Den er kanskje forbigått av hyperbilene fra noen år tilbake, men McLaren F1 regnes likevel av mange som tidenes beste. 28 år etter introduksjonen, er mannen bak klar med etterfølgeren. Dette er Gordon Murray T50, for første gang i ferdig produksjonsform.
Av David K Andersen
Murray regnes for å være en av tidenes beste Formel 1-bil-designere. Fra 1976 til 86 sto han bak 26 Brabham-biler, og etter det de legendariske McLaren MP4/3-5-racerne. Hvilke da sa du? De Marlboro-sponsede bilene Senna og Prost var suverene med. Åja, de ja.
Så bestemte sør-afrikaneren seg, bosatt i Storbritannia siden 1969, for å lage gatebil, og resultatet ble altså den BMW V12-motoriserte legenden McLaren F1. Du vet, den hvor føreren sitter i midten og så er det et passasjersete på hver side, litt bak.
Nå for tiden jobber ikke lenger Gordon Murray for McLaren, men driver for seg selv med selskapene Gordon Murray Design, iStream Technologies og Gordon Murray Automotive. Det er sistnevnte som skal produsere den nye bilen.
Navnet T50 kommer forresten av at dette er den 50. bilen han har designet, og at han har 50 år i bransjen bak seg.
Selv sier Murray at T50 er reneste (ikke tenkt miljø), letteste og mest førerfokuserte superbilen noen gang bygget.
Inspirasjon kommer blant annet fra Brabham T46B fra 1978. «The fan car»(viftebilen) som du kanskje bedre kjenner den som. Formel 1-raceren hadde nemlig en stor vifte som sugde den ned mot bakken for å få bedre grep i svingene (ble ikke overraskende forbudt ganske raskt etterpå…).
I denne artikkelen kan du lese mer de første stadiene av T50 – vi skrev om den i desember i fjor også.
T50 har også vifte, den driftes av et 48V system og brukes til å dra lufta kjappere gjennom kanaler og diffusorer, sånn at mer marktrykk skapes. Bilen har 6 ulike program for innstilling av downforcen.
Med det skulle man kanskje tro at dette er en slags hybrid. De fleste hyperbiler er jo i større eller mindre grad elektrifisert i dag.
Men nei. Her sitter det en ny 4-liters V12 fra Cosworth som leverer, og nå bør du holde deg fast; 663 hestekrefter på 11 500 omdreininger. Uten turbo eller overlading. Svimte du ikke delvis av nå, bør du tenke litt over hvor bilinteressert du egentlig er.
Og forresten: Kjører du over 250 km/t, får motoren nok luft til å levere nærmere 700 hestekrefter.
Girkassen kommer fra Xtrac, er manuell og har 6 trinn i vanlig H-mønster. Helt vanvittig i en ny hyperbil.
Like oppsiktsvekkende, er vekten. Den veier bare 986 kg. Murray sier det er omtrent to tredjedeler av hva andre lignende biler veier. Han er besatt av vektbesparelser. Ikke så rart etter et liv med Formel 1.
Som på forgjengeren, er føreren plassert i midten, og T50 er kompakt i målene. Fotavtrykket tilsvarer omtrent en Mini Countryman.
Det er bedre plass i førerkabinen enn på F1, og som på den, er jagerfly inspirasjonen. Instrumentene er analoge og skal være i kvalitet tilsvarende sveitsiske kvalitets-ur.
Bagasjeplassen er meget bra, den skal ta 288 liter i tillegg til de tre som kan sitte i bilen.
Hvor rask den er, vet vi foreløpig ikke. Hverken akselerasjonstall eller topphastighet er foreløpig oppgitt.
På spørsmål fra britiske Autocar om bilen skal testes på Nürburgring for å få et inntrykk av hvor rask den er, svarer Murray at det er helt uinteressant. -Vårt fokus har vært å levere den beste kjøreopplevelsen i noen superbil noen gang. Men ta det rolig, den er rask, sier han.
T50 skal bygges i 100 eksemplarer og er snart utsolgt. De første kundene får bilene sine i starten av 2022. Prisen? 28 millioner kroner før norske avgifter.