Minis familiebil Countryman blir elektrisk. Kulere og mer praktisk, er den også.
Tekst og foto: David K Andersen
Countryman er en betydelig større bil enn «originalen» Cooper, den klasser inn som kompakt SUV/crossover, og er Minis familiebil.
Så langt har den, av naturlig årsaker, nærmest fremstått som en forvokst Cooper med to ekstra dører og crossover-stil. Som har vært greit nok, men samtidig satt begrensninger på enkelte områder både når det kommer til design og plass.
Nå er det imidlertid 20 år siden Mini gjenoppsto under BMW, og merket er mer enn sterkt nok til å lage modeller som ikke bare er forstørrede utgaver av originalen.
Det utnyttes for første gang fullt ut med nye Countryman. Resultatet er glimrende.
Ikke at det for noen kan være vrient å identifisere den som Mini, selv om den nye fronten har kantete LED-signaturer rundt frontlysene og en litt annen grill enn nye Cooper (les alt om den her), ser du selvsagt hva slags merke dette er.
Det som både er kult og praktisk med nye Countryman, er at den er formet som en blanding av SUV og stasjonsvogn.
Designen sitter helt knall, plutselig ble både proporsjoner og detaljer helt riktige, og bilen fremstår som noe eget, tiltalende, nytt og tøfft.
I tillegg til å hanke inn plusspoeng på plass via formen på karosseriet, vokser Countryman med hele 13 cm på lengden. 4 429 mm plasserer den omtrent i samme klasse som BMW iX1, dette har altså blitt en kompakt crossover/SUV i den større enden av segmentet.
Bagasjerommet tar fra 460 liter, og er således noe mindre enn iX1ens 490, men merkbart større enn i utgående Countryman som så vidt bikket 400.
Med hva som ved første møte fremstår som hyggelig plassforhold i baksetet, og en tilhengervekt på 1 200 kg, er plutselig Countryman kapabel til å tjenestegjøre som familiens hovedbil.
Først med OLED
På førerplass kommer inspirasjonen direkte fra Mini anno 1959 – akkurat som i nye Cooper.
Alt er dratt tilbake til et minimum, der førermiljøet egentlig bare består av tre sentrale elemener: Det to-eikede rattet, den runde skjermen (tidligere speedometer) og en rekke med brytere under. Ikke mer.
SE INTERIØRBILDENE I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN
Men det er komplettert med kule detaljer som stroppen der den nedre spilen i rattet vanligvis befinner seg, stofflignende materialer i dashbordet som er produsert i resirkulerte materialer, og mulighet til fargespill i dørtrekkene som minner om bilens eventyrlige sider.
Den runde skjermen som måler 24 cm i diameter er en av de første OLED-enhetene benyttet i bil, og leverer overlegene lysegenskaper og suveren skarphet.
Innholdet kan varieres betydelig med alt fra klassisk, analog stil, til moderne, sportslig preg.
Tre cm ekstra skulderbredde mot tidligere, er med på å gi mer åpent og luftig miljø med bedre plass.
To elektriske valg
Nye Countryman skal leveres med både bensin, diesel og som ladbar hybrid. For oss er det imidlertid helelektrisk som gjelder.
Og du kan velge mellom to utgaver.
Innstegsversjonen heter E, har tohjulsdrift og motor på 204 hestekrefter og 250 Nm. 0-100 km/t avklares på 8,6 sekunder.
Så er det Countryman SE ALL4, som med firehjulsdrift, sannsynligvis er versjonen flest nordmenn vil velge. Her får du også mer effekt, vi snakker 313 hestekrefter og 494 Nm. Bare 5,3 sekunder er nødvendig for å nå 100 km/t.
Begge har samme batteri på 66,45 kWt, rekkevidden er på henholdsvis 462 og 433 km. Med makseffekt for hurtiglading på 130 kW, kan du lade fra 10 til 30 prosent SOC på under 30 minutter. Batteriet kan prekondisjoneres for hurtiglading.
Mini Countryman kommer til Norge neste sommer, og prisene burde være rett rundt hjørnet.
Bilder fra Mini:
LES TEST AV UTGÅENDE COUTRYMAN SOM LADBAR HYBRID HER!