Også Peugeots praktiske 2008, får den nye batteripakken og drivlinjen fra Stellantis. Bilen oppgraderes på andre punkter samtidig.
Av David K Andersen
2008, den andre generasjonen så langt, har vært en suksess for Peugeot. Ikke så rart, den mikser småbil, flerbruksbil og SUV på en uvanlig smart måte: En forlenget 208 med flerbruksbil-form, kamuflert som SUV.
Altså er den rimelig og romslig, med tidsriktig utseende. Det slår an.
Nå får den i likhet med en rekke konsern-søsken nytt batteri og ny elmotor. Begge deler er viktig for å nå ny maksimal rekkevidde på 406 km – merkbart opp fra eksisterende versjon (les tes her) som ligger på 345.
Batterikapasiteten øker fra 50 til 54 kWt brutto, men like viktig for å holde forbruket på et minimum, er den nye og mer effektive elmotoren. Den yter dessuten 20 hestekrefter mer, sånn at du har 156 tilgjengelig.
Hurtiglading kan som før skje med effekt opp til 100 kW, og du får E-2008 med 7,4 eller 11 kWt ombordlader.
På innsiden finner du som før i-Cockpit, men i oppgradert utgave. For eksempel er innholdet i skjermen rett foran deg nytt, og i GT-utgavene har den 3D-visning.
Også skjermen i midten er oppdatert, begge to skal by på store muligheter for tilpasning av utseende og funksjon etter egne preferanser. Apple Carplay og Android Auto kan for øvrig kobles til trådløst.
Siden bilen er på nett, oppdateres blant annet navigasjonen kontinuerlig med live informasjon. Også appen er forbedret med flere funksjoner. For eksempel kan du sjekke servicehistorikk, og legge inn destinasjoner i navigasjonen fra telefonen.
At det er en facelift du har å gjøre med, ser du lettest i fronten. Der er samme lyssignatur som på 508 på plass. Tre vertikale lysklør er felt inn i de blanke sorte innsatsene i støtfangeren. En lignende endring, finnes også på baklysene.
Til slutt, hår du nye farger og felg-design å velge på.
Nye Peugeot E-2008 er ventet til Norge i august/september.