Hjem Tester Test: Volkswagen ID.3 facelift

Test: Volkswagen ID.3 facelift

Volkswagen gir ID.3 en tidlig facelift, men var det egentlig nødvendig?

Tekst og foto: David K Andersen

Bare to og et halvt år etter lanseringen, er Volkswagen klare med faceliftet utgave av ID.3. Årsaken er antagelig en vrien fødsel med forsinkelser på grunn av programvare-utfordringer, og kritikk mot enkelte deler av interiøret.

Dette er nytt

Det brukes uttrykk som ny modell og andre generasjon, når Volkswagen omtaler bilen, men dette er i realiteten en ansiktsløftning. Du vet – en sånn typisk modelloppgradering alle biler får – omtrent midt i livet.

Nyhetene består i flere ting, men det som kanskje er mest interessant for mange, er bedre kvalitetsfølelse innvendig.

Andelen overflater med myke materialer er økt både i dørsidene foran, og på dashbordet. Dessuten er setene og deler av dørtrekkene i «Artvelour Eco», et materiale som minner om Alcantara, og som er produsert med 71 prosent resirkulert plast.

På utsiden består nyhetene i at det sorte feltet under frontruten er erstattet med et mer «vanlig» panser i bilens farge – det er her du lettest skiller faceliften fra eldre utgaver.

ID.3 har imidlertid også nyttige forbedringer i fronten – luftinntakene er endret, først og fremst for å kontrollere strømmen mer optimalt rundt forhjulene. På den måten reduseres luftmotstanden.

Som før kommer bilen med LED Matrix hovedlys, og det er ny design i baklyktene, samt et par mindre endringer langs sidene. Testbilens Dark Olive Green, er også ny.

Førerassistent- og sikkerhets-systemene er oppdatert med alt det nyeste fra Volkswagen. Det innebærer for eksempel utvidet funksjonalitet fra svermdata som deles fra andre Volkswagen Group-kjøretøyer på veien. Informasjonen fores blant annet til filholderen, slik at den bedre kan hjelpe til med plassering av bilen i kjørebanen på mindre veier med begrenset oppmerking for kameraet å lese.

Er ID.3 utstyrt med Travel Assist (som gir komplett assistent-funksjon), vil den nå også aktivt kunne hjelpe til med filskifte på motorvei. Å sette på blinklyset, vil under rette omstendigheter være tilstrekkelig: Bilen vil da skifte felt på egenhånd om det er fri bane.

Begge skjermene innvendig byr på nyheter. Førerdisplayet rett foran deg har blitt mer fleksibelt, og inneholder nå data fra kjørecomputeren.

Hovedskjermen i midten har noen mindre nyheter på funksjonalitet, har vokst til 12 tommer, og er selvsagt utstyrt med siste versjon programvare. En bedre ruteplanlegger og Plug & Charge-funksjon skal gjøre lengre turer enklere.

Batteri-kapasiteter og drivlinje er som før, du kan velge mellom 58 eller 77 kWt med tilhørende rekkevidde opp til 425 og 555 km. Motoren som driver bakhjulene yter 204 hestekrefter og tar bilen til 100 km/t på 7,3 sekunder.

Prisene på ID.3 starter på 369 900 kroner og løper til 452 700. Men da har du langt fra alt utstyr på plass, vår testbil har det meste, men det lille batteriet, og en pris på 476 400.

Ikke spesielt rimelig når eksempelvis nye Hyundai Kona (les første prøvekjøring her), koster nesten 50 000 mindre med alt utstyr – og har vesentlig bedre rekkevidde. Kampanjer, som det gjerne er mulig å finne for tiden, endrer imidlertid raskt bildet.

Har det blitt bedre?

Svaret er ja, men oppfattelsen av hvor mye, er nok noe som kan variere fra deg til meg.

Den største forskjellen er det midtre panelet i dashbordet, som nå er trukket i kunstskinn med kontrastsømmer. Dørsidene er også merkbart bedre enn før, så hardplastfølelsen mange klaget på, er redusert.

Jeg er imidlertid en av få som ikke hadde spesielt mye å utsette på ID.3ens interiør i utgangspunktet. Joda, den hadde mer hardplast enn vi var vant til fra Golf. Samtidig var ikke det sjokkerende, etter at Volkswagen over flere år, blant annet med modeller som T-Roc, har plassert pengene andre steder enn på kvalitetsfølelse innvendig.

Hovedårsaken var imidlertid at designen, og ikke minst funksjonaliteten, hele veien har passet ID.3 utmerket. Den representerte noe helt nytt, smartere, mer åpent og luftig – i tråd med bilen i seg selv. Litt mer hardplast enn ønskelig her og der, anså jeg som en svært liten del av totalpakken, og langt fra nok til å virkelig trekke ned inntrykket av bilen.

Sånn sett, føler ikke jeg oppgraderingene på dette er spesielt viktige. Og de endrer ikke oppfattelsen av ID.3 totalt sett, for meg.

Da er et par andre detaljer viktigere. Som at du kan ha kjørecomputeren med forbruksvisning på førerdisplayet, fremfor å måtte bruke hele eller deler av midtskjermen til den lille, men viktige opplysningen.

Den større infotainmentskjermen dominerer hele interiøret på en annen måte enn før, og fungerer fint. Så snart du kommer inn i tankegangen bak grensesnittet, er dette et velfungerende system.

På plussiden er selvsagt også setene og sittestillingen, som hele veien har vært et suverent punkt hos denne bilen – jeg sitter ikke bedre eller mer riktig, i noen annen kompakt elbil.

Samtidig beholdes de fleste irriterende elementene. Volumhjul mangler, «rennen» under midtskjermen er der fortsatt, rattknappene fungerer lite tilfredsstillende, og vindusheiser-knappene er de samme.

Igjen: Ikke nok til å dominere inntrykket av bilen, men ikke bra av den grunn.

Å få inn en mulighet for ekstra bra lydanlegg, er derimot et stort pluss. En elbil som dette, altså en bil du gjerne kjører mye og langt med, hører sammen med god lyd. Den kommer fra Beats frem til modellår 2024, hvor Harman Kardon overtar.

Poenget med det hele

For deg som er opptatt av detaljer i dashbordet, er sikkert oppgraderingen av ID.3 velkommen.

Og denne faceliften var antagelig nødvendig for Volkswagen – i et forsøk på å nullstille det strengt tatt noe feilaktige ryktet modellen har blant mange.

Det er riktig at det var utfordringer på de første bilene, men dette er jo fikset for lengst.

Som betyr at kritikken mot interiøret i realiteten er hva som gjenstår. Som sagt: For min del er det mindre viktig.

Hele poenget med denne bilen er dette, og nå tar jeg i, men jeg er temmelig sikker på at jeg har rett: ID.3 er bedre å sitte i og kjøre med, enn alle konkurrentene.

Klarer du å se bort fra alt det andre, som at du kanskje ikke liker designen, interiøret, detaljer ved betjeningen, at den ikke har firehjulsdrift og at forsøkene på å være smart er delvis mislykkede, så er det sånn.

Fjæringskomforten er suveren uten at det går ut over kjøreegenskapene, styringen er utmerket, setene og sittestillingen enestående, støynivået akseptabelt, gasspedalfølelsen god.

Og hva er det du hovedsakelig bruker bilen til? Beføle dashbordet?

Nei.

Du sitter i førersetet, og kjører. Der er ID.3 fortsatt sjefen, og derfor føles oppdateringen nesten unødvendig.

LES OGSÅ TEST AV VOLKSWAGEN ID.3 MED DET STORE BATTERIET!

Galleri:

Data:

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWt facelift
Pris fra 369 900
Pris testbil 476 400
Motortype Elektrisk x 1 RWD
HK 204
Nm 310
Sek. 0-100 km/t 7,3
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,53
Egenvekt kg 1 740
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 385 – 1 267
Lengde mm 4 264
Bredde mm 1 809
Høyde mm 1 564
Akselavstand mm 2 770
Taklast kg
Ombordlader 11 kW 0-100% 375 min
Hurtiglading 120 kW 0-80% 35 min
Batterikapasitet kWt 62 brutto/58 netto
Rekkevidde WLTP 425