Toyota har GT86-erstatteren klar. GR86 skal videreføre konseptet der ren kjøreglede står i sentrum, den er lav, lett og analog. Men blir betydelig raskere enn forgjengeren.
Av David K Andersen
Mange har etterlyst mer krefter i GT86 og søstermodellen Subaru BRZ, men det står ikke i veien for at dette er en av de mest kjøreglade bilene du har kunnet få for en grei slump penger det siste tiåret, og det har vært en av våre absolutte favoritt-kjøremaskiner.
Etter 200 000 produserte eksemplarer av GT86, er nå erstatteren klar. Den skifter ut en av bokstavene i navnet, sånn at det passer inn i Toyotas nåværende sportsbilprogram. Det består av den utrolige «rallybilen» GR Yaris og Supra. Sannsynligvis også snart av en hyperbil.
LES TEST AV TOYOTA GR YARIS HER!
Dimensjonene er tilsvarende utgående bil, men ikke helt identiske. Den er imidlertid 35 kg lettere, med egenvekt på bare 1 270 kg. Årsaken er blant annet bruk av aluminium i taket og enkelte andre paneler.
Det hjelper også til med å holde tyngdepunktet ekstra lavt. Stivheten i karosseriet skal samtidig være økt med 50 prosent.
Motorkonfigurasjonen beholdes, bilen har fortsatt en boxer uten turbo. Den øker imidlertid på volum, fra 2 til 2,4 liter. Det gjør at den får 235 hestekrefter, mot 200 i den gamle. Kanskje like viktig, er det at den går fra 205 til 250 Nm i dreiemoment.
Sammen med lavere vekt, kuttes derfor mer enn et sekund av akselerasjonstiden til 100 km/t, som nå går på 6,3 sekunder.
Subarus aktive sikkerhetssystem, EyeSight, tar plass fremfor Toyota Safety Sense. Imidlertid vil ikke Subaru-utgaven selges i Europa denne gangen.
Mer informasjon om når den kommer hit, og hva den kommer til å koste i Norge, viderebringes så snart vi vet mer.
HER KAN DU LESE SISTE TEST AV TOYOTA GT86