Renault har utviklet det som antagelig er den fineste SUVen i klassen, utstyrt med avansert hybridsystem. Men plugge den inn, kan du ikke.
Tekst og foto: David K Andersen
Etter det som viste seg å bli et lett haltende forsøk i det attraktive kompakt-segmentet for SUVer i Europa med Kadjar i 2015, har mye skjedd.
Det franske merket har lagt bak seg en periode med turbulens og utskiftninger i toppen, men er nå tilbake med større ambisjoner enn på lenge.
Nye Megane Electric er første bevis, den setter en standard på alt fra design til teknologi, vi ikke har sett fra Renault tidligere. Mange flere elbiler er på gang, blant annet en flerbruksbil og de to små tøffingene R4 og R5 med inspirasjon fra gamle dager.
Men siden volumene i Europa fortsatt ligger på fossilbiler, må ting skje også der. Først ute er Austral, bilen jeg kjører for første gang her.
Med lengde på 4,51 meter plasserer den seg midt i vepsebolet av storselgere som Volkswagen Tiguan, Ford Kuga og Peugeot 3008, for å nevne noen.
Det tekniske
CMF-plattformen i CD-utgave utgjør basen, og bilen leveres med tre ulike drivlinjer – alle sammen hybrider. For Norge, hvis den kommer (det er foreløpig ikke helt avklart), er det snakk om den mest avanserte hybridløsningen.
Den er ikke ladbar, men består av en tresylindret turbomotor, en elmotor på 34 hestekrefter som også fungerer som generator, og en elmotor på 68 hester. Til sammen har du 200 tilgjengelig.
Kreftene fordeles via en av de mest interessante girkassene på markedet, den er mekanisk med rettskårne drev, har egne gir for både bensinmotoren og den store elmotoren, og skifter automatisk mellom dem sømløst. Hele 15 girkombinasjoner benyttes. Elektriske krefter tar hånd om fremdriften mens bensinmotoren venter på nytt gir, og vise versa.
Mer om hvordan det oppleves lenger ned.
På den tekniske siden byr Renault på firehjulsstyringen 4Control – som den er alene om i segmentet. Velger du denne funksjonen, får du multilink bakaksling på kjøpet. Bakhjulene svinger opp til 5 grader motsatt av forhjulene i lavere hastigheter, du kan selv velge hvor mye og hvor aggressivt, i 13 trinn.
Ligner Megane Electric
Ellers arves stilen innvendig fra Megane Electric, du har to 12-tommers skjermer hvorav den i midten er i portrettformat.
Innholdet leveres i likhet med hos Volvo og Polestar, av Google Automotive Services. Det inkluderer kart og stemmestyring. I tillegg byr Google Play på apper, både generelle og dedikerte bilen.
Ønsker du god lyd, kan Austral leveres med Harman Kardon på 485 Watt, fordelt på 12 høyttalere inkludert sub.
På den praktiske siden, skiltes det med skyvbart baksete (16 cm). Det øker bagasjevolumet med 125 liter. Til vanlig tar det 430 liter.
Du kan også trekke tilhenger på 1 500 kg.
Sikkerheten ivaretas av hele 32 assistentfunksjoner, det går fort her om dagen – Megane Electric er ikke ett år en gang, men har «bare» på 26.
Nytt på Austral, er Active Driver Assist, som kombinerer filholder og adaptiv fartsholder sånn at bilen på egenhånd kan senke hastigheten inn mot rundkjøringer eller biler du tar igjen langs veien. Selv om du ikke har fartsholderen aktivert.
Head-up display i frontruten og LED matrix hovedlys, er andre nyheter.
Flott å se på, utvilsomt. Her er det rene linjer og tøffe proporsjoner, kombinert med Renaults sedvanlige LED-signaturer – den har jo sett bra ut lenge, og Austral utgjør ikke noe unntak.
Den høyeste utstyrsgraden heter Esprit Alpine. Legg merke til at RS er borte, og navnet på Renaults sportsbilmerke, som også er kjent fra Formel 1, erstatter.
Når testbilen også er i samme blåfarge, blir de sportslige Alpine-detaljene ekstra tøffe.
Men du merker det mest på innsiden. Blå kontrastsømmer og A-en i nakkestøttene sitter fint og gir Austral egen stil mot konkurransen.
I en klasse for seg
Alpine-preget er imidlertid ikke høydepunktet her inne. Det består i stedet av oppsiktsvekkende god kvalitetsfølelse. Dette er nesten Audi-aktig – faktisk er det tydelig at Renault har undersøkt nettopp e-tron som vi kjenner godt her i Norge, ekstra nøye på forhånd.
Materialene er myke og solide eller i Alcanatara, detaljfinishen svært høy, knapper og hjul tilfredsstillende å benytte, og byggekvaliteten utmerket. Ingen SUVer i dette segmentet føles så påkostede og luksuriøse, konkurrenter som Ford Kuga og Volkswagen Tiguan er faktisk en god bit unna.
Det skyvbare dekselet over to store rom i midtkonsollen minner (igjen) om Audi e-tron, med sitt store håndtak på toppen. Ladeplaten følger med i bevegelsene – en morsom detalj.
Takket være glimrende brukervennlighet fra Google-systemene, blir det nær full score bak rattet i nye Austral. Alt responderer raskt og er enkelt å finne – dette er betydelig bedre enn systemer bilprodusentene står for på egenhånd.
Skal det trekkes for noe, er det kanskje i overkant med både girvelger, viskerspak og lyd/mediekontroll på hver sin hendel bak rattets høyre side.
Og selv om setene er komfortable med både massasje, fint forhold mellom sport og åpenhet, samt rikelige justeringsmuligheter i hovedretningene, savner jeg tilt på seteputen. Andre vil antagelig også savne uttrekkbar lårstøtte.
Lenger bakover i kupeen er sittekomforten fin, og plassforholdene som du venter av en bil på denne størrelsen. Det er enkelt å komme inn og ut av baksetet, og det er deilig å slippe batteri i gulvet. Da blir knevinkelen riktig, og komforten det samme.
Bagasjerommet setter ingen rekorder, men er tilstrekkelig, og fleksibelt siden gulvet er flyttbart. Muligheten til å øke volumet ved justering av baksetet, kommer antagelig godt med for mange.
Hvor er motoren?
Å kjøre Austral, er egentlig mest som å kjøre elbil. Hvordan det er mulig å få en tresylindret motor til å holde fullstendig fred på denne måten, er nesten vanskelig å forstå – jeg har aldri opplevd det tidligere. Du kan lure på om den i det hele tatt har bensinmotor.
Ingen lyd, ingen vibrasjoner. Bare når du tråkker pedalen i gulvet kan motoren høres. Men selv da, bare som en svak murring langt i bakgrunnen.
Gassresponsen er ikke like umiddelbar som i elbil, i alle fall ikke når du brått gir full gass. Da trenger den litt tid på å få inn det riktige giret. Roer du ned litt derimot, kommer den med en gang – uten ventetid.
Akselerasjonen er for det meste helt lineær, og uten «rusing» som på mange andre hybrider. Og temmelig solid, den vil ha 8,4 sekunder til 100 km/t.
Bare når den vil bytte gir, oppe i hastigheter som ikke er tillatt i Norge, merker du at den mister pådraget i lengste laget for å skifte. Der oppe har ikke elmotorene nok å komme med i påvente av nytt gir og neste giv fra bensinmotoren.
Stille og lettkjørt
Kjørefølelsen ellers minner ganske mye om nye Megane Electric, den er raffinert og ekstremt stillegående. Fjæringen er ikke spesielt myk, men takket være mulitlink bakaksling fremfor torsjonsfjæring, tas småtterier og grov asfalt opp ut at du merket det.
Større ujevnheter spises ikke like effektivt, Austral er eksempelvis på langt nær like myk som konkurrenten Citroën C5 Aircross.
Men så er den også mer presis og kontant. Styringen er kvikk og chassiset responderer tilsvarende, sånn at du lekende enkelt og effektivt styrer inn i svingene. Karosserikontrollen er utmerket på vanlige svingete veier i solid tempo, Austral gjør det du venter og settes ikke ut av balanse om den skulle møte uventede manøvre.
Verken drivlinjen eller styringen, legger imidlertid opp til særlig sportslig følelse, sistnevnte trenger litt mer naturlig mostand i rattet blant annet, for å få til det. Dermed ender bilen mer som et lettkjørt og presist verktøy, enn noe veldig inspirerende langs en svingete vei. Men det er greit for en familie-SUV.
Firehjulsstyringen er forresten en overraskende nyttig detalj, den gjør Austral mer snerten rundt hjørnene enn en Clio. Enten du kjører i byen eller manøvrerer på en trang gårdsplass eller i en garasje, er dette et utmerket hjelpemiddel. Svingradiusen er bare 10,1 meter.
Spørsmålet blir nesten mer om du vil kjøpe en bil uten ladeplugg i 2023. Men det kan jo være mange grunner til å fortsatt ville gå for noe som kan vise nær 100 mil rekkevidde med full tank.
Og om svaret på det er ja, og prisen som vi ikke kjenner blir konkurransedyktig, burde det være vanskelig å se forbi Renault Austral om du skal ha en sånn type bil.
Designen er god, interiøret glimrende, brukervennligheten uendelig mye bedre enn for bare noen år siden, og komforten, spesielt støykomforten, utmerket.
Drivlinjen burde gi god drivstofføkonomi, så totalt sett er dette en fristende pakke.
Galleri:
Data:
Renault Austral E-Tech 200 | |
Pris fra | Ikke klar |
Pris testbil | Ikke klar |
Motortype | R3 bensin turbo + 2 x elmotor |
Drivlinje | FWD automatgir |
Motorvolum ccm | 1 199 |
HK o/min bensin | 130 4 500 |
Nm o/min bensin | 205 1 750 |
HK elmotor | 68 + 34 |
Nm elmotor | 205 + 50 |
Systemeffekt hk | 199 |
Systemmoment Nm | Ikke oppgitt |
Batterikapasitet | 2 kWt |
Sek. 0-100 km/t | 8,4 |
Topphastighet km/t | 175 |
Forbruk blandet l/mil | 0,46 |
Utslipp CO2 g/km | 104 |
Egenvekt kg | 1 517 |
Tilhengervekt kg | 1 500 |
Bagasjerom liter | 430 – 555 – 1 455 |
Lengde mm | 4 510 |
Bredde mm | 1 843 |
Høyde mm | 1 644 |
Akselavstand mm | 2 667 |