre turer, fungerer dårlig.

Den siste høna jeg har å plukke er langt mer uviktig, men mer av en detalj som savnes.

For før faceliften, hadde UX en av bil-verdens smarteste lille detaljer: Ytterst på armelenet satt det en liten pod hvor du kunne justere volum, skifte spor og sånne ting. Via små men påkostede vrihjul. Jeg elsker sånne løsninger. Både smart, praktisk og tilfredsstillende å bruke.

I forbindelse med et helt nytt infotainmentsystem, med mye større skjerm og ekstremt mye bedre brukervennlighet generelt, har denne lille detaljen dessverre forsvunnet. I stedet har det kommet et volumhjul oppe ved skjermen, som er bedre enn ikke noe, men det sitter ganske langt unna, så jeg må strekke meg etter det. Det blir til at rattknappene benyttes i stedet.

Trivelig

Annet enn det, er det lite å utsette på føremiljøet.

Jeg som ikke er altfor lang, finner forsetene svært komfortable, med gode justeringsmuligheter. Men noen vil savne uttrekkbar lårstøtte.

Og som antydet er den nye skjermen super å bruke, den er tydelig og rask, med intuitive valg.

Samme høye karaktér, tildeles resten av førerplassen. Ordentlige rattknapper fremfor berøringsfølsomme overflater, er topp. Og instrumenteringen, som strengt tatt er ganske gammeldags med blant annet analog batterimåler, er svært god. Det er enkelt å bla i menyene på den digitale delen av førerdisplayet.

Et godt lydanlegg fra Mark Levinson teller alltid på den positive siden, og så er klima-kontrollen på eget panel, akkurat sånn du helst vil ha det.

Legg til typisk glimrende byggekvalitet, og du vil trives svært godt. Jeg gjorde i alle fall det.

Konklusjon

Det er ikke ofte jeg tester biler med så tydelige fordeler og ulemper. UX 300e er nemlig så fantastisk fin å kjøre, at jeg gledet meg til hver eneste tur. Akkurat som du kommer til å gjøre. Rekkevidden er dessuten glimrende. Kan du leve med begrensningene på hurtiglading og bakseteplass, er den til å bli glad i.

Galleri:

Data:

Lexus UX 300e Luxury Sun
Pris fra 455 300 (Premium)
Pris testbil 552 100
Motortype Elektrisk x 1 FWD
Effekt HK 204
Dreiemoment Nm 300
Sek. 0-100 km/t 7,5
Topphastighet km/t 230
Forbruk blandet kWt/mil 1,69
Egenvekt kg 1 875
Tilhengervekt kg Nei
Bagasjerom liter 367
Lengde mm 4 495
Bredde mm 1 840
Høyde mm 1 545
Akselavstand mm 2 640
Bakkeklaring cm 14
Taklast kg 75
Ombordlader 6,6 kW 0-100% 570 min
Hurtiglading 50 kW 10-80% 80 min
Batterikapasitet kWt 72,8 brutto/65 netto
Rekkevidde WLTP 441 (testbil med utstyr)