Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota RAV4 GR Sport

Prøvekjøring: Toyota RAV4 GR Sport

Den nyeste utgaven av Toyota RAV4 markerer nærmest slutten på en æra. Vi tok turen til Sverige for å prøve.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Man skal kanskje være Toyota RAV4-nerd for å skjønne betydningen av t-skjorten på bildet over – og hvor mange som faktisk er Toyota RAV4-nerder er jeg usikker på.

Men faktum er at turtelleren på skjorta tilhører mine foreldres gamle 2001-modell RAV4 – ikke bare en tilsvarende bil, men akkurat den bilen – som jeg selv lærte å kjøre bil i, ikke minst på vinterføre.

Hvordan kunne anledningen da gå fra meg til å sette helt nye RAV4 GR Sport på prøve, i det som må være blant de vakreste vinterlandskapene i verden?

Bil og Motorbloggen har tatt turen til Luleå, en skjærgårdsidyll på sommeren og et hvitt drømmeland på vinteren.

– Ikke stol på navigasjonen

Hver vinter, når de brakke vannmassene i Bottenviken fryser, kjører kommunen opp løyper på vannet. Slik kommer lokalbefolkningen seg til hytter og øyer når båten ikke har vann å gå på.

– Ikke stol på bilens innebygde navigasjon. Den tar ikke hensyn til at man kan kjøre på vannet, sier en av Toyotas representanter idet vi får bilnøklene i hånda.

I stedet har Toyota lagt inn en spesialdesignet kjørerute i en app, som kjører på bilens navigasjonsskjerm gjennom Apple Carplay.

En snedig måte å omgå problemet – samtidig som det belyser det faktum at RAV4 nå tilbyr Apple Carplay. Det gjør den sågar trådløst.

Dessverre må vi med Android-telefon ta til takke med kabelen om vi ønsker å bruke Android Auto.

En naturlig avlegger

Toyota RAV4, nå i sin femte generasjon, har gjennomgått en mindre ansiktsløftning. Den nye multimedieskjermen og det digitale instrumentpanelet er hovedforskjellen innvendig, mens ny innmat i lyktene og noen andre smådetaljer er de utvendige forskjellene.

På toppen av dette kommer en helt ny GR Sport-variant, som legger til nye felger, litt fastere understell og noen «sporty» detaljer – en variant som skal kapitalisere på Toyotas betydelige satsing og suksess med de fullverdige GR-modellene de siste årene: GR Supra, GR Yaris, GR86 og GR Corolla – der sistnevnte dessverre kun markedsføres i Nord-Amerika.

Koblingen er for så vidt naturlig – merker som Audi, Mercedes og BMW har gjort dette i årevis med sine «S Line», «AMG Line» og «M Sport».

270 kilo fordel

Men hva betyr for RAV4 sin del? I motsetning til Toyotas øvrige GR Sport-modeller har RAV4 fått ny chassistuning.

Forskjellene er umulig å kjenne med mindre man sammenligner side om side, men det er liten tvil om at RAV4 oppfører seg eksemplarisk. RAV4 er kun tilgjengelig som hybrid – enten ladbar eller ikke-ladbar – og den ladbare har en følelse av tydeligere fotfeste.

De to hybrid-variantene har forskjellig demperoppsett, mye grunnet den ladbare variantens 270 ekstra kilo dødvekt.

Kombinasjonen gjør at jeg helst velger den ladbare på de is- og snølagte veiene på den svenske nordøst-kysten – så da passer det bra at den norske Toyota-organisasjonen kun tar inn den ladbare varianten av GR Sport. Markedsvolumet ligger uansett på denne.

«Chunky» interiørdetaljer

Bak det GR-merkede rattet sitter man som vanlig godt i Toyota-førerstolen. Det nye instrumentpanelet er kanskje litt overlesset med informasjon, men det finnes et vell av innstillings- og tilpasningsmuligheter her – langt mer enn vi rakk å bla oss gjennom de få timene vi fikk tilbringe i bilen denne gang.

Interiøret kan best beskrives som «chunky», for å bruke et godt norsk uttrykk. Store, gummierte brytere for klimaanlegget og tydelige knapper settes pris på i en stadig mer skjermbasert verden.

Selv volumbryteren har fått tilsvarende gummi-behandling, og knappene for setevarmeren kunne knapt vært tydeligere.

Det kommer godt med i vinterlandskapet, selv om det ikke er mer en tre-fire minusgrader under nærmest skyfri himmel.

Tre reinsdyr og tre motorer

På denne tiden av året ligger solen lavt over den flate Norrlands-horisonten.

Omtrent som i en turist-klisjé står tre reinsdyr og koser seg midt i veien, heldigvis på et strekke med god oversikt. Piggdekkene trenger knapt anstrenge seg for å senke farten.

De har derimot mer å jobbe med langs isdekkede hytteveier på Sandön.

Firehjulsdriftsystemet i RAV4 er elektronisk, og ikke mekanisk. En el-motor på bakakselen supplerer ved behov – mens det er en bensinmotor og en elmotor som i tandem mater forhjulene med krefter i de fleste tilfeller.

El-motoren bak gir nok kraft til at effektfordelingen kan variere fra 100:0 til 20:80 mellom for- og bakakselen.

Forskjellige kjøremoduser – inkludert en egen «Trail»-knapp – gir en viss kontroll over hvordan firehjulssystemet opererer, men i all hovedsak er like greit å la bilen styre dette selv.

Mye utstyr

Det er lett å like RAV4, og spesielt i GR Sport-utgave.

Det meste av utstyr er inkludert i GR-pakka, inkludert de stilige 19-tommers-felgene, elektriske forseter med minne på førerplassen og 360-graders parkeringskamera.

Samtidig er varme i rattet, LED-lamper rund baut og 230 volts uttak i bagasjerommet standard på alle RAV4.

Som tillegg i GR Sport-varianten kan man velge «Panorama&JBL»-pakke, som inneholder akkurat det man kan forvente av navnet: Panorama-soltak og et JBL-lydanlegg med ni høyttalere.

Dyr, dyrere og RAV4

Men det må også være lov å påpeke av RAV4 har blitt en dyr bil etter hvert.

Om jeg ikke husker helt feil kostet 2001-modellen vi hadde i familien 330.000 kroner ferdig registrert, med litt ekstrautstyr og godbiter inkludert.

En RAV4 GR Sport koster i dag fra 706.800 kroner – panoramapakken legger 22.800 kroner på toppen av det igjen.

En inflasjonsjustert 2001-pris på 330.000 kroner vil i dag tilsvare 533.000 kroner, ganske nøyaktig det en passelig utstyrt Toyota bZ4X koster i dag.

Man kan si hva man vil om det, at ladbare hybrider med såpass lang rekkevidde (75 km) som en RAV4 blir ganske hardt straffet.

Men kanskje er tiden moden inne for å innse at bZ4X er den nye RAV4-en – selv for oss med et nostalgisk forhold til Toyotas «Recreational Activity Vehicle with 4-wheel drive».

Og hvis du er som meg – litt RAV4-nerd – kan du ta med deg følgende fakta helt til slutt: GR Sport-modellene av RAV4 har ikke den sedvanlige blå bakgrunnen på Toyota-logoen som merkets hybridbiler «alltid» har. Her er den svart.

Tekniske data

Toyota RAV4 GR Sport PHEV
Pris fra 706.800
Pris testet bil 729.600
Motortype Bensin + el-motor
Drivlinje Firehjusldrift, CVT
Effekt 225 kw (306 hk)
Dreiemoment 227 Nm
Sek. 0-100 km/t 6,0
Topphastighet km/t 180
Utslipp CO2 g/km 22
Egenvekt kg 1.930-2.000
Tilhengervekt kg 1.500
Bagasjerom liter 580
Lengde mm 4.600
Bredde mm 1.855
Høyde mm 1.685
Akselavstand mm 2.690
Bakkeklaring mm 190
Forbruk l/100 km WLTP 1,0
Rekkevidde WLTP 75 km elektrisk