BMWs nye teknologiske flaggskip, el-SUVen iX som ble vist første gang i november, er i avsluttende testfase. Mye av kjøringen har foregått i Norge.

Av David K Andersen

Flere av bilprodusentene har lange tradisjoner for vintertesting av nye modeller i Norden. Etter flere besøk her i landet gjennom senhøsten, gikk foreløpig siste tur til Nordkapp rett før jul. Turen startet langs øde, finske landeveier, og gikk til Magerøya.

Et av formålene med denne testingen er å ferdigstille justeringene av det intelligente firehjulsdriftsystemet. På elbiler som dette kan alle krefter fordeles mellom akslingene helt trinnløst, og det krever omfattende arbeid med programvaren for optimalisere både for fremkommelighet, stabilitet, energiutnyttelse og kjøredynamikk.

BMW sikter dessuten mot svært lavt forbruk med denne bilen. Til tross for høy vekt og SUV-form, er målet 2,1 kWt per mil i forbruk. Det er svært lavt, og krever nok at selv mikroskopiske detaljer er som de skal være.

Også hjuloppheng og avfjæring testes og justeres, i likhet med lading og temperaturregulering av batteriene.

Spesifikasjonene for nye iX er foreløpig ikke klare, men BMW sier bilen får mer enn 500 hestekrefter og vil klare 0-100 km/t på under 5 sekunder. Batterikapasiteten skal være over 100 kWt og rekkevidden mer enn 600 km.

Hurtiglading vil kunne foregå med effekt på opp til 200 kW. Med det vil man kunne lade på 120 km rekkevidde på 10 minutter under gunstige forhold.

Produksjonen av nye iX starter i Tyskland i sommer, før modellen lanseres i november i år.

HER KAN DU SE DE OFFISIELLE BILDENE AV NYE BMW IX OG LESE MER OM DEN

Galleri:

OG HER KAN DU LESE FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE BMW IX3