Det strømmer på med flere elbiler fra Mercedes, både helt nye, og i andre varianter på eksisterende modeller.

Av David K Andersen

EQS SUV

Ferskest er selvsagt EQS SUV, hvor det ble åpnet for bestillinger nå i september.

Den store bilen kommer fra starten av i to utgaver, EQS 450 4Matic og EQS 580 4Matic. Dermed kan du velge mellom 360 hestekrefter/800 Nm eller 544 hk/858 Nm.

De to utgavene har samme batteri med kapasitet på 108,4 kWt, og rekkevidden er tilnærmet lik: 611 og 610 km. Hurtiglading kan skje med effekt på opp til 200 kW.

Hyperscreen og MBUX, er sammen med Digital Light blant høydepunktene.

Konserndirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen, Kjetil Myhre, oppsummerer videre: –Luksuriøse EQS SUV byr på et skyhøyt komfortnivå, og har god plass til opptil syv personer. Fremkommeligheten sikres gjennom 4MATIC firehjulstrekk, og på toppen av det hele kan kundene glede seg over tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg. Det er ingen tvil om at vi virkelig gleder oss til å se denne på norske veier i begynnelsen av 2023.

Mercedes EQS 450 4Matic starter på 1 096 000 kroner, mens 580 betinger 1 271 000 kroner.

Listen med standardutstyr er lang, den inkluderer blant annet luftfjæring, adaptive dempere, firehjulsstyring, elektrisk justerbare seter, panoramaglasstak, Burmester lydanlegg, Digital Light og mer.

På godt premium-vis, bør du imidlertid også regne med at det blir mulig å legge til ytterligere utstyr mot betaling.

EQE 300 og 350 4Matic

Langt rimeligere, blir de to nye innstegsmodellene i EQE – en sedan på størrelse med E-klasse, og dermed noe mindre enn EQS – enten du ser på sedan eller SUV.

Her kan du nå bestille EQE 300 med bakhjulsdrift, og EQE 350 4Matic. Med nesten like stort batteri som de øvrige modellene (89 kWt mot 90,6), er det selvsagt 300 som blir rekkeviddevinneren.

Den skal klare hele 639 km, mens EQE 350 4Matic er oppgitt med 597 km.

Du har 245 hestekrefter og 550 Nm å rutte med i 300, den fikser 0-100 km/t på 7,3 sekunder. 350 på sin side byr på 292 hester og 765 Nm. Det gjør at samme sprint går 1 sekund raskere.

Begge kan hurtiglades med effekt på 170 kW. Under gode forhold vil du kunne lade på 250 km på 15 minutter.

Bilene kommer som standard med komfortunderstell, speilpakke, smartphonepakke og stemningsbelysning for å nevne noe. I tillegg kan du blant annet kjøpe luftfjæring og firehjulsstyring.

EQE 300 starter på 593 000 kroner, mens EQE 350 4Matic krever 652 000.

AMG EQE 53 4Matic+

Ny i programmet, er også 53-modellen, som plasserer seg over 43, som er AMG-versjonen EQE ble introdusert som.

Her har du hele 687 hestekrefter og 1 000 Nm (med AMG Dynamic Plus), og 0-100 km/t går på lynkvikke 3,3 sekunder. EQE 43 trenger til sammenligning 4,3.

I likhet med de øvrige EQE-modellene, kan også 53 trekke 750 kg tilhenger.

Prisen starter snaue 100 000 kroner over EQE 43: 987 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EQB 250

Med god margin rimeligst, er den nye innstegsmodellen i EQB-programmet.

Vi har tidligere testet denne bilen i topputgaven 350 4Matic (les testen her), og den har vært tilgjengelig som 300 4Matic.

I sommer har imidlertid Mercedes introdusert en forhjulsdreven variant som heter EQB 250.

Med denne drivlinjen har den kompakte 7-seteren 190 hestekrefter og 385 Nm tilgjengelig. Som strengt tatt holder i en slik type familiebil, den fikser 0-100 km/t på fullt akseptable 8,9 sekunder.

Batteripakken er den samme som på de andre, det er snakk om 66,5 kWt. 250en kommer imidlertid lenger, rekkevidden er faktisk på hele 474 km.

Hurtiglading kan skje med effekt på 100 kW, men ikke la deg skremme – vi opplever at disse minste Mercedes-elbilene, lader svært effektivt til tross for begrenset toppeffekt.

Prisbildet for EQB inkludert den nye modellen ser slik ut:

  • EQB 250, kr. 456 000
  • EQB 300 4Matic, kr. 477 000
  • EQB 350 4Matic, kr. 498 000
Forrige artikkelPrøvekjøring: Lexus RX
Neste artikkelElektrisk Peugeot 308