Mens de fleste lar bilene sine få en skikkelig facelift omtrent midt i livet, oppdaterer Mazda oftere, men litt mindre om gangen. Nå er 2021-modellene av familie-SUVen CX-5 klare, med flere nyheter.
Av David K Andersen
Dagens CX-5 kom i 2017 (les vår test av den her), og representerte et stort fremskritt sammenlignet med første generasjon. Den ble så oppdatert på flere områder allerede to år senere (lest test her), og nå er det altså tid for enda flere nyheter.
For tiden er det forresten den nye lillebroren CX-30, som sammen med elbilen MX-30 er de mest populære modellene fra det japanske merket. Men ingen av dem kan matche CX-5 for deg som trenger en skikkelig familiebil, dette er en bil som byr på skikkelig baksete og stort bagasjerom.
Den største nyheten denne gangen, er at siste generasjon infotainmentsystem, kjent fra de to mindre og nyere modellene nevnt over, finner veien også inn i CX-5.
Det betyr blant annet ny høyoppløselig widescreenskjerm på 10,25 tommer (den gamle var på 8). Bak den, ligger et nytt og raskere operativsystem. Det har også bedre brukervennlighet og funksjonalitet enn det gamle, ifølge Mazda.
Med dette kommer også MyMazda-appen, som lar deg planlegge og sende rutevalg fra telefonen til bilens navigasjonssystem, finne igjen bilen på parkeringsplassen, fjernstyre låsing med mer.
Apple Carplay og Android Auto er naturligvis på plass.
På motorsiden videreføres eksisterende program, men alle tre er optimalisert for lavere utslipp (reduseres med mellom 9 og 14 g/km). Du kan velge mellom 2-liters bensin på 165 hestekrefter, 2,5-liter på 194 eller 2,2-liters diesel med 184.
Automatgir er nå standard på alle modeller som selges i Norge.
Diesel og den lille motoren kan leveres med forhjulsdrift eller firehjulsdrift, mens den store bensinmotoren bare leveres med trekk på alle fire.
En ny utstyrsversjon som heter Ignite Edition entrer også scenen, den plasserer seg under topputgaven Optimum, og skal gi mye for pengene.
Den er lett å kjenne igjen, med sine 19-tommers, sorte felger, sorte speilhus, og sort interiør i kunstskinn med røde sømmer.
Ignite Edition har Bose lydanlegg, Head-up display, digitalt hovedinstrument, adaptivt LED-lys og adaptiv cruise. Mer trenger du nesten ikke.
De første bilene er klare for levering nå, og prisene starter på 422 000 kroner for en forhjulsdreven Vision med 165-hesters bensinmotor. Ignite Edition med samme motor, men med firehjulsdrift, koster 510 600 kroner, mens en fullastet 2,5 bensin Optimum går løs på 555 600 kroner.
Det er slett ikke verst – prisene er lavere enn for flere mindre, ladbare hybrid-konkurrenter. Det må med andre ord ikke være elektrifisert for å gi mye for pengene, selv i 2021.
Dieselutgavene kommer i april, så her er ikke prisene klare riktig enda.