Hjem Nyheter 700 km rekkevidde: Dette er nye Opel Grandland

700 km rekkevidde: Dette er nye Opel Grandland

Endelig blir Opels store kompakt-SUV elektrisk, nye Grandland kommer med lang rekkevidde, mer plass og ny demperteknologi.

Av David K Andersen

Det er syv år siden Grandland kom til Norge, via et samarbeid mellom GM som eide Opel før, og franske PSA. Siden den gang har ikke bare Grandland kommet i en rekke ulike versjoner – fra liten bensinmotor og forhjulsdrift til 300-hesters ladbar hybrid med firehjulsdrift – PSA har kjøpt Opel, og senere gått sammen med FCA og blitt Stellantis.

Når det nå endelig er klart for en elektrisk utgave av SUVen som befinner seg i det populære segmentet for familiebiler, er den derfor basert på den nye STLA Medium-plattformen.

Lang rekkevidde

Her er det altså ikke snakk om 54 kWt batteri, 156 hestekrefter og forhjulsdrift som på tidligere elektriske Opel-modeller, men lang rekkevidde, mye krefter og firehjulsdrift.

Så langt har vi bare testet Peugeot 3008 med samme base (les mer om den her), og samme merke viste nylig 7-seteren 5008. Dette er altså helt nye greier.

Grandland får batterikapasitet på opp til 98 kWt, noe som i kombinasjon med forhjulsdrift gir 700 km rekkevidde.

Det er imidlertid naturlig å tippe at Opel må gjennom samme prosess som Peugeot, der første bil på veien blir forhjulsdrift-versjonen med lite batteri, deretter firehjulsrift med samme energi-kilde, og så til slutt det store batteriet. Men det kan jo hende prosessen går raskere enn hos den franske søstermodellen.

Heldigvis er ikke det lille batteriet lite i det hele tatt, men har netto kapasitet på 73 kWt. Dermed kan vi anta, basert på hva Peugeot har kommet med i 3008, at også disse versjonene får mer enn 500 km rekkevidde.

Det oppgis ingen detaljer om dette i denne omgang, så dette er antagelser. Og skal vi fortsette med dem, antar vi også at den forhjulsdrevne versjonen får 210 hestekrefter mens firehjulsdrift vil gi 320.

Ny demperløsning

Som vanlig er denne Opelen designet og utviklet i Rüsselsheim, selv om den deler teknologi under skallet med andre biler.

Det er for så vidt lett å se, designspråket henter tydelig inspirasjon fra konseptbilen Experimental fra 2023, og har også flere typiske Opel-trekk som profilen langs midten av panseret.

Men Opel tilfører mer enn design, dette merket er gruppen tyske alibi, og da er det nødvendig med kjøreegenskaper som takler høye hastigheter.

Utfordringen med elbiler i dette segmentet er at de er så tunge at de burde hatt luftfjæring. Problemet er at det, grunnet pris i segmentet, ikke er en reell mulighet.

Derfor har Opel kommet opp med en ny demperløsning. Den er mekanisk og kalles FSD (frekvens sensitiv demping). Konseptet innebærer en sekundær hydraulisk krets som bistår hovedkretsen basert på påkjenningene.

Målet er mye demperkraft når det er nødvendig, som ved kraftig nedbremsing fra høye hastigheter eller når svinger forseres raskt. Og mindre demping når det ikke trengs, som i lave hastigheter.

Det spennende med dette, er å se om det kan løse en av utfordringene med Peugeot 3008, som ved første prøvekjøring ble oppfattet som for hard i fjæringen over ujevnheter i lave hastigheter.

Mer plass

Nye Grandland vokser sammenlignet med forgjengeren, den er nå 4,65 meter lang (+ 17,3 cm) og har akselavstand på 2,78 meter. I tillegg er den mye bredere.

Legg også merke til at bakenden er veldig bratt – her er forskjellen stor sammenlignet med 3008 som er mer av en coupé-SUV.

Det skal dermed være duket for mye plass og fleksibilitet på innsiden.

Baksetet kan felles 40/20/40 og åpner da opp for totalt 1 641 liter (3008 har 1 480). Det normale bagasjevolumet oppgis ikke i denne omgang.

Men liter-tallet bør være høyt, siden Opel oppgir 2 cm bedre benplass i baksetet sammenlignet med forrige generasjon. Det er ganske beskjedent sammenlignet med økningen i total-lengde. La oss tippe 600 liter.

Interiøret skal ellers være praktisk med til sammen 35 liter oppbevaring ulike steder. Blant høydepunktene, skal Pixel Box, en ny måte å oppbevare telefoner på, være.

Som vanlig

Opel kjører ellers videre på noen fokusområder vi etter hvert har blitt vant til at merket utmerker seg på, deriblant Intelli-Lux Pixel HD frontlys.

De adaptive lysene har over 50 000 individuelle LED-elementer og skal gi klasseledende ytelse.

Den har også 3D-Vizor-front med opplyst Opel-logo.

På innsiden finner du 16-tommers skjerm og høy midtkonsoll for sportslig følelse. Som før er fokuset på rent og enkelt oppsett, uten for mye informasjon og forstyrrelser.

Du kan ytterligere begrense visuell støy på førerplass ved manuelt å aktivere Pure-modus, som reduserer innholdet i alle informasjonsflater fra skjermer til head-up display.

Temperatur og volum, justeres slik de skal; med fysiske brytere og hjul.

Til slutt vil sikkert mange også glede seg over at AGR-samarbeidet fortsetter for maksimal sittekomfort. De nye setene har uttrekkbar lårstøtte, justerbar sidestøtte, varme, kjøling og massasje.

Nye Opel Grandland kommer til Norge mot slutten av året.