Bildene er allerede sluppet, men verdens-premieren for Kia EV6, den første elbilen i en ny generasjon, har vært i dag. Med den, kom detaljene.
Av David K Andersen
Som du kunne lese i denne artikkelen, hvor vi viste de første bildene og fortalte hva vi visste så langt, er EV6 den første i en ny generasjon elbiler fra Kia.
Denne gangen dreier det seg om en dedikert elbilplattform, altså kommer det ikke helt eller delvis fossile utgaver. Som igjen betyr at fokuset på maksimale egenskaper som elbil, forsterkes.
Familiebil
EV6 er en crossover på nesten 4,7 meter, og plasserer seg dermed på størrelse med biler som BMW X3 og Volvo XC60. Den er omlag 10 cm lenger enn det som kommer til å bli erkerivalene; Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Kiaen har med sine 2,9 meter akselavstand et lite overtak der også.
Med såkalt skateboard-arkitektur på plattformens oppbygning, ligger både batterier, motorer og de fleste tekniske komponentene plassert i et flatt gulv fordelt over hele bilen. Det gir stor fleksibilitet for designerne når det kommer til både utseende og plassutnyttelse.
Vi går ut fra at baksetet, som på ID.4, er svært romslig, og i bagasjerommet tar EV6 520 liter. Det tilsvarer omtrent en vanlig familiebil, enten vi snakker mellomstor SUV eller stasjonsvogn. Den får dessuten frunk, altså et mindre bagasjerom foran.
For utgaver med bakhjulsdrift rommer det 52 liter, mens de firehjulsdrevne versjonene får plass til 20. Det viktigste her er at det gir deg et sted å lagre ladekablene.
Skulle ikke den innvendige plassen være tilstrekkelig, kan du trekke tilhenger på opp til 1 600 kg. Det gjelder imidlertid bare så lenge SOC er over 35%, som er litt rart siden man gjerne trenger hele batterikapasiteten når tilhenger trekkes, i og med at forbruket øker betydelig.
Interiøret preges designmessig av de to 12-tommers skjermene, som er buede. Via den midtre, kontrolleres det meste i bilen, slik at antallet knapper og brytere ellers begrenses. Som du ser på bildene beholdes en knapperekke under midtskjermen. Dette er imidlertid LCD Softkeys, så de er variable. Poenget er å gi rask og enkel tilgang til viktige funksjoner.
Designen skaper uansett renhet i linjene og et åpent inntrykk nå du befinner deg inne i bilen. Kia sier at de har prioritert god følelse og høy komfort, det kommer også via materialvalg, hvorav mange er resirkulerte – det går med omlag 100 gamle plastflasker i dette interiøret.
Og den er naturligvis godt utstyrt. Head-up display med AR er på plass, den har et nytt system som erstatter UVO lansert i fjor, det kalles nå Kia Connect. Det gir utvidede sanntidstjenester og trådløse oppdateringer. Du kan følge med på lading, finne ladestasjoner, planlegge turer og mange andre ting, både fra mobilen og bilens egen skjerm.
For første gang vil nå Kia leveres med lydanlegg fra Meridian. Dette blir virkelig et elektrisk flaggskip, og da er blant annet en god lydopplevelse sentral. Systemet har 14 høyttalere, og videreformidler også Active Sound Design fra selve bilen – en funksjon som via behagelig «støy» skal gi deg et hint om hvor fort du kjører.
De aktive sikkerhetssystemene er komplette, og byr på selvkjøring på nivå 2, hvor bilen på egenhånd plasserer seg midt i filen. Har du hendene på rattet, vil den også skifte fil automatisk når setter på blinklyset (mens du kjører på cruisekontroll).
EV6 har også sikkerhetsutstyr som den prisbelønte utstigningsassistenten. Den lar ikke passasjerer åpne bildørene dersom det eksempelvis kommer en syklist bakfra.
Mest oppsiktsvekkende er kanskje at du får bilen med fjernstyring, slik at den kan parkeres, og hentes ut av trange luker, uten noen i bilen.
Flere alternativer
Du kan velge mellom to batteripakker, den ene på 77,4 kWt og rekkevidde over 510 km, den andre med 58 (rekkevidde ikke oppgitt foreløpig).
Videre kan du velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift, for begge batteristørrelser.
Med det store batteriet og bakhjulsdrift yter bilen 229 hestekrefter, mens den byr 325 med firehjulsdrift. Da klarer den 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Med det lille batteriet har du 170 hester i den bakhjulsdrevne, og i den firehjulsdrevne 235. Med dreiemoment på 605 Nm, klarer imidlertid også den 0-100 på kvikke 6,2 sekunder.
Og så er det høydepunktet, nemlig EV6 GT. Den yter hele 584 hestekrefter og 740 Nm. Det betyr at 0-100 går unna på 3,5 sekunder. Toppfarten er dessuten på hele 260 km/t, så her gjelder det å holde seg fast.
Lynrask lading
Som vi allerede vet leveres EV6, i likhet med Ioniq 5 (de to sitter på samme E-GMP-plattform) både 800 og 400 V ladesystem. Det gir virkelig lynrask lading.
Å lade batteriet fra 10 til 80% skal under gode forhold bare ta 18 minutter, og når det går som raskest skal du kunne lade på 100 km, på bare 4,5 minutter.
Skulle du ha strøm til overs og trenge energi til andre ting, har EV6 også V2L-system (vehicle to load). Har kan du altså ta ut strøm fra bilen, med effekt på opp til 3,6 kW. Det lar deg gjøre alt fra å lade opp en annen elbil, til å drifte et klima-anlegg og en 55-tommers TV i mer enn et døgn.
For maksimal rekkevidde når det er kaldt, er EV6 utstyrt med en ny generasjon varmepumpe som skal være svært effektiv. Ved 7 kuldegrader, skal du fortsatt kunne oppnå 80% av rekkevidden du har i 25 varmegrader.
Produksjonsstart for Kia EV6 er i juli måned, og de første bilene vil komme til Norge i høst.
Galleri: