Hjem Nyheter Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

Allerede før nye Ranger har nådd norsk jord, har Ford Raptor-utgaven klar. Og denne gangen matcher motoren resten av bilen – vi snakker 3-liters twinturbo bensin-sekser.

Av David K Andersen

Fords nye Ranger ser allerede i standard-utgave ut til å sette en helt ny standard for hva vi er vant til på pickup her i Europa.

Utseendet minner mye om de amerikanske storebrødrene – selv om vi bare har sett bilder foreløpig, ser dette temmelig rått ut.

Og så følger den opp med 3-liters diesel V6 under panseret og moderne digitalt interiør med store skjermflater. Det mangler heller ikke på praktiske løsninger, du kan lese mer om nye Ford Ranger her. 

Men nå er det altså Raptor som er klar for visning, og der tar Ford et solid steg videre.

Store oppgraderinger på understell

Som vanlig dreier det seg om en bil med betydelig oppgraderinger i chassiset – i utgangspunktet gjort for å kunne kjøre ekstremt raskt på dårlig vei, eller der det ikke er vei i det hele tatt. Og å ta seg frem i vanskelig terreng.

Vi regner derfor med at Raptor, som før, er en drøm på norske grusveier, fylkesveier og den slags – her spises humper og dumper til frokost.

Det skal på nye Raptor skje via lenger fjæringsvei og oppgraderte dempere og fjærer. I motsetning til forrige generasjon, får Raptor nå adaptive dempere. Men de leveres fortsatt av ørken-rally-spesialisten Fox.

Den adaptive delen gjør at 2,5-tommers demperne tilpasser seg underlaget fortløpende – i tillegg til å påvirkes av valgt kjøreprogram. Live Valve, heter dempermodellen.

De har også spesiell Bottom-Out Control, som tar seg av de siste 25 prosentene av vandringen for å unngå slag, de gangene du brått får ekstra harde påkjenninger.

Også der for å ta opp påkjenninger, er en betydelig større beskyttelsesplate under bilen, utført i 2,3 mm tykt høyfast stål.

Kreftene settes i bakken via permanent firehjulsdrift – også en nyhet for Ranger. Her snakker vi avansert elektronisk styrt system, selv om den også har fordelingskasse med lavserie og diff-brems både foran og bak.

Motor en Raptor verdig 

Og så var det de kreftene da. For der holdt ikke utgående Ranger Raptor helt samme stil som storebror F-150 Raptor.

Nå er imidlertid dieselfireren borte, ja til og med diesel er droppet. Istedet befinner det seg en 3-liters twinturbo bensin-V6 under panseret. EcoBoost-motoren yter 288 hestekrefter og 491 Nm.

For maksimal kjørbarhet har den anti-lag-system som holder turboene snurrende i opp til 3 sekunder ekstra. Det burde vær nok, med tanke på at bilen er utrustet med 10-trinns automatgir.

Motoren er mappen med egen ladetrykksprofil for hvert av girene – igjen for maksimal kjørbarhet. Her er det tydelig at masse krefter tilgjengelig alltid, er prioritert over høyest mulig toppeffekt i et smalt register.

Ranger Raptor har videre aktivt eksosanlegg med 4 ulike profiler: Stille, Normal, Sport og Baja. For hvert trinn er det mer lyd, og sistnevnte er kun ment for bruk i terreng.

Apropos valgmuligheter, kommer Ranger Raptor med hele 7 kjøreprogram. Normal, Sport og Glatt for kjøring på vei, og Steinete, Sand, Gjørme/hjulspor og Baja for bruk utenfor veien.

Den har også Trail Control, som er fartsholder for offroadkjøring.

På innsiden finner du jagerfly-inspirerte sportsseter og kontrastsømmer i Code Orange.

Rattet har varme, og girhendler i støpt magnesium. Og naturligvis de store skjermene som vanlige Raptor får. Et B&O lydanlegg med 10 høyttalere kan leveres om ønskelig.

Endelig får vi en komplett Ranger Raptor med motor resten av bilen verdig – denne gleder vi oss voldsomt til å kjøre.

Ford Motor Norge har allerede prisene klare, Ranger Raptor starter på 852 250 kroner, som slett ikke avskrekker med tanke på motorisering og chassis. Salget har åpnet, og bilen kan bestilles nå. De første eksemplarene kommer til Norge i fjerde kvartal i år.

Galleri: