Elektriske stasjonsvogner har vi ikke vært bortskjemte med, Opel Astra blir blant de første.
Av David K Andersen
Vi har allerede kjørt nye Astra i ladbar hybrid-utgave, den kom tidligere i år. Nå er versjonen som er mest interessant for Norge klar, nemlig den helelektriske versjonen. Bilen kommer både som 5-dørs kombi, og stasjonsvogn.
Astra blir den tredje elbilen på markedet fra Opel, fra før har vi småbilen Corsa-e, og den lille SUVen Mokka-e.
Fra de to kjenner vi drivlinjen fra før, men i Astra er både batterikapasitet og motoreffekt oppgradert.
Fire nye KWt gir 54 til sammen, og vil takket være sensasjonelt lavt forbruk på 1,27 kWt pr mil, gi rekkevidde på hele 413 km. Det høres nesten for godt ut til å være sant, men vi må selvsagt huske at sammenlignet med mange elektriske SUVer og crossovere, er Astra lav og burde gli ekstra lett gjennom luften. Samtidig som jeg regner med den blir forholdvis lett, siden batteriet til tross for kapasitetsøkningen fortsatt ikke er veldig stort.
Motoren som trekker på forhjulene, får effekt på 156 hestekrefter, og dreiemoment på 270 Nm. Effekten benyttes ikke bare til noe vi antar blir forholdsvis grei akselerasjon, Opel er tross alt tyske, så topphastigheten er på 170 km/t. Det er 20 mer enn andre elbiler i samme klasse.
Det beste med denne bilen, blir imidlertid plassforholdene. Astra har stadig vokst, og til tross for at den fortsatt tilhører kompaktklassen, er stasjonsvognutgaven faktisk noe lenger enn en Toyota RAV4.
Så er selvsagt ikke lengdemeterne like godt utnyttet i stasjonsvogner som i crossovere, men det er jammen ikke langt unna heller.
Bagasjerommet i elbilen er på hele 516 liter. Legges baksetene ned, tar den 1 553.
Som vanlig i Opel, finner du AGR-seter, doble skjermer i dashbordet på til sammen 20 tommer, fysiske knapper og hjul for klimastyringen (fremfor integrasjon i skjermen), head-up display og siste generasjon LED Matrix automatiske fjernlys med 168 LED-elementer.
Bilen er fortsatt en bit unna markedet, den vises tidlig neste år – i forkant av ankomsten på forsommeren. Med nye avgifter på større, tyngre og dyrere elbiler, burde utsiktene for Astra Sports Tourer være svært gode i det norske markedet.