Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Volvo EX30

Prøvekjøring: Volvo EX30

På papiret ser Volvo EX30 ut til å være tidenes deal. Endelig kan vi finne ut om det stemmer.

Tekst og foto: David K Andersen

Det er ikke første gang svenskene har prøvd seg på liten bil. For ja, dette er en liten bil.

Volvo EX30 måler bare 4,23 meter på lengden, og stiller i små-SUV-klassen. De andre premium-merkene har egentlig ingen alternativer, så vi må til biler som Opel Mokka eller Kia Soul for å finne noe elektrisk med noenlunde samme størrelse og karosseriform. Volvo C40 er mer enn 20 cm lengre.

I realiteten blir kanskje Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3 rivalene – til tross for at de ikke er crossovere eller SUVer.

Men jo altså – det var det med Volvo og kompakte biler. Det gikk på sitt beste sånn passe, frem til V40 klarte å knekke koden i 2012, og ble en suksess.

Etter et lite opphold fra 2019 til nå, er det endelig klart for en ny, liten Volvo. Bare på en helt annen måte.

For du verden som Volvo har snudd seg og tilpasset EX30 til tiden vi befinner oss i.

Ikke bare er den elektrisk, lynrask og har den helt nødvendige SUV-formen på karosseriet. EX30 er nærmest revolusjonerende billig.

Og er det noe kundene ser etter akkurat nå, er det en bra og billig elbil fra et kjent og trygt premium-merke.

La oss se på hva vi har her, og hvordan Volvo har klart å sy sammen en slik pakke – der prisene starter på bare 321 900 kroner – og med et nødskrik passerer 450 000 for dyreste modell, alt inkludert.

Dette er EX30

Basen stammer fra eierne i Geely, Volvo EX30 deler blant annet plattform med Zeekr X og Smart #1.

Du kan velge mellom bak- eller firehjulsdrift, hvorpå det er snakk om 272 eller 428 hestekrefter. Og så kan du kjøpe den med et enklere og billigere batteri på 49 kWt som gir 344 km rekkevidde. Eller det mer moderne, lettere og kraftigere, på 64 kWt (tallene er netto). Da får du opp til 480 km rekkevidde med bakhjulsdrift, og 450 med trekk på alle fire.

Videre kan de ulike utgavene, med noen begrensninger, velges i tre utstyrsnivåer.

Core kommer med ryggekamera, adaptiv fartsholder, varme i rattet, Google Services, og mer av det du venter på en fint utstyrt bil i dag. Bakhjulsdrift med lite eller stort batteri, kan kjøpes i denne utgaven for henholdsvis 321 900 eller 366 900 kroner.

Ett hakk opp har vi Plus, som kan velges med alle tre drivlinjer, og har priser fra 351 900 til 421 900. Da inkluderes eksempelvis Harman Kardon lyd, stemningsbelysning, mørkt taktrekk, 2-soners klima, ladeplate, elektrisk bakluke og 2 USB-C også bak. Det er dessuten mer å velge på av stiler innvendig og felger.

På toppen finner du Ultra, som gir deg automatisk parkering, 360-graders kamera, glasstak, mulighet for ull-interiøret (se mer lenger ned), elektriske seter med 4-veis korsryggstøtte og 22 kW ombordlader. Ultra kommer bare med det store batteriet og koster 426 900 med bakhjulsdrift og 451 900 med firehjulsdrift.

Kreativ sparing

Så: Hvordan er det mulig å kjøpe en ny elektrisk Volvo-SUV for litt over 300 000 kroner? Eller å betale godt under en halv million for en firehjulstrekker som gjør 0-100 km/t på 3,6 sekunder og er fullpakket med utstyr?

En del av det skyldes selvsagt at bilen er liten. Som setter en begrensning vi kommer til.

Hovedsakelig dreier det seg imidlertid om at Volvo åpenbart har bestemt seg på forhånd for å få til dette. Og når man virkelig vil, følger også kreativiteten som gir løsningene.

I EX30 dreier det seg for eksempel om å redusere antallet elementer inne i bilen til et minimum. Den mangler for eksempel førerdisplay rett foran deg, i stedet ser du hastigheten øverst i venstre hjørne på den 12,3 tommer store midtskjermen.

Lydplanke tvers over dashbordet, fremfor høyttalere i dørene, sparer både, vekt, kabling og produksjonskostnader. I det hele tatt er det aller meste konsentrert langs interiørets senter. Både foran og bak er bryterne til vindusheisene i midtkonsollen. Det sparer til sammen to bryterpaneler, og flere knapper.

Eksemplene virker små, men er denne stilen gjennomført fullt ut på alle områder, antar jeg totalen gjør det mulig.

Spørsmålet blir selvsagt om sparetiltak får Volvo EX30 til å føles billig.

Kort svar: I alle fall ikke som en billigbil.

Innvendig

Det benyttes resirkulerte materialer i stor grad innvendig, og enkelte varianter har noen paneler som absolutt er harde i overflaten. Samtidig fremstår kompositt-materialene nettopp som det, med ulike mønstre og teksturer. Det redder EX30 fra typisk hardplastfølelse. Tenk BMW i3.

Og velger du interiøret med ulltrekk i dørsider og seter, tar det både innvendig design, følelse og komfort til et høyere nivå.

Spesielt likte jeg forsetene bedre i dette materialet. Det føles litt mykere og mer påkostet. Den kule designen av dørsidene kommer dessuten bedre frem.

Justeringsmulighetene for førersete og ratt er på vanlig Volvo-vis svært gode, så alle finner fin kjørestilling.

Stolene i seg selv er mindre enn i andre modeller, og noen vil sikkert savne uttrekkbar lårstøtte. Samtidig minner sittekomforten tydelig om storebrødrene, og den elektriske justeringen er fiffig – med en firkant med knapp inne i midten, der sistnevnte bestemmer hva som justeres ved å skyve hele bryteren i ulike retninger.

Førerplassen ellers, domineres av det lille, lett firkantede rattet, ren design, fiffige detaljer som døråpnere i metall, og den praktiske midtkonsollen som gir smarte og fleksible oppbevaringsmuligheter.

Fraværet av knapper og førerdisplay, gjør følelsen luftig og åpen, samtidig som sikten ut er god.

Skjermen er som vanlig i Volvo drevet av Google, men nå med helt nytt brukergrensesnitt. Den store forskjellen mot eksempelvis C40, er at du både har mer informasjon, og flere valg, tilgjengelige hele tiden.

Å ha absolutt hele bilen med unntak av hendlene bak rattet (den høyre brukes til å velge gir) og rattknappene på én skjerm, er aldri ideelt sånn jeg ser det. Samtidig ser Volvo ut til å ha tenkt ekstra godt gjennom hvordan skjermen er lagt opp, så med kvikk respons, funker dette imponerende godt under denne første prøveturen.

Plass og praktiske egenskaper

Mens komforten på første rad er utmerket med tanke på bilens størrelse og pris, er baksetet mindre imponerende.

Det er rett og slett skikkelig trangt, også bilstørrelsen tatt i betraktning. Barn sitter imidlertid fint, mens voksne nok helst foretrekker kortere turer – gjerne med ett kne på hver side av setet foran.

Så er også Volvo klare på at dette er en bil for yngre eller godt voksne. Ikke familier – med mindre den fungerer som bil nummer 2 i husholdningen. Alle tre settinger virker fint.

Muligens med unntak av mangelen på skiluke. Her må baksetet felles 60/40.

Bagasjerommet er ok med tanke på størrelsen, det tar 318 liter. Og du har plass til ladekabler foran.

Den virkelig gode nyheten, er imidlertid tilhengervekten. Selv med det lille batteriet er den høy – 1 000 kg. Velger du det store, får du imidlertid 1 400 kg med bakhjulsdrift og 1 600 med fire. Det er glimrende, og passer perfekt sammen med den godt voksne målgruppen, som faktisk kan dra med seg en stor campingvogn.

Det viktigste: Sånn er den å kjøre

Mye av det vi har gått gjennom så langt, var delvis kjent. Hvordan EX30 er å kjøre, er imidlertid det viktigste. Ikke bare fordi dette er første gang jeg tester den, men selvsagt fordi det er det du som kjøper bilen, faktisk skal bruke den til.

Og her må jeg innrømme at forventningene ikke var særlig høye. Små elektriske biler, uten hjelpemidler i form av luftfjæring, adaptive dempere eller andre kostbare triks for å håndtere den i sammenhengen høye vekten, er vrient.

Ikke heller har Volvo truffet helt på kjørefølelse i sine minste modeller opp gjennom.

Dermed blir overraskelsen desto større.

For kort oppsummert, er EX30 etter to dager på spanske veier, akkurat like komfortabel og kapabel som alle andre Volvo-SUVer. La oss i påvente av EX90-test, si at den kjennes som en «mini-XC90».

Den første delen av fjæringsbevegelsen er ikke i det hele tatt for hard, som på nesten alle andre små elbiler med unntak av ID.3 og enkelte Stellantis-modeller. På norsk, betyr det at små og skarpe ujevnheter faktisk spises opp, fremfor å sette slagene inn i karosseriet og interiøret.

Også større ujevnheter og dårlige veier ser ut til å håndteres på uvanlig voksent vis. Sammen med behagelig støynivå, er jeg med forbehold om at vi ikke er på norske veier, klar for å utrope denne bilen til den mest komfortable, lille el-SUVen på markedet.

Prisen du betaler, er at den ikke er super-sportslig langs svingete veier. Eller – den ligger ganske flatt og har full kontroll – men er ikke sylskarp i bevegelsene eller ultra-dynamisk i tilbakemeldingene.

Som jeg tenker passer en bil som dette utmerket. Jeg regner med at du som liker å stå opp en tidlig søndags morgen for å rase på svingete veier, eller tar med bilen på bane, velger noe annet enn en liten el-SUV.

Men som sagt: EX30 håndterer altså likevel veien og ikke minst alle kreftene, imponerende.

Akselerasjons-potensialet er vanvittig, vi snakker altså om en bil som med sine 3,6 sekunder fra 0 til 100 km/t er 0,1 sekund raskere enn nye BMW i5 M60 med over 600 hestekrefter.

Selv med bakhjulsdrift og 272 hestekrefter er EX30 lynrask. Gir du fullt ut av svingen, slipper begge varianter pent og forsiktig i kampen mellom power og veigrep, før systemene kontrollerer deg trygt og mykt gjennom.

Det er totalt unødvendig med så voldsomme krefter i en bil som dette, men så lenge temmingen ikke går ut over komforten, så hvorfor ikke.

Ja. Så lenge du kan leve med et lite baksete, er Volvo EX30 den beste dealen på lenge.

Den konklusjonen kommer ikke først og fremst fordi bilen har firehjulsdrift og god rekkevidde i en klasse der det er uvanlig, er lynrask, godt utstyrt, ser bra ut eller har stor skjerm og mye utstyr.

Den kommer fordi den har alt det, og er like god å kjøre som en stor Volvo.

Galleri:

Data:

Volvo EX30 Singel Motor Extended Range Twin Motor Performance
Pris fra 366 900 421 900
Pris testbil 421 900 451 900
Motortype Elektrisk Elektrisk x 2
HK 272 428 (156+272)
Nm o/min 343 543
Batteri kWt bruto/netto 69/64 69/64
Sek. 0-100 km/t 5,3 3,6
Topphastighet km/t 180 180
Forbruk blandet kWt/mil 1,7 1,75
Egenvekt kg 1 830 – 1 963 1 830 – 1 963
Tilhengervekt kg 1 400 1 600
Bagasjerom liter 7 + 318 – 904 7 + 318 – 904
Lengde mm 4 233 4 233
Bredde mm 1 837 1 837
Høyde mm 1 555 1 555
Akselavstand mm 2 650 2 650
Ombordlader kW 11/22 11/22
Ombordlader, tid 240 min (22) 240 min (22)
Hurtiglading 50 kW 0-80% 48 min 48 min
Hurtiglading 153 kW 10-80% 26 min 26 min
Rekkevidde WLTP (foreløpig) 480 km 450 km