Det legendariske britiske sportsbil-merket er i ferd med å bli elektrifisert, men først en deilig, hel-fossil avslutningsfest: Dette er nye Lotus Emira.
Av David K Andersen
Det er over 10 år siden Lotus lanserte en helt ny bil forrige gang, merket har opp gjennom tidene hatt en rekke ulike eiere og i perioder utfordrende økonomi.
Nå later det imidlertid til å bli andre boller, kinesiske Geely, mest kjent her for sitt eierskap i Volvo, tok over kontrollen av selskapet i 2017. Det satses friskt fremover, blant annet er det inngått en avtale med Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen om utvikling av en ny plattform for elektriske sportsbiler hvor Alpine og Lotus vil samarbeide.
Målet er at Lotus skal være helelektrisk innen 2028, og de er allerede godt i gang med hyperbilen Evija. Det er den førstebritiske elektriske i sitt slag, og byr på vanvittige 2000 hestekrefter. Bilen er til tross for batteripakken forholdvis lett, og skal beholde den tradisjonelle superbilens fordeler via plassering av den midtskips – der motoren vanligvis sitter i en sånn type bil.
Lotus tar imidlertid ikke avskjed med bensinbilen riktig enda, og nærmest feirer den med den ny sportsbilen Emira.
Her er alt Lotus står for til stede: Lav vekt, midtmotor og kjøreegenskaper på ekstremt nivå.
Designen gjør at du lett kan tro det er en superbil, men Emira er mer å sammenligne med en Porsche 718 Cayman. Lengden er drøye 4,4 meter og den sitter på en ny plattform Lotus kaller SCA – Sports Car Architecture.
Det er en aluminiums-tub, akkurat som på Elise på 90-tallet. Denne er imidlertid ørlitt større enn straks utgående Evora. Emira er dessuten bredere.
De første bilene som leveres vil ha en kompressormatet versjon av Toyota-V6eren på 3,5 liter. Den yter 400 hestekrefter og sørger for akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder.
Som du ser i videoen under, der chassis-legenden Gavan Kershaw på Lotus kjører bilen på bane, kommer den med en manuell girkasse. Vi som elsker sånt, får vann i munnen av det der. Emira kan imidlertid også leveres med automatgir.
Senere kan bilen også leveres med AMGs 2-liters motor. Det blir nok ikke noe dårlig alternativ for den som vil ha en rimeligere og lettere bil.
Interiøret er et løft mot tidligere, det skal by på betydelig mer premium-følelse. Eksempelvis leveres de første utgavene med varme i setene som standard og alcantara-trukket tak, og du kan velge mellom hele 7 farger på innsiden.
Infotainmentskjermen er på 10,25 tommer, og har Apple Carplay og Android Auto. Også instrumenteringen er digital, skjermen måler 12,3 tommer.
I hjemlandet koster førsteutgaven med 3,5-liter omlag 900 000 kroner, mens startprisen for vanlige utgaver vil ligge et par hundre tusen lavere.
Galleri: