Ford vil gjenta cratemotor-suksessen for elbil, og viser hvordan det kan bli med F-100 Eluminator.

Av David K Andersen

Crate betyr kasse, og har blitt et velkjent fenomen blant dem som bygger om, restaurerer eller oppgraderer gamle biler. I stedet for å totaloverhale en gammel V8er i den klassiske amerikanske bilen, har det gjennom mange år nå vært mulig å kjøpe fabrikkny motor, levert i kasse, til levelig pris.

Både Chevrolet, Dodge og Ford har et bredt utvalg av V8-motorer for salg. Nå starter altså Ford i USA salget av elmotorer på samme måte. Naturligvis beregnet for deg som ønsker å konvertere en klassisk bensinbil til elbil.

Etterhvert skal et bredt tilbud av ulike motorer etableres, men foreløpig er det motoren fra Mustang Mach-E GT som tilbys. Den yter 281 hestekrefter og 430 Nm, og koster 3 900 dollar fra Ford Performance Parts.

Du kan også kjøpe to, sette inn en foran og en bak, og få 480 hestekrefter og 860 Nm med firehjulsdrift. Hvor bra det potensielt kan fungere, leser du om her, hvor vi kjører Mustang Mach-E som gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. 

For vise hva som er mulig med elektrisk cratemotor, har Ford laget denne F-100 Eluminatoren som nylig ble vist på SEMA-utstillingen i Las Vegas.

F-100 pickupen er fra 1978 og utstyrt med 2 elmotorer, sånn at den også har firehjulsdrift. Bilen er bygget av Ford Performance og MLe Racecars, og sitter på en egen plattform. Flere andre kjente custom-spesialister har vært involvert i prosessen, for eksempel kommer alu-dashbordet fra JJR Fabrication, skinninteriøret fra MDM Upholstery og felger på 19 tommer fra Forgeline.