Hjem Nyheter Smart er tilbake – her er #1

Smart er tilbake – her er #1

Smart er klare for en ny, helt elektrisk æra. Den sparkes i gang med en kompakt SUV som passer Norge bedre enn de tidligere bybilene. Her er de første bildene av #1

Av David K Andersen

Smart har laget biler i snart 20 år, men gjenfødes nå som et nytt og design-drevet elbil-merke.

Med unntak av et par forsøk på firedørs-biler kalt Forfour, først med en Mitsubishi Colt-basert småbil i 2004 og så med en Renault Twingo-bror i 2014, har merket for det meste konsentrert seg om de spesielle, små bybilene.

LES TEST AV SMART FORTWO ELCTRIC DRIVE HER!

Det endres med nye #1, som er en crossover/SUV på 4 270 mm, med akselavstand på 2 750. Målene tilsvarer Volkswagen ID.3 og Kia Niro.

Smarts nye satsing er en joint venture mellom Mercedes-Benz AG og Volvo-eier Zhejiang Geely Holding Group, som eier halvparten hver etter at kineserne gikk inn i 2019.

Basen er Geelys elbil-plattform SEA, som også kommer til å befinne seg under kommende innstegs-modeller fra Volvo.

Takket være effektiv plassutnyttelse, skal #1 tilsvare Mercedes E-klasse hva rommelighet i kupéen angår. Og selv om den ikke er på plass før neste år, og norske priser foreløpig er langt unna, er det naturlig å tenke at bilen må posisjonere seg tydelig under Mercedes EQA, som både er større og ikke minst premium.

Dermed burde vi kunne se pris som starter med tallet 3, og det burde sammen med gode praktiske egenskaper gjøre bilen interessant her i landet. Bertel O. Steen vil som før stå for importen, konserndirektør i Mercedes-Benz Norge, Kjetil Myhre, sier det ventes distribusjon via en agentmodell.

Batteripakken er på 66 kWt, og skal kunne hurtiglades med effekt på opp til 150 kW. Rekkevidden ventes å havne mellom 420 og 440 km.

#1 er i første omgang bakhjulsdrevet, og kommer med motoreffekt på 272 hestekrefter. Egenvekt på i elbilsammenheng greie 1 820 kg, vil bety frisk akselerasjon.

Som det tydelig fremgår av bildene er design sentralt, legg merke til detaljer som lys-signaturen foran og bak, og spesielt det dråpeformede panelet i C-stolpen. #1 blander, etter min mening, etter å ha sett bildene, også typisk SUV-design med chunky småbil-stil, ispedd avrundede former. Dette er spennende.

Design spiller også en sentral rolle på innsiden, hvor vi ser enkelte stilmessige elementer fra dagens modeller, men hevet til et helt annet nivå på utførelse. Den skiller seg dessuten vesentlig fra alle andre biler i dette segmentet, med den uvanlig høye midtkonsollen.

Tilkobling og informasjonsflyt er sentralt, representert med HD-skjerm i midten av dashbordet, på 12,8 tommer. Den nye Smart-modellen vil ha en avatar som en intelligent følgesvenn med AI-basert stemmekontroll i brukergrensesnittet. Dette knyttes sømløst inn i det sammenkoblede økosystemet til bilen, Smart-appen og dataskyene.

Galleri: