Etter å ha satt standarden for elektrisk luksus blant sedaner, er det nå de høyreiste sin tur. Her er de første bildene av nye Mercedes EQS SUV.

Av David K Andersen

Bilen er omtrent som en Mercedes GLS eller BMW X7 på størrelse, altså i klassen over kjente modeller som GLE eller X5 fra de samme merkene. Her snakker vi med andre ord virkelig stor SUV.

Akselavstanden er den samme som hos den store luksus-sedanen EQS (les test her). Og dette er jo på mange måter også SUVenes svar på den. Vi snakker virkelig toppklasse.

Plassforholdene blir selvsagt bedre i SUVen, den er 20 cm høyere. Innvendig nyter den dessuten godt av å sitte på en dedikert elbilplattform som gjør det mulig å utnytte plassen enda bedre.

Andre seterad har elektrisk justering som standard og kan skyves 130 mm forover eller bakover. Kneplassen varierer dermed mellom komfortable 830 mm og enorme 960. Seteryggen kan også justeres elektrisk.

Bagasjerommet er likeledes gigantisk, som 5-seter tar det mellom 645 og 880 liter – avhengig av baksetets posisjon.

Så kan du i tillegg bestille bilen som 7-seter og få en tredje seterad. Med alle på plass, skrumper bagasjeplassen til 195 liter, og siden denne tredje seteraden felles elektrisk ned i gulvet når den ikke er i bruk, tar den litt plass slik at bagasjevolumet med 5 seter oppe, reduseres med 80 liter mot den rene 5-seteren.

Med alle bakseterader nedlagt, rommes over 2 m3 bagasje, lastet opp til taket.

Tre utgaver

EQS SUV leveres fra starten av i tre utgaver, alle minner drivlinjemessig om EQS sedan.

Det starter med 450+ som har bakhjulsdrift og 360 hestekrefter. Siden batteriet på 107,8 kWt er det samme i alle, er det denne rimeligste utgaven som for lengst rekkevidde. Helt opp til 660 km WLTP.

Videre har du 450 4Matic med samme effekt og firehjulsdrift, og så troner EQS 580 4Matic på topp med 544 hestekrefter og 858 Nm.

Alle utgavene kan hurtiglades med effekt opp til 200 kW, det skal eksempelvis være mulig å lade på 300 km rekkevidde i løpet av 15 minutter.

Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

Luftfjæring som standard

Airmatic luftfjæring er standardutstyr på alle utgaver, naturlig nok nærmest en nødvendighet i en SUV vi regner med blir temmelig tung.

I tillegg har du adaptive dempere, slik at chassiset er helt justerbart. Du kan velge kjøreprogram, men under kjøring vil et sensorsystem, sammen med algoritmer, justere demperne i forhold til veikvaliteten. På den måten vil kjøring over eksempelvis en dump med ett hjul, ikke overføres til hele akselen og videre til interiøret.

Bilen kan heves med 25 mm for offroadkjøring, og her har EQS en annen, veldig kul detalj: MBUX husker GPS-posisjonen hvor sjåføren har brukt «Hev kjøretøy»-funksjonen, og hvis bilen nærmer seg denne GPS-posisjonen igjen, vil MBUX automatisk forelå å heve bilen.

Firehjulsstyring med bakhjulsutslag på opp til 4,5 grader leveres som standard, men selv uten å ha prøvd bilen foreløpig, er det ikke vanskelig å anbefale oppgraderingen som gir 10 graders styrevinkel. Som vi skrev om i testen av EQS sedan, er slik firehjulsstyring helt genialt på store biler som dette.

Smartere MBUX

Mercedes-Benz User Experience, som er fellesbenevnelsen på bilens styrings, kontroll og kommunikasjonssystem (med deg), har som vi nevnte over med fjæringen, lærbar programvare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes sier systemet har «zero-layer»-design, hvor de viktigste applikasjonene alltid er fremme i synsnivå. For å redusere et operasjonstrinn ytterligere, har de utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

Navigasjonsvisningen er alltid i midten av skjermen, og over 20 andre funksjoner kan automatisk dukke opp når de er relevante for sjåføren. Disse modulene kalles for «magic modules», og belager seg på kunstig intelligens. Sjåføren kan godta eller avvise det respektive forslaget med bare ett klikk.

Innvendig dominerer som ventet MBUX Hyperscreen, som på overflaten ser ut til å dekke hele bredden av dashbordet. Under en svakt buet, ripebestandig overflate i aluminiumsilikatglass, befinner imidlertid tre separate skjermer seg.

I tillegg til instrumentering rett foran deg og den store infotainmentskjermen i midten, har passasjeren sin egen 12,3-tommers OLED-skjerm. Den er bare aktiv så lenge noen sitter i passasjersetet. Om ikke, blir den til et dekorativt bilde.

Den er designet for ikke å distrahere føreren, men justeres automatisk ned på styrke dersom kameraet som leser førerens øyne ser at oppmerksomheten rettes om passasjerens underholdning.

Dette er bare noen av funksjonene du finner i nye EQS SUV, den byr også på ting som Digital Light med 1,3 millioner mikrospeil i hver frontlykt – kapable til langt mer enn bare å lyse opp veien. Eksempelvis projiseres en gravemaskin i veien foran deg om du er i område med veiarbeid. De kan også lyse opp veien foran møtende fotgjengere, projisere trafikklys i veibanen (nyttig om selve lyset er skjult bak en lastebil feks), og plassere ledelinjer du kan kjøre etter på smale veier.

Nye EQS SUV ventes til Norge i starten av 2023.

Galleri:

Data foreløpig oppgitt fra Mercedes:

EQS 450+ EQS 450 4MATIC EQS 580 4MATIC
Drivlinje Bakhjulstrekk 4MATIC firehjulstrekk 4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motor Permanent synkron motor (PSM) Permanent synkron motor (PSM) Permanent synkron motor (PSM)
Effekt 360 hk 360 hk 544 hk
Dreiemoment 568 Nm 800 Nm 858 Nm
Blandet forbruk (WLTP) 18,6 – 23,0 kWh/100 km 20,0 – 24,0 kWh/100 km 20,0 – 24,0 kWh/100 km
COutslipp (WLTP) 0 g/km 0 g/km 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) 536 – 660 km 507 – 613 km 507 – 613 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 kW / 22 kW 11 kW / 22 kW 11 kW / 22 kW
Hurtiglader 200 kW 200 kW 200 kW
Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter) 645 – 2100 / 565 – 2020 645 – 2100 / 565 – 2020 645 – 2100 / 565 – 2020
Lengde / bredde / høyde 5125 / 1959 / 1718 5125 / 1959 / 1718 5125 / 1959 / 1718
Forrige artikkelTest: BMW M2 CS
Neste artikkelFørsteinntrykk: Lexus RZ 450e