Ikke lenge etter at vi viste 3008 i oppdatert versjon, er også storebror klar med frisk front og forbedringer.
Av David K Andersen
Flerbruksbiler er ikke noe folk nå til dags vil ha, det er rett og slett ukult. Men plassen og fleksibiliteten sier ingen nei takk til, så da Peugeot i 2017 lanserte 5008 med utseende som en SUV, men nesten like smart og rommelig innredning som en flerbruksbil, lot ikke suksessen vente på seg.
Mer enn 300 000 biler har allerede rukket å finne eiere rundt om i Europa, og selv i Norge har modellen vært populær. Til tross for at den ikke er elektrifisert. Gunstig pris i kombinasjon med 7 seter, stort bagasjerom, stilig design og spennende interiør, har sørget for det.
Nå får 5008en samme overhaling som lillebroren, som betyr helt ny front i stil med siste design-trend fra det franske merket.
Full LED, hoggtann lyssignatur og tøff grill, løfter modellen og gjør den moderne i fremtoningen også de kommende årene. Også bak er lyktene nye og har LED-lys.
Innvendig erstatter en ny 10-tommers skjerm den gamle 8-tommeren. Resten beholdes nokså likt, som er helt greit – den er jo allerede i utgangspunktet langt mer moderne og spennende enn de fleste konkurrentene.
På sikkerhets-siden kommer flere nyheter i 5008, den får blant annet Night Vision som leser mennesker og dyr opp til 250 meter foran bilen. Systemet fungerer både i mørket og ved dårlig sikt. Når objekter oppdages, vises de i skjermen rett foran deg. Dette er uvanlig utstyr i en bil i denne prisklassen.
Videre kan du kjøpe til en pakke som heter Drive Assist Plus, og gir adaptiv cruisekontroll med stop & go-funksjon. Sammen med aktiv styring gjør det bilen selvkjørende på nivå 2 i tett trafikk, den starter av seg selv igjen dersom trafikken stopper opp i maksimalt 3 sekunder. Ved stopp lenger enn det, må du touche gasspedalen for å komme i gang igjen.
Autobremsen er oppdatert til lese både kjøretøy og myke trafikanter dag og natt, og fungerer mellom 5 og 140 km/t. Skiltleseren er videre oppgradert så den klarer å forstå flere typer skilter.
Utenom det, beholdes naturligvis fleksibiliteten, du kan justere de tre setene på midterste rad individuelt, mens tredje rad enten kan felles ned eller tas helt ut ved behov. Passasjersetet foran kan dessuten legges ned slik at gjenstander med lengde opp til 3,2 meter får plass inne i bilen.
Du kan velge mellom flere farger og materialer i de ulike versjonene, det toppes i GT-utgaven hvor du kan velge til rødt nappaskinn eller sort Alcantara.
GTen kan dessuten nå bestilles med Black Pack, som gir en rekke detaljer i matt og blank sort. Vi snakker grill, logoer, skliplate, større deler av fangerne, takrailsene, spoileren og den nederste delen av dørene. Felgene er på 21 tommer og heter Black Onyx.
Når nye Peugeot 5008 kommer til Norge mot slutten av året kan du velge mellom en 1,2-liters bensinmotor med turbo og 130 hestekrefter, 1,5-liters diesel med 130 eller 2-liters diesel med 180 hester. Alle tre kommer med 8-trinns automatgir.
Elektrifiserte utgaver er ikke omtalt, så 5008 forblir nok fossil og med forhjulsdrift ut denne generasjonen.
Galleri: