Hjem Nyheter BYD Dolphin er Årets Bilkjøp i Europa 2024

BYD Dolphin er Årets Bilkjøp i Europa 2024

For første gang, når en kinesisk bil helt til topps i en stor europeisk kåring. BYD Dolphin er kåret til Årets Bilkjøp i Europa 2024 av Autobest. Her er kandidatene, vinneren, og mine stemmer som jurymedlem.

Av David K Andersen

Blant de fire finalistene Fiat 600, Hyundai Kona og Jeep Avenger, var det BYD Dolphin som trakk det lengste strået om å bli Årets Bilkjøp i Europa 2024.

Det er Autobest, en organisasjon med 30 jurymedlemmer fra like mange land i Europa, som står bak kåringen.

Som vanlig er det et pristak for å delta, denne gangen startpris på 30 000 Euro før nasjonale skatter og avgifter. Den var for øvrig 20 000 da jeg ble med i juryen for 6 år siden, og den gangen hadde vi med større og mer påkostede biler enn nå, så det er ikke bare i Norge prisene har økt voldsomt på kort tid.

Uansett: Poenget med denne kåringen, er å finne en god folkebil.

Etter at finalistene ble stemt frem i august, var juryen samlet i Østerrike i slutten av november. Der ble bilene stilt grundig på prøve langs offentlige veier og på ÖAMTC sitt testanlegg.

De fire bilprodusentene var til stede med presentasjoner av bilene, og juryen hadde diskusjoner om kandidatene. I etterkant, fordelte hvert jurymedlem sine tilgjengelige poeng innenfor kategoriene utvendig og innvendig design, kjøreglede, kjøreegenskaper, teknologi, tilkobling/informasjonsteknologi, komfort, sikkerhet, miljø, bærekraft, pris og eierkostnader.

Dolphin vant ett tett race med 25,88 prosent av poengene, før Kona på 25,44, Avenger med 24,68 og Fiat 600 med 24 blank.

De fire bilene, og mine vurderinger

BYD Dolphin

Dette er en forhjulsdrevet Volkswagen ID.3-konkurrent, de to bilene er tilnærmet identiske på utvendige mål. Også innvendig er Dolphin en typisk kompaktbil, den har tilfredsstillende baksete og bagasjerom på 345 liter.

Ved siden av noen småtriks som roterbar infotainmentskjerm og mulighet for ganske vanvittige interiørfarger (se bildene), er bilen i stor grad som du venter i denne klassen.

Batterikapasiteten er på 60,4 kWt brutto og rekkevidden 427 km. Både dette og motoreffekten på 204 hestekrefter, er temmelig nøyaktig identisk med rivalen fra Volkswagen.

Ute på veien, er imidlertid Dolphin noe helt annet. Den ekstremt myke fjæringen gjør bilen mye av tiden svært komfortabel, men den er også så myk at hele bilen husker med bakenden over store humper i veien – selv uten passasjerer.

Karosserikontrollen er ikke særlig god, Dolphin lener seg over til siden i svingene på en måte vi ikke er vant til i Golf-klassen.

I tillegg leveres kreftene til forhjulene svært abrupt, ut av svinger finner ikke det innerste hjulet feste ved maksimalt pådrag før du har passert 50 km/t.

Det kan være moro på sett og vis, og Dolphin føles virkelig kvikk (den er ganske mye lettere enn ID.3 og derfor 0,5 sekunder raskere til 100).

Men jeg trakk den også noen poeng for disse forholdene, så selv om den vant når alle stemmer var talt opp, kom den hårfint på sisteplass hos meg. At den ikke har norsk pris enda, gjorde det dessuten vanskelig å gi altfor mye poeng for pris og eierkostnader.

Hyundai Kona

Kona har vært en stor suksess i Norge, og selv om den nye kanskje ikke kommer til å gjenta suksessen i samme grad (siden markedet er veldig annerledes nå enn da), er potensialet stort.

Nye Kona har nemlig vokst en hel klasse på størrelse, og er nå stor nok til å kunne fungere som hovedbil for familier uten de helt store plassbehovene.

Til tross for sprekere design og fint interiør, er nye Kona litt traust, den er langt fra like spennende og fremoverlent som storebroren Ioniq 5.

Samtidig gjør den ikke noe dårlig. Kjøreegenskapene er fortreffelige uten å være inspirerende, drivlinjen balansert og raffinert, og komforten god.

Sammen med gode plassforhold, attraktive priser i Norge, lang rekkevidde og trygghet rundt eierforhold, er Kona min vinner – den var klart på topp når poengene ble summert. En ytterst bra og fornuftig bil. Akkurat hva denne kåringen handler om.

Jeep Avenger

Vinner av Car of the Year og allerede mye omtalt i Norge, havner Avenger på tredjeplass i denne kåringen, og på andreplass fra meg.

Jeepen er en aldri så liten sjarmør. Det lever den lenge på, og det veier opp for at den merkelig nok ikke har firehjulsdrift. Sånn med tanke på hva slags merke dette er. Veldig bra bakkeklaring veier opp litt.

Design, kjøreglede og kjøreegenskaper, er helt topp for klassen den er i – man blir sannsynligvis glad i denne bilen. Mange vil også like at den føles veldig som en «vanlig» bil, og ikke som en hypermoderne elbil.

Noe den heller ikke er, batteri og drivlinje holder meget bra for segmentet, men samtidig uten å imponere noen, i elbilenes verden. Trangt baksete og ikke spesielt logisk infotainmentsystem, trekker ned.

Fiat 600

Den nye storebroren til Fiat 500 er ganske lik å se på, men har ikke noe til felles under skallet. I stedet deler 600 det meste med Jeep Avenger (og biler som Opel Mokka og Peugeot 2008).

På design er den i likhet med Jeepen en soleklar vinner. I dette selskapet på fire, ser de to italienerne med fransk teknologi, ut som en million sammenlignet med de to asiatiske. Fiat har forsøkt å gjøre spinoffs på 500-temaet i flere år nå, men lykkes for første gang nå. Denne bilen ser ikke bare fantastisk ut på utsiden, den er ganske kul innvendig også.

Kjøreegenskapene er like gode som på Avenger, men 600en er ekstremt lett på rattet. Det trekker litt ned for meg, Fiat burde latt den ha mer motstand i normalmodus og heller brukt samme City-knapp for gjøre styringen fjærlett som før.

Kvalitetsfølelsen innvendig er ikke den helt store, det er veldig mye hardplast her. Og selv om den har litt bedre plass enn Avenger, er den fortsatt ikke spesielt godt utnyttet per lengdemeter. Infotainmentsystem, knapper og mange andre detaljer er identiske med Jeep.

Så litt mindre sjarmerende å kjøre enn Avenger, og derfor hårfint bak på min poengskala – jeg tok den inn på tredjeplass. Fiat har lange tradisjoner på å lede med innovasjon og svært mye bil for pengene i småbilklassen – der er ikke 600. Men så er ikke tidene som før heller. Den trenger imidlertid en attraktiv pris i Norge.

Mest poeng fra Norge: Hyundai Kona