Opel Astra er bare fem år gammel, men til høsten er en helt ny generasjon på plass – selvfølgelig elektrifisert.
Av David K Andersen
Av alle billanseringer man har deltatt på rundt om i verden, huskes enkelte bedre enn andre, blant dem dagens Astra, prøvekjørt for første gang i 2015. Det skjedde i området rundt Wien og Bratislava, og inkluderte et kunst-museum-besøk. Hvorfor jeg husker akkurat det, er jeg ikke sikker på. Men kanskje var det fordi den nye Astraen den gangen faktisk innebar et løft for kompaktklassen.
Det var blant annet den første bilen i klassen med LED Matrix automatiske lys. Mange har kommet etter, men enda gjenstår noen. Og så er jo bilen en usedvanlig trivelig doning – en sånn bil som bare er veldig god å kjøre, enten du velger den spreke 200-hesteren eller en diesel automat stasjonsvogn som den vi kjørte på langtest i faceliftet utgave i fjor.
Forhåpentligvis videreføres de kvalitetene i den nye generasjonen som nå klargjøres, og som Opel har sluppet disse teaser-bildene av.
Den skal være elektrifisert, og vi regner med det betyr at den deler plattform med nye nye Peugeot 308. Det sies ikke rett ut om det er snakk om elbil eller hybrid, men det ligger vel i kortene at det er sistnevnte.
Blant annet hadde Opel i går en story på Instagram som teller hestekrefter fra 1 til 300. Sannsynligvis vil altså samme firehjulsdrevne drivlinje som i Grandland dukke opp i Astra. Det burde gjøre den ganske morsom.
Opel har foreløpig lite info å komme med, men sier fronten vil være en ytterligere forfinet versjon av Vizor-grillen nye Mokka har, og at den får ultraslanke LED Matrix-lys.
Også på innsiden følges standarden satt av Mokka, med Pure Panel, som betyr heldigitale flater. Opel bemerker samtidig at enkelte funksjoner fortsatt vil betjenes av knapper – vi antar det blant annet dreier seg om klimaanlegget.
Nye Astra skal som før bygges i Rüsselsheim, og vil komme som både kombi og stasjonsvogn. Produksjonsstart mot slutten året.