Hjem Nyheter Opel Frontera avløser Crossland, se bildene

Opel Frontera avløser Crossland, se bildene

Nå blir også Opels romslige inngangsbillett elektrisk, dette er de første bildene av nye Frontera.

Av David K Andersen

Du har kanskje glemt den opprinnelige Opel Fronteraen, muligens har den regelrett tryllet seg selv vekk fra minnet. SUVen fra 35 år tilbake var nemlig en Isuzu Wizard (med Opel-merke i grillen). Det er ikke en gang en Wikipedia-side å oppdrive for bilen.

Med det, er det ingen fare å vekke navnet til live igjen – denne gangen forhåpentligvis med større suksess.

Som det meste burde ligge til rette for.

Opel har nemlig to innstegsmodeller for tiden: Corsa og Mokka. Førstnevnte en tradisjonell småbil, mens den andre er en liten SUV. Begge vellykkede og populære modeller, men også med begrensede plassforhold.

Det er der nye Frontera kommer inn, den avløser nemlig Crossland, som var en slags blanding av crossover og flerbruksbil – et praktisk alternativ i lav prisklasse.

Den nye modellen ser i motsetning til forgjengeren hovedsakelig ut som en SUV, vi må si det er en god ting.

Samtidig tyder det meste på at Frontera ikke blir mindre praktisk av den grunn.

Lengen antas å ligge rundt 4,4 meter, som betyr at vi nesten er i Grandland-land, men den betegnes likevel som en B-segment-bil.

Tar vi et imponerende bagasjerom på 460 liter og volum i lasterommet med baksetene nedlagt på 1 600 liter i betraktning, snakker vi god plassutnyttelse. Som altså betyr at det er litt Crossland-ånd også i nykomlingen – jeg antar dette blir et godt alternativ til eksempelvis populære Peugeot E-2008.

Du får forresten også taklast på hele 200 kg. Det er mer enn dobbelt så mye som andre biler kan skilte med.

Opel lover dessuten mange smarte oppbevaringsmuligeter på innsiden.

Føreren har utsikt til Pure Panel-cockpiten med to skjermer og førerorientert stil. De to 10-tommers-skjermene i kombinasjon med fysiske knapper for klima-anlegget, skal i typisk moderne Opel-stil levere god brukervennlighet uten unødige forstyrrelser eller irritasjonsmomenter.

Fortsatt satsing på sittekomfort er representert via Intelli-Seat-funksjonen i forsetene, der en spalte som letter trykket på halebeinet, skal gi enestående komfort selv under lange reiser.

Mye tyder på at Frontera sitter på den nye Smart Car-plattformen der økonomi er en sentral del. Dermed har den potensiale til å virkelig kunne konkurrere på pris – kanskje dette blir en bil ned mot 300 000 kroner? I så tilfelle snakker vi mye plass for pengene.

Spesifikasjoner for drivlinjen er ikke offentliggjort foreløpig, men vi regner med det er snakk om forhjulsdrift, og antagelig 136 hestekrefter. Muligens 156 som i de oppdaterte Stellantis-elbilene.

Dermed er vi også på 51 eller 54 kWt brutto batteri, og sannsynligvis rekkevidde på 350-400 km WLTP. Opel har ikke sagt noe foreløpig, så dette er gjetting.

-Med sin kombinasjon av robust design, romslighet og smarte løsninger sammen med en svært konkurransedyktig pris, tror vi Opel Frontera vil ta plass i en del av markedet der kundene så langt har hatt et begrenset antall modeller å velge mellom, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

Nye Opel Frontera er ventet til Norge over sommeren.