Hjem Nyheter GT3 for gata: Ford Mustang GTD har superbilytelser

GT3 for gata: Ford Mustang GTD har superbilytelser

Ford lager gatebil av den nye Mustang GT3-raceren. Det blir den mest kraftfulle Forden for gata noensinne – siktet er innstilt på Porsche og Nürburgring.

Av David K Andersen

At det skulle være Ford med Mustang som går løs på Porsches suksessoppskrift, er overraskende. At noen gjør det, not so much.

For suksessen Porsche nyter ved å lansere stadig råere spesialversjoner av sportsbilene sine, vil ingen enda ta. Se bare på 718 Spyder RS som vi testet for første gang for noen uker siden, eller 911 S/T som kommer til høsten.

Her er det snakk om dyre, men ekstreme gatebiler. De lages i begrenset opplag, og sørger ikke bare for god inntjening for produsenten, men skyhøye annenhåndsverdier og mye blest om merket.

I gamle dager het det «Win on Sunday, sell on monday», som spilte på sammenhengen mellom racingsuksess og bilsalg. I dag er modellen modifisert, men det dreier seg fortsatt om å ha «halo-modeller» som er drømmebiler og skaper ha-begjær. På lang sikt, finnes ikke bedre oppskrift for suksess. Porsche er en av de mest lønnsomme bilprodusentene.

Spektakulær

At ikke flere kjører på med Porsches oppskrift er overraskende, og like overraskende er at det Ford nå gjør det.

Bilen de kommer med, er imidlertid ikke så rent lite spektakulær. Her er det meste på plass for suksess, og Ford-sjef Jim Farley er ikke beskjeden: -Vi har kastet hanskene, jeg er komfortabel med å møte hvilken som helst bilsjef med deres råeste produkt, på en bane med denne.

Attraksjonen heter Mustang GTD og er basert på den nylig lanserte generasjonen (som vi ikke ser ut til å få til Norge) av den legendariske muskelbilen.

Her er imidlertid endringene mot standardutgavene voldsomme. Mustang GTD er så ekstrem at den kan sammenlignes med superbiler som Porsche 911 GT2 (nei, ikke GT3), og Lamborghini Aventator SVJ. Og kanskje biler som Mercedes-AMG GT Black Series.

Farley: -Dette er en ren racingbil for gata, vi tar teknologien fra den nye GT3 bilen som skal kjøre LeMans neste år, og kombinerer med karosseri i karbonfiber før vi slipper den løs.

Motoren har større volum, her er det 5,2 liters V8. Med kompressor. Hva den eksakte effekten blir er ikke foreløpig kjent, men det være snakk om minst 800 hestekrefter.

Eksosanlegg i titan med aktive ventiler burde sørge for vanvittig lyd, og motoren har tørr-sump smøring.

Ikke baksete

Bilen er designet og utviklet i samarbeid med Multimatic som bygde superbilen Ford GT. Navnet GTD stammer fra IMSA-klassen i racing som tilsvarer FIA sitt GT3-reglement.

Girkassen er en 8-trinns dobbeltclutch – plassert ved bakakslingen. Sistnevnte sier egentlig alene, det meste om denne bilens ambisjoner.

Bakdekkene måler 345, og karosseriet er breddet med hele 10 cm over hjulene.

Hjulopphenget foran har korte og lange armer som på en racingbil, og bak sitter det i en underramme i rør, produsert i lettvektsmateriale. Massiv stivhet i karosseriet gjør det mulig å kontrollere hjulbevegelsene ekstra presist.

Det gjøres ikke bare via aktive støtdempere med eksternt reservoar, men med revolusjonerende automatisk justerbare fjærer. Teknologien er ukjent fra tidligere, for meg, men er selvsagt ekstremt spennende.

Dette gjør det blant annet mulig å senke bilen med hele 40 mm når det er i banemodus.

Areopakken virker til å mer eller mindre være flyttet rett over fra GT3-raceren, du har en enorm, aktiv bakvinge, luftinntak i panseret, massiv frontsplitter med tilhørende diffusor bak.

Baksete og bagasjerom er fjernet for å huse styringskomponenter til det aktive hjulopphenget samt kjøling for girkassen. Det spares også vekt.

Bremsene er karbonkjeramiske.

Prisen i USA er satt til omlag 300 000 dollar, så dette er ikke en billig bil.

Målet er å klare nordsløyfa på Nürburgring på under 7 minutter. Det burde være mulig, Ford sier selv, i pressemeldingen, at Mustang GTD er «engineered to go like hell».

LES VÅR TEST AV FORD MUSTANG MACH 1 HER!

Resterende bilder: