Du som har ventet lenge på en ny og moderne elbil fra Nissan, har ikke gjort det forgjeves – første prøvekjøring av Ariya i produksjonsversjon, tyder på at de eneste som ikke blir fornøyd, er konkurrentene.

Tekst og foto: David K Andersen, foto: Nissan

Lunta, forstår du allerede når du åpner døra og setter deg inn. I alle fall på denne topputstyrte utgaven med lyst interiør. Et imponerende skue, rett og slett. Og en tydelig pekepinn på hva Nissan vil med denne bilen.

Men før vi ser nærmere på det, og hvordan Ariya er å kjøre, må vi finne ut hva dette er.

For verden ser helt annerledes ut i dag, enn da Nissan lanserte Leaf for 11-12 år siden. Den gangen var de tidlig ute – med det vi trygt kan kalle den første folke-elbilen. Det gikk like bra som forrige gang de var først ute med noe – nemlig Qashqai.

Men så stoppet det opp. Ikke salget altså, Leaf går fortsatt bra unna, men utviklingen av flere elbiler. Det har rett og slett ikke kommet mer – før nå.

Som er altfor sent til å være først denne gangen, så da har Nissan i stedet slått de to foregående megasuksessene sammen, og laget en elektrisk crossover (du kan få lov å kalle den SUV om du vil, altså). Og de har dratt på skikkelig.

Det burde gjøre konkurrentene Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Toyota bZ4X nervøse.

Vi snakker for ordens skyld mellomstore crossovere/SUVer her, med lengde på rundt 4,6 meter, og plass til de fleste familier – med tilhørende bagasje.

Alt er på plass

Alt er tilsynelatende på plass: En batteripakke på 63 kWt (netto) med 403 km rekkevidde, forhjulsdrift og 218 hestekrefter, som vi kjører her, gir en rimelig inngangsbillett til serien.

Så kan du gå videre og velge maksimal rekkevidde, med 87 kWt batteri, 533 km og 242 hestekrefter – fortsatt med forhjulsdrift.

Eller du kan velge e-4orce firehjulsdrift, som leveres sammen med det store batteriet så du har 500 km rekkevidde, og ikke minst 306 hestekrefter og 600 Nm. Det gjør det mulig å ta seg fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Spekteret i klassen er dermed dekket.

Hva andre spesifikasjoner gjelder, ligger den på snitt eller over – og er uten de helt store manglene. Bagasjerommet tar opp til 468 liter, du kan trekke 1 500 kg tilhenger (firehjulsdrift), ha 75 kg taklast, hurtiglade med effekt på opp til 130 kW, og hjemmelade med opp til 22 kW.

Har jeg glemt noe? Tror ikke det. Og ikke tror jeg Nissan har det heller.

I Norge åpner det offisielle salget av Ariya i august, mens de første bilene er ventet hit i oktober eller november.

Prisene starter på 425 000 kroner for innstegsmodellen, mens stort batteri og forhjulsdrift betinger 521 000. Firehjulsdrift krever 551 000.

Ariya leveres i to utstyrsvarianter, Advance og Evolve. I den norske prislisten for forhåndssalg, har bilen med det lille batteriet førstnevnte, og de to med det store, Evolve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv Advance er godt utstyrt, men du trenger Evolve for å få ting som automatiske Matrix-lys, kameraspeil innvendig, Bose lydanlegg, varme i baksetet, ventilerte seter foran, head-up, automatisk parkering, elektriske seter og noen andre detaljer.

La oss hoppe tilbake til der vi startet: Interiøret. Som altså er imponerende.

Åpent, moderne og rent i stilen – designen passer en ny elektrisk bil perfekt. Og så føles det også åpent og moderne når du sitter der inne. Blant annet takket være den nye, elbildedikerte CMF EV-plattformen, som plasserer et uvanlig smalt batteri, flatt under hele gulvet. Da kommer selvsagt helt flatt gulv inne i bilen.

Med en smart midtkonsoll mellom forsetene, som morsomt nok er elektrisk justerbar forover og bakover, kan du om ønskelig plassere en stor veske eller bag på gulvet foran. Eller bare nyte luftig følelse.

Det er en kul gadget til, nemlig et motorisert oppbevaringsrom i midten av dashbordet, som også kan benyttes som et ekstra bord. Et fint kompliment til flere andre smarte små og store rom.

Materialvalgene er ikke nødvendigvis så veldig mye bedre totalt sett enn hos konkurrentene, men Nissan er mestere i å plassere fine ting de stedene du ser eller er i kontakt med. Det gjelder eksempelvis trekkene i Alcantara-materiale i dører og dashbord, og overflatene som minner om treverk og har flott tekstur når du tar på dem.

Og det gjør du jo ganske ofte, siden Ariya har flere kontrollorganer plassert i nettopp disse overflatene – i form av helt integrerte berøringsfølsomme knapper. De er dessuten haptiske, sånn at du føler at noe skjer når du trykker på dem. Både stilig og funksjonelt.

Brukervennligheten virker generelt god, de to 12,3-tommers skjermene plassert ved siden av hverandre har høy oppløsning og er enkle å lære seg, og finne frem i. Instrumenteringen rett foran deg kontrollerer du med rattknapper, mens midtskjermen selvsagt er berøringsfølsom på vanlig måte. Men den er kanskje langt nok unna.

Du har fine muligheter til oppsett av ulike slag for skjermene, ettersom hva slags utseende du ønsker og hvilken informasjon du foretrekker å ha fremme.

Forsetene er komfortorienterte, de har ikke mye sidestøtte, men åpenheten de leverer, passer sammen med komforten, fint inn i resten av førermiljøet. Jeg kunne gjerne fått lov til å senke førersetet en anelse lenger ned, men det er på ingen måte noen dealbreaker.

Baksetet på sin side, er svært enkelt tilgjengelig. Dørene åpner med nesten 90-graders vinkel, og går dessuten utenpå kanalene, slik at du slipper skitt på buksebenene.

Plassforholdene er som seg hør og bør gode. Det er et hav av benplass, du har flatt gulv tvers over, og en stor og komfortabel sittepute. Takket være det smale batteriet, er avstanden ned til gulvet bra for biltypen, sånn at knevinkelen også blir akseptabel.

Med 415 liters bagasje i firehjulstrekkeren og 468 i denne uten, og uten frunk foran som Mach-E har, er bagasjevolumet ett av punktene hvor Ariya sliter litt mot konkurrentene. I den grad forskjellen spiller en rolle for deg.

Den kontrer i alle fall litt med smart gulv i bagasjen som har to flyttbare plater. De kan ikke bare gjøre rommet dypere ved å legges i bunnen eller tas helt ut, men kan settes på høykant og dermed dele rommet inn i flere seksjoner. Smart i hverdagen når mindre ting som handleposer fraktes.

Sensasjonelt forbruk

Også denne minste motoren med 218 hestekrefter, byr på frisk akselerasjon – du trenger bare 7,5 sekunder for å nå 100 km/t. Den sliter litt med å finne feste om du gir på for mye ut av kryss og den type ting, men oppe i fart finner alle kreftene frem, og du kan enkelt vippe forbi annen trafikk og kjenne på fint akselerasjons-sug.

Eksakt vekt er ikke oppgitt foreløpig, men det ser ut til at testbilen veier under 2 tonn. Det hjelper selvsagt akselerasjonen noe. Og så bidrar det åpenbart til lavt forbruk og god rekkevidde.

Nissan oppgir forbruk på 1,76 kWt per mil for denne modellen, men jeg kom ikke i nærheten av det tallet under denne første testdagen.

Riktignok var været varmt, men jeg hadde bare 1,38 i forbruk første halvdel av testen. Og de siste 7 milene på ettermiddagen, som inneholdt by, landevei og motorvei i Stockholmsområdet, krevde sensasjonelle 1,26 kWt per mil. Det uten at jeg forsøkte å spare strøm, jeg oppdaget faktisk ikke tallet før turen var ferdig og jeg hadde parkert bilen.

Mye tyder altså på at Nissan har fått til noe spesielt. For selv om forholdene var gunstige, er den altså så langt under, at du vil få bonus av dette også når det er kaldt, du kjører hardere eller har flere kg å drasse på.

Lettkjørt og litt sportslig

For chassiset, kjører Nissan uten hjelpemidler som adaptive dempere, luftfjæring eller andre triks for vekt-kompensasjon, men satser på at godt oppsett på fjærer og dempere i kombinasjon med multilink oppheng bak, er tilstrekkelig.

Tyngdepunktet er selvsagt lavt, og vektfordelingen nesten 50/50 for testbilen (e-4orce har 50/50). Styringen er dessuten ekstra direkte, med høy utveksling. Du har også spesielle glass foran og på siden for å holde støynivået så lavt som mulig.

Ariya oppleves som fast i fjæringen i alle hastigheter. Når det går sakte og du treffer skarpe ujevnheter slår det noe mer enn ønskelig, men oppe i fart, og spesielt over større ujevnheter, sendes lite videre til interiøret, og flyten er fin. Den virker også til å være så stillegående som du kan ønske.

Men mens du kanskje kan finne en konkurrent eller to med mer storbilaktig fjæringskomfort langs veien, kontrer Ariya med å være ekstremt lettkjørt. Den føles mer kompakt enn den er, du har glimrende oversikt, og den er virkelig enkel å kjøre enten det er i byen eller på trange steder.

Dessuten er den ganske sportslig, eller i alle fall et presist og effektivt verktøy for svingete veier.

Karosseriet er godt kontrollert, og kreftene tilstrekkelige til å bidra positivt ved aktiv kjøring.

Den direkte styringen og kvikke chassiset gjør at du plasserer deg riktig i veibanen, kjapt og intuitivt. Du har liksom bilen i rattet, og hver minste bevegelse medfører uforsinkede resultater. Det hele avhjulpet av at den ikke føles så tung som den egentlig er.

Det lover både godt for deg som liker å kjøre bil, og for trygge vinteregenskaper med god kontroll. Nissan er jo gode på dette, så det er fint å se at ting kommer riktig sammen for Ariya også.

Nissan selv mener at de med Ariya kombinerer det de er best på – elbil og crossover – i en og samme bil.

Det har de rett i, men det viktigeste med denne bilen, er at den leverer på samtlige punkter – både opp mot konkurrenter, og på hva du bør vente av en ny familie-elbil i dag.

Ikke best på alt – den kunne hatt mer bagasjeplass og høyere effekt for hurtiglading. Men den faller på ingen måte gjennom på de punktene heller, og så er den som konkurrentene eller bedre på alt annet.

Det hele krydres med et ekstra flott interiør som også har spennende og kule løsninger, og selvsagt potensiale for virkelig god rekkevidde, basert på de første målingene som ble gjort her. Når den er lettkjørt og ganske sportslig i tillegg, nærmer vi oss noe ganske spesielt.

Prisene er også riktig, så da er svaret et enkelt ja: Om dette tiltaler – noe jeg tror det gjør for de fleste – blir du svært fornøyd om du velger Ariya.

Galleri, øvrige bilder av testbilen:

Galleri, bilder fra Nissan av bil med annen fargekombinasjon:

Data:

Nissan Ariya 2WD 63 kWt
Pris fra 425 000
Pris testbil Ikke kjent
Motortype Elektrisk FWD
HK 218
Nm 300
Sek. 0-100 km/t 7,5
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,76
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg Ca 1 900 (ikke klart)
Tilhengervekt kg 750 (1 500 for 4wd)
Bagasjerom liter 468
Lengde mm 4 595
Bredde mm 1 850
Høyde mm 1 660
Akselavstand mm 2 775
Ombordlader kW 22
Hurtiglading 130 kW 20-80% 28 min
Batterikapasitet kWt 66/63 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 403
Forrige artikkelFørsteinntrykk: Citroën ë-C4 X
Neste artikkelPrøvekjøring: Opel Astra Sports Tourer