Nye NX har ikke bare blitt ladbar, den er første Lexus ut med nye løsninger på flere områder. Nå har vi kjørt den for første gang.
Tekst og foto: David K Andersen
Den mellomstore familie-SUVen NX ble lansert for 7 år siden, og har vært en suksess for det japanske premium-merket. Ikke så rart, nettopp denne biltypen, hvor du har konkurrenter som BMW X3 og Volvo XC60, er akkurat passe stor for de fleste.
NX kunne dessuten skilte med egen, skarp design for å skille seg ut, og ikke minst hybrid drivlinje – til hjelp både for forbruk og engangsavgift.
Det tekniske
Nå har tidene forandret seg, det er ladbart som gjelder, og der har Lexus ikke vært blant de første. Når de nå kommer med plug-in hybrid, ser det desto bedre ut.
Årsaken er stor batteripakke i kombinasjon med den nyeste versjonen av hybridsystemet vi kjenner fra før. 18,1 kWt batteri gir hele 76 km elektrisk rekkevidde (noe mindre om du velger større hjul og maks utstyr), og så sørger hybridsystemet for at forbruket holdes lavt også etter at det er tomt for strøm.
Lexus sier bensinforbruket på tomt batteri er tilnærmet det samme som på fullhybridutgavene av denne nye bilen (som foreløpig ikke skal selges i Norge siden de har høyere engangsavgift og dermed vil koste omtrent det samme som denne ladbare versjonen). Akkurat det skal vi se nærmere på når bilen kommer til Norge.
Navnet 450h sier ikke så mye annet enn at vi snakker toppmodellen i den nye NX-serien (den kommer også med rene bensinmotorer i andre markeder), mens + betyr at den er ladbar.
Drivlinjen er kjent fra før (Toyota RAV4), men er ytterligere finpusset og tilpasset Lexusen. En 2,5-liters firer uten overlading leverer 178 hestekrefter og er for øvrig en av de mest effektive bensinmotorene, med hele 41 prosent termisk utnyttelse.
Den får assistanse av en elmotor med 182 hestekrefter foran, og en bak som yter 54. Her er det altså firehjulsdrift, men som Lexus selv sier, er den først og fremst et fremkommelighetsverktøy og ikke noe som vesentlig påvirker kjøreegenskapene.
Nye NX er ellers litt større enn før, akselavstanden øker med 3 cm, og lengden med 2. Den har også bredere sporvidde. Plassforholdene er tilnærmet uendret, den tar 525 liter bagasje, som er mer enn de ladbare konkurrentene kan by på.
Trekke tilhenger går fint, du kan hekte 1 500 kg i kulen.
Under skallet sitter NX på GA-K-plattformen, og selv om den deles med Toyota RAV4, som er omtrent like stor og samme type bil, er mye egenutviklet for Lexusen. Med maksimal komfort og naturlig og full kontroll for føreren som mål, er karosseriet stivet opp ekstra på flere steder, og en rekke komponenter i hjulopphenget er spesielt utviklet for denne bilen. Eksempelvis er hjulnav-husene i aluminium.
Den kommer også med adaptive dempere som en del av kjøremodus-systemet, mens luftfjæring ikke er en opsjon.
Nye løsninger
NX representerer flere nye løsninger innvendig, dette er første bil ut med «Tazuna», vist i konseptbilen LF-30. En rytters intuitive og naturlige kontroll med hesten via tømmene, har vært inspirasjon for hvordan Lexus ønsker at du skal oppleve å bruke fremtidens biler.
I NX er det derfor ut med instrumentering, betjening og infotainmentsystem slik vi kjenner dem i eksisterende Lexuser, og inn med helt nye løsninger.
Tydeligst ved første blikk, er infotainmentskjermen, som i de mer påkostede utgavene er på hele 14 tommer. Den kontrolleres ikke lenger via en pad i midtkonsollen, men er bare touch-basert. Skjermen er i HD, plassert nærmere føreren, og er 3,6 ganger raskere enn før.
Undersøker du litt nærmere, vil du også finne et nytt system vi ikke har sett maken til før, for kontroll via rattknappene. De har variable funksjoner, du velger enkelt hva de skal brukes til ved å følge med på det store head-up displayet i frontruten hvor ulike valg projiseres.
Dessuten kan du kommunisere med bilen via intelligent stemmestyring, som aktiveres ved å si «Hei Lexus». Systemet tilsvarer MBUX og «Hey Mercedes», som betyr at du eksempelvis ikke trenger å spesifikt be bilen om å justere temperaturen, men bare si at det er for varmt. Det hele foregår dessuten på norsk, som er ganske imponerende for et såpass lite merke som Lexus faktisk er her i landet.
Også app-styring av bilen er på plass. Den er på nett hele tiden, så du kan kommunisere med den via telefonen. Det gir for eksempel mulighet til å varme opp interiøret før du reiser, finne igjen bilen på parkeringsplassen, eller sjekke om den er låst. Pluss naturligvis kontrollere ladingen.
Sikkerhetssiden er godt ivaretatt, NX debuterer tredje generasjon Sefety System+, som inkluderer alt fra varsling om syklister eller biler som kommer bakfra når du skal åpne dørene, til aktiv styring med unnamanøver-hjelp, assistanse i store veikryss og mye mer.
Mange versjoner
I Norge leveres nye NX450h+ i hele 8 utstyrsnivåer, men på den annen side gir det komplette biler uten behov eller muligheter for andre tilvalg enn tilhengerfeste og vinterhjul.
Prisene starter på 644 900 for Business Plus, fortsetter med Executive og Executive Tech som ligger rett under og over 700 000, går via tre F Sport-versjoner fra 751 500 til 788 700, og avsluttes med to Luxury-modeller til 757 900 og 771 300.
Alle versjonene er bra utrustet, men de påkostede utgavene byr naturligvis på de mer påkostede detaljene, enten det gjelder utstyr, seter eller styling. Her kjører vi en F Sport S til 775 300.
Sammenlikner du med konkurrentene og inkluderer utstyret, ligger NX gunstig til – med opp mot sekssifret besparelse.
Utseendet kan du selv bestemme hva du synes om, men vi noterer videreutvikling fremfor revolusjon på designfronten. Det er enkelt å kjenne igjen bilen som en Lexus NX.
Grillen har blitt mye større, og litt mer skremmende, men mest interessant med fronten er de nye Quad LED-lysene som leveres på mer velutstyrte versjoner og som byr på full automatikk med utblokking av andre trafikanter mens du beholder fulltlys på ellers.
Bakenden på sin side er smoothere enn før, mye takket være den tverrgående LED-stripen, flankert av L-formene lys-signaturer.
De nye elektriske døråpnerne er en overraskende positiv opplevelse. Det er enkelt å åpne dørene, men enda enklere å gå ut: Løsningen med trykknapp på armelenet er genial.
Cockpit-følelse
I denne F Sport-versjonen er setene sportslige, de byr på god sidestøtte. Samtidig er de nokså myke, og ikke for smale. Med unntak av mangel på justering av låstøtten, er dette ganske optimalt, og de er tøffe i designen og føles påkostede.
Justeringsmulighetene er fine, men noen vil kanskje sitte enda litt lavere, og ta med rattet bittelitt lenger ut.
Cockpit-følelsen fra førerplass er formidabel, du har både skjermer, kontroller og konsoller/paneler ganske nære. Dermed føles ikke NX spesielt åpen og luftig, men mer sportslig, der du sitter og ser ut over interiøret.
Den store fordelen med å gjøre det slik, er at du er nær skjermer og knapper. Det aldri nødvendig å strekke seg for å nå frem.
De nye softknappene i rattet er enkle å betjene via visningen i frontruten – jeg opplever det i denne omgang som smart og enkelt.
Instrumenteringen foran deg er langt fra like enkel, her er det massevis av informasjon av ulikt slag, spredt ut over skjermen. De viktigste tingene er imidlertid enkle å lese av, og ofte vil man jo gjerne ha mye info når det kjøres elektrisk. Utseendet skifter forresten med valg av kjøreprogram.
Det er imidlertid skjermen i midten som er stjernen. Ultra-enkle menyer sparer mange trykk, oppløsningen er fantastisk, og systemet lynraskt. Kort og godt svært vellykket, og et enormt fremskritt sammenlignet med tidligere. Dette er trolig noe av det beste på markedet.
Ellers skaper naturligvis typiske Lexus-detaljer som fantastisk følelse i knapper og hjul, stor glede. Øverst på den listen, er de nye hjulene for justering av temperatur, med fargede display innvendig. Nødvendig? Nei. Kult? Oh yes.
Intuitiv kjøreopplevelse
«Tazuna»-prinsippet gjelder ikke bare inne i cockpiten, men også hva selve kjøringen angår. Lexus sier de har lagt ned store ressurser på å kalibrere og utforme alt fra bremsepedal og følelsen i den, til respons fra styring og chassis, på en måte som gjør at bilen reagerer raskt, smooth og naturlig.
Det lykkes de godt med, NX450h+ føles ekstremt lineær, presis og intuitiv å kjøre. Det du vil skal skje, skjer med en gang, og i riktig mengde.
Den er ikke spesielt sportslig, det var ikke nødvendig å satse særlig hardt i svingene før bilen signaliserte at det holdt. Men veigrepet holder mer enn nok i de aller fleste situasjoner, og dessuten har du kontroll på bilen hele tiden. Det er viktigst i en SUV som dette.
Komfortmessig gjør den naturlige kjørefølelsen alene mye, det samme gjelder drivlinjen, som også med bensinmotoren i gang er svært raffinert. Støynivået er lavt, om enn ikke sensasjonelt behagelig, slik enkelte Lexuser har det med å tilby.
De adaptive demperne gjør sitt til god flyt i fjæringen langs landeveien, men jeg synes enkelte typer ujevnheter med fordel kunne vært fjernet bedre før de satt seg i karosseriet.
Elektrisk
Aller best å kjøre, er NX når den bare går på strøm. Her er det uvanlig mye krefter til ladbar hybrid å være, så den er utrolig kjapp og sterk selv om du ikke får hjelp av bensinmotoren. Jeg kan ikke komme på konkurrenter som gir denne typen skyv uten at bensinmotoren bidrar.
Trenger du likevel mer krefter, er det bare å spørre etter bensin-hjelp, og skyvet i ryggen øker fra imponerende til kraftig.
Den trinnløse automaten gjør at motoren under hardt pådrag ikke alltid avgir en lyd som tilsvarer akselerasjonen. Men sammenlignet med utgående NX hybrid, er det sjeldent at du trenger å presse den så mye. Og når du først gjør det, er den særegne opplevelsen kraftig dempet.
Følger bensinforbruket på tomt batteri opp slik Lexus sier, og som det gjør på Toyota RAV4, er det bare å glede seg til hvor sjelden du trener å besøke en bensinstasjon. Forresten har NX450h+ 55 liters bensintank, som sammen med stort batteri og lavt forbruk burde gi svært lang total rekkevidde.
Hvis du tenker det er kult med en premium familie-SUV som ikke er lik den alle andre har, liker design og stil, og finner tilfredsstillelse i typisk japansk presisjon i alle detaljer, har du kommet riktig.
Det sportslige må riktignok vike, men det var vel ikke en sportsbil du skulle ha heller?
På kjøpet, som betinger mindre penger enn konkurrentene, får du de beste ladbare hybrid-egenskapene i klassen (og blant de beste på markedet).
Et fantastisk baksete med høy komfort, godt bagasjerom og spennende, moderne og funksjonelt førermiljø med en solid porsjon luksus-følelse, følger med.
NX må gjerne ha vært en av merkets mest populære modeller så langt, men med denne er det nok duket for større suksess.
BEDRE MED BRUKT? HER KAN DU LESE TEST AV FORRIGE LEXUS NX!
Galleri:
Data:
Lexus NX 450h+ F Sport S | |
Pris fra | 644 900 (Business Plus) |
Pris testbil | 775 300 |
Motortype | R4 bensin + 2 x elmotor |
Drivlinje | Hybrid, trinnløs, elektrisk 4WD. |
Motorvolum ccm | 2 487 |
HK o/min bensin | 185 6 000 |
Nm o/min bensin | 227 3 200 – 3 700 |
HK elmotor | 182 + 54 |
Systemeffekt hk | 309 |
Batterikapasitet | 18,1 brutto |
Sek. 0-100 km/t | 6,2 |
Topphastighet km/t | 200 |
Rekkevidde el km | 76 WLTP |
Forbruk blandet l/mil | 0,11 |
Utslipp CO2 g/km | 26 |
Egenvekt kg | 1 990 – 2 050 |
Tilhengervekt kg | 1 500 |
Bagasjerom liter | 525 – 1 436 |
Lengde mm | 4 660 |
Bredde mm | 1 865 |
Høyde mm | 1 670 |
Akselavstand mm | 2 690 |