Navnet er det samme, men dette er noe helt annet: Renault Megane E-Tech Electric er like radikal mot forgjengeren som erkerival Volkswagen iD.3 er mot Golf.
Av David K Andersen
Samtidig som dagens Megane har blitt en ladbar hybrid (les test her), nærmer en helt ny, helt elektrisk Megane seg. På bilutstillingen i München hadde den premiere.
Nye Megane Electric blir ikke en bil hvor du kan velge mellom ulike drivlinjer, det er ikke en fossilbil tilpasset elektrisk drivlinje. I stedet bygger bilen på Renault Nissan-alliansens nye dedikerte elbilplattform CMF-EV, som også utgjør basen for nye Nissan Ariya.
Denne bilen er dermed like radikalt endret sammenlignet med forgjengeren som Volkswagen ID.3 er sett opp mot Golf.
Ser vi på de praktiske sidene først, gir som vanlig dedikert elbilplattform store fordeler. Akselavstanden er lang sammenlignet med totallengden, 2,7 meter mot 4,21. Plassen i baksetet skal derfor være svært god.
Å samtidig få til et større bagasjerom enn vi er vant i denne klassen er ikke like lett, men siden Megane E-Tech Electric er forhjulsdreven, frigjøres mer plass bak, slik at den svelger hele 440 liter. Det er langt mer enn hva som er vanlig i Golf-klassen (som denne bilen opererer i), og betydelig bedre enn ID.3s 385.
Renault har tradisjonelt vært gode på smarte løsninger hva plassutnyttelse gjelder, dette tas videre også i den nye elbilen.
Girvelger og andre kontroller er flyttet til rattet, som frigjør plass mellom setene. Der befinner nå seg et 7 liter stort oppbevaringsrom, 2 koppholdere og 3 liter under det flyttbare, midterste armelenet. Totalt har bilen 30 liter oppbevaringsplass av denne typen. Det skal være best i klassen.
Bilen er konstruert for tilhengerfeste og taklast, men vi vet ikke tallene foreløpig.
To drivlinjer
Det skal ikke være aktuelt å tilby firehjulsdrift, selv om plattformen er kapabel til det. Sånn er det i denne klassen. Men Renault har en elektrisk SUV under utvikling på samme plattform – den får nok det.
Her er det som sagt snakk om forhjulsdrift, og du kan velge to motorer: 130 eller 218 hestekrefter. Den kommer også med valg på batteristørrelse: 40 eller 60 kWt.
Den kvikkeste versjonen klarer 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens rekkevidden er 300 km med den lille batteripakken og 470 med den store.
Takket være lavt tyngdepunkt og uavhengig multi-link bakhjulsoppheng, lover Renault sikre og underholdende kjøreegenskaper.
På innsiden er høydepunktet det nye OpenR-Link infotainmentsystemet, som er helt integrert med Google, og lar deg bruke alt fra assistenten til Google Maps.
Foruten 26 aktive førerassistent-systemer har Megane E-Tech Electric flere finesser som automatiske dørhåndtak og mange LED-lys-baserte detaljer både ut- og innvendig.
Renault fremhever også svært gode valgmuligheter på utseende, blant annet i form av 30 ulike fargekombinasjoner.
Nye Megane E-Tech Electric bygges i sin helhet i Renaults nye sentrum for elektriske biler i Frankrike, ElectriCity. Bilen kommer til Norge til våren.