Hjem Nyheter Porsche 911 S/T

Porsche 911 S/T

Akkurat da vi trodde det ikke var mulig å optimalisere 911 med enda en ny spesial-versjon, er Porsche klare med enda en ny spesial-versjon. Dette er S/T.

Av David K Andersen

Mange spekulerte i om 911-utgaven Porsche annonserte skulle vises denne uka, ville være den første elektrifiserte-versjonen. Fasiten er så langt unna du bare kan forestille deg.

S/T kommer i forbindelse 911ens 60-års jubileum – sammen med Porsches 75-årsfeiring skjer det veldig mye dette året.

Og hør her, for dette kan fort være den mest attraktive 911-utgaven noensinne. I alle fall uten historisk følelsesladde briller på.

Optimal kombinasjon?

S/T er nemlig en miks av GT3 med Touring Package og GT3 RS. Altså har du 525-hesters 4-literen uten overlading, i kombinasjon med tettsteget manuell girkasse.

I tillegg er den lettet maksimalt og veier bare 1 380 kg: Den letteste 992-utgaven.

En del av den besparelsen skjer via en egen lettvekts-clutch og singelmasse svinghjul. Det reduserer til sammen den roterende massen til 10,5 kg, og skal gjøre gassresponsen ekstra kvikk (som om den ikke er absolutt lynrask allerede i utgangspunktet med denne motoren).

0-100 km/t avklares på 3,7 sekunder, mens topphastigheten er 300 km/t.

Redusert vekt 

S/T er den eneste 911en som kombinerer doble triangellenker foran og multilink bakstilling – uten styring på bakhjulene. Igjen for å spare vekt. Dempere og fjærer er selvsagt optimalisert for nettopp dette oppsettet.

911 S/T er for øvrig ikke utviklet for banekjøring som hovedaktivitet, men for maksimal kjøreglede på offentlig vei. Nettopp dette, er det som burde gjøre den til en absolutt favoritt for mange.

Jubileumsmodellen kommer som standard med Gurney-flap på bakspoileren, og har 20-tommers hjul foran og 21 bak. De er festet med senterbolt og er i magnesium.

CFRP (karbonforsterket plast) bøtteseter er på plass fra fabrikk, men du kan velge fireveis Sport Seat Plus uten tillegg. Instrumentene har den klassiske grønne bakgrunnsfargen.

Panser, tak forskjermer, dører, bur, stabstag bak og avstivingen av bakenden er laget i CFRP. Porsche har til og med utstyrt bilen med lithium-ion 12 Volts startbatteri for å spare vekt! Det hentes også kg på lettvekts glass og redusert isolering av kabinen. Sammen med besparelsene i drivlinjen, er S/T 40 kg lettere enn GT3 RS.

Begrenset opplag

Om du ønsker, kommer S/T med Heritage Design Package, hvor kombinasjonen av den nye farge Shoreblue Metallic og felger i Ceramica, er unike for modellen. Du får startnummer 0-99, eller ønsket dekor, på sidene. Dette er selvsagt frivillig.

På innsiden er det Classic Cognac, sammen med flere elementer fra Porsche Exclusive Manufaktur. Porsche-logoen i den versjonen den hadde da 911 ble lansert, befinner seg i fronten, på senterboltene og i rattet. Bak er navnet i gull.

En eksklusiv klokke fra Porsche Design som heter Chronograph 1 – 911 S/T, er utført i titan og kan kun kjøpes sammen med bilen.

Dermed er det bare å bestille ett av de 1 963 (samme år som 911 ble lansert) eksemplarene som skal lages, prisen starter på 4 322 953 kroner. Du bør være rask – det ryktes at det allerede er utsolgt.

Galleri: