Med ny vri på elektriske C4, vil Citroën tilby mye plass til lite penger – pakket inn på en ny, stiligere måte. Vi har kikket nærmere på ë-C4 X.
Av David K Andersen
Citroën har truffet bra med C4, i elektrisk utgave går det unna med salget i Norge. Rekkevidden er ikke den lengste, men du får mye bil, og komfort, for pengene. Ja – og så får du faktisk levert bil innen rimelig tid.
Nå utvides konseptet rundt C4, og bokstaven X. Den har jo kommet til med C5 X som vi kjørte i vår, og forteller at bilen det dreier seg om, er noe litt annet.
Nye C4 X, som forresten alltid heter ë-C4 X, fordi den bare skal selges som elbil både i Norge og de fleste land vi sammenligner oss med, er imidlertid noe helt annet enn storebroren.
Mens C5 X er en mer påkostet og avansert bil, med sterkere fokus på typiske Citroën-kvaliteter enn vi har sett på lenge, representerer C4 X i stedet den mer lommebokvennlige siden av merket. Som også har vært viktig gjennom de siste tiårene for Citroën.
Prisene er riktignok ikke satt foreløpig, men det antydes et påslag på 10-15 000 kroner sammenlignet med vanlige ë-C4.
Enormt bagasjerom
Etter første kikk på bilen, kommer det til å bety gode plassforhold for pengene. Denne bilen er litt for C-segmentet, eller Golf-klassen om du vil, som Peugeot 2008 er for småbilsegmentet. Uten sammenligning for øvrig.
Altså er den større, men uten å forlate segmentet hva teknologi, pris eller annet gjelder. Vi snaker hele 24 cm mer på lengden, slik at den ender på 4,6 meter, og sånn sett passer fint inn mellom C4 og C5 X (4,8 meter).
Akselavstanden er imidlertid uendret, så baksetet er ikke enormt mye større. Men noe er hentet ut, blant annet via mer tilbakelent rygglene. I tillegg til mer plass, gir det høyere komfort – slik det bør være i en såpass stor bil.
Den store forskjellen på plass, ligger i bagasjerommet, som er 30 prosent større enn i vanlige C4. Hele 510 liter får plass – et mål som tåler sammenligning med stasjonsvogner – rommet er virkelig gigantisk.
Til tross for at dette er en elbil, har den ikke frunk, men du får plass til ladekablene under bagasjeromsgulvet bak. Baksetet kan selvsagt legges ned, og så har du skiluke.
Kombinasjons-design
Som vanlig både hos Citroën og flere av de andre Stellantis-merkene for tiden, mikses ulike biltyper sammen i designen.
Store hjul gir god bakkeklaring, og med røff og offroadaktig design og profil i nedre deler av karosseriet, har C4 X tydelige SUV-trekk over seg.
Det samme kan kanskje sies om fronten og det relativt høye panseret, men så blandes helt andre elementer inn for resten av karosseriet.
Den har fått markerte skuldre med relativt fete bakskjermer, og så har bakenden tydelig fastback-stil i måten taklinjen faller på. Dette ser slett ikke ille ut, og er dessuten i tiden i forhold til den pågående coupé-SUV-trenden.
Du vil imidlertid bli overrasket over at den ikke har kombi-bakluke, men i stedet «koffertlokk» ala tradisjonell sedan. Du tror jo ikke det når du ser bilen.
Citroën sier de på denne måten ønsker å tilby de som ønsker en sedan, med de fordelene det har, noe annerledes og nytt.
Løsningen har imidlertid en svakhet: Lasterommet er ikke i nærheten av å være like enkelt å fylle opp, spesielt ikke med store gjenstander, som det hadde vært om bilen hadde hatt kombibakluke.
Jeg tipper det må bli sånn siden den kommer til å bli viktig i østlige markeder med sans for sedaner. Og så har man jo allerede en kombi i vanlige C4. Selv om den har vesentlig mindre bagasjerom.
Nytt på førerplass
Foran er det meste som vi kjenner det fra C4, Citroëns «Advanced Comfort Program» på plass i stort og smått.
Det betyr blant annet seter med forskjellig material-tetthet i ulike lag i stoppingen, og Alcantara-kledning i deler av interiøret for å skape en avslappende, lun atmosfære.
Men det er også nyheter. C4 X får nemlig samme infotainmentsystem som C5 X. Vi snakker større skjerm (10 tommer), og enda viktigere: Høyere oppløsning (HD), raskere respons og bedre menyer og brukervennlighet.
Du kan lagre opp til 8 brukerprofiler, og 2 mobiltelefoner på hver av dem. Systemet oppdateres OTA, blant annet kartene som er levert av TomTom med live trafikkinformasjon. Og så har du stemmestyring, og naturligvis en app tilhørende bilen.
Kjent drivlinje
Batteri og drivlinje kjenner vi fra tidligere, du har 136 hestekrefter og drift på forhjulene. 0-100 km/t avklares på akseptable 9,5 sekunder.
Med batterikapasitet på 50 kWt er ikke rekkevidden enorm, men luftmotstandskoeffisienten er på greie 0,29, så rekkevidden på 360 km er ikke dårligere enn hos søstermodellene – selv om denne er større.
Hurtiglading kan skje med effekt opptil 100 kW, som betyr at lading opp til 80 prosent skal kunne gå på en halvtime.
Ombordladeren er på 7,2 kW, men øker til 11 mot et pristillegg.
Hva utstyr gjelder, enten det er sikkerhets-relatert eller for komfort, er det meste av hva du venter tilgjengelig. Eksempelvis varme i baksetet, rattet og frontruten, adaptiv fartsholder med selvkjøring på nivå 2, autobrems, 360-graders kamera og så videre.
Enkelte detaljer mangler imidlertid, som Matrix-lys og stor head-up i frontruten.
Konklusjon
Førsteinntrykket, før vi kjører bilen, er at ë-C4 X kan være et interessant alternativ for den som er ute etter så mye plass som mulig i elbilen – for så lite som mulig penger. Klarer Citroën holde prisene slik de antyder, sånn at du kan få en bra utstyrt bil for under 350 000 kroner, vil du slite med å finne alternativer med like stort baksete og bagasjerom. Riktignok med visse begrensninger på fleksibilitet på grunn av bakluken, og hva rekkevidde gjelder, men kanskje veid opp for via komfort og stilig design.
Nye Citroën ë-C4 X er ventet til Norge ved årsskiftet.
MER CITROËN? LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV C5 X HER!