Endelig er Volkswagen Amarok tilbake – i helt ny generasjon. Blant høydepunktene er fortsatt mulighet for V6 diesel under panseret.

Av David K Andersen

Da Volkswagen lanserte Amarok i 2010, var det andre gang de forsøkte seg på det populære segmentet typisk dominert av de japanske merkene. Første gang var det nettopp sammen med Toyota, bilen het Taro og var identisk med HiLux.

Det ble ikke den helt store suksessen.

Den kom i stedet da Volkswagen gjorde comeback med sin helt egne pickup 13 år etter nedleggelsen av Taro.

Amarok satte en ny standard for komfort, kjøreegenskaper, utstyr og krefter, blant annet takket være 3-liters TDI V6 og 8-trinns automat.

Salget ble deretter – 830 000 eksemplarer verden over. I Norge har den også vært svært populær, nesten 9 000 Amarok er levert så langt.

Dermed er det nok mange som er spente på denne helt nye bilen, vi vet at flere blant annet har vært bekymret for om det ville bli mulig å få V6 diesel en gang til.

At det løser seg har vi visst en god stund allerede. For to år siden ble det nemlig klart at Volkswagen og Ford hadde inngått et samarbeid om nyttekjøretøy og elbiler. Blant annet skal Volkswagen stå for Caddy og Connect, mens Ford tar hånd om Transporter og Transit, samt Amarok og Ranger.

Da det etter det igjen ble klart at nye Ranger kommer med V6, sier det seg selv at det samme skjer med Amarok.

Altså skal Volkswagen igjen samarbeide om pickup, men denne gangen spår vi en langt lysere fremtid.

Disse to nye tvillingmodellene fremstår som svært attraktive i dagens marked, de byr på design, størrelse, motoriseringer, utstyr og teknologi som kommer til å sette de japanske konkurrentene på en voldsom prøve.

Du vil kunne velge mellom 2-liters firer med 205 hestekrefter eller 241 fra 3-liter V6. Vi antar de er koblet opp mot Ford og GMs 10-trinns automat som allerede er å finne i dagens generasjon Ranger.

Mer enn 30 førerassistentsystemer er på plass, blant annet adaptiv fartsholder med autobrems og filholder, LED Matrix automatiske lys og masse annet. Altså som i en moderne, velutstyrt personbil.

Akkurat det med moderne, velutstyrt personbil, går igjen også i interiøret, som med en voldsom skjerm i portrettformat på 12 tommer, preger et stilig dashbord. Volkswagen lover økt kvalitetsfølelse innvendig, så dette fremstår både fristende og som et solid hopp forover for tradisjonelle rammebaserte pickuper på denne størrelsen.

Som tar oss over på de utvendige målene. Som ikke uventet øker. Nye Amarok er omlag 10 cm lengre enn utgående generasjon, den måler hele 5,35 meter. Akselavstanden øker enda mer, her kan du legge til 17,5 cm.

Det betyr blant annet betydelig bedre plass inne i bilen om du velger dobbeltkabiner. I tillegg blir overhengene kortere i begge ender, slik at terrengegenskapene forbedres.

Lastekapasiteten øker i takt med alt annet, nyheten kan ta hele 1,2 tonn på planet. Kroken håndterer selvsagt 3,5 tonn.

Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge; Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.

Salget åpner mot slutten av året, men det foreløpig ikke sies noe om når de første bilene ankommer Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Forrige artikkelPrøvekjøring: Opel Astra Sports Tourer
Neste artikkelTest: Lexus NX 450h+