Den etterlengtede Black Series-versjonen av AMG GT har den sterkeste V8eren noen gang serieprodusert av Mercedes-AMG.
Av David K Andersen
730 hestekrefter og 800 Nm mellom 2 000 og 6 000 omdreininger kommer fra en motor som er så kraftig oppgradert at den får egen motorkode internt.
Den største forskjellen er overgangen fra cross plane til flat plane veivaksling. Løsningen har sine ulemper for mer hverdagslige biler, men den perfekte tenningsrekkfølgen som blir mulig med flat plane, gir både fordeler på turtallsvillighet og mulighet til høyere forbrenningsgrad, og det sparer litt vekt.
Lyden er også et høydepunkt, tenk Ferrari V8 eller racingbiler generelt med samme motortype. Regn med at denne AMG-åtteren har enda mer syk lyd enn en vanlig 4-liter.
Løsningen gir avslutningsvis også bedre gassrespons, og så er motoren også oppgradert med andre kamakslinger, eksosmanifolder, turboer og intercooler. Eksosanlegget er selvfølgelig nytt.
0-100 km/t går på 3,2 sekunder, som er helt vanvittig for en bil med motoren foran og bakhjulsdrift. Den klarer også 200 på under 9 sekunder, og topper 325 km/t.
En dobbeltclutch 7-trinns automat sender kreftene til bakhjulene, og den er utstyrt med Race Start launch control-system.
Mercedes-AMG GT brukes flittig i motorsport, både i GT3 og GT4-klassene. Det bærer Black Series preg av på flere områder enn det motormessige.
Hovedluftinntaket gjennom grillen er større, og en karbonfiberleppe nederst foran er stillbar i to hakk. Utslippene for overskuddsluft i panser og skjermer bidrar også til bedre downforce.
Den todelte vingen bak er justerbar, og den har en rekke aerodynamiske detaljer også ut over disse hoved-redskapene. Eksempelvis styring av luft for kjøling av bremsene.
Sammen med helt glatt underside, har du med vinge og frontleppe, i stilling for maksimal downforce, 400 kg ekstra trykk mot asfalten ved 250 km/t.
Vektreduksjon og senking av tyngdepunktet har naturlig nok også stått på timeplanen, her har du panser, tak og bakluke i karbonfiber. De smidde felgene og karbon-keramiske bremsene (standard) bidrar også. AMG oppgir imidlertid ikke vekten foreløpig.
Hjulopphenget består av komponenter i aluminium for reduksjon av ufjæret vekt, og enkelte deler kommer direkte fra GT-raceren. Det dreier seg blant annet om de stumme foringene i bakhjulsopphenget.
HER KAN DU LESE MER OM MERCEDES-AMGS GT-RACER, GT3!
Demperne er adaptive og er den del av de omfattende kjøreprogrammene tilgjengelig. Bare antispinn-systemet alene, har 9 ulike innstillinger.
For deg som bruker bilen på bane, kan camber-vinkelen justeres manuelt, og så har Michelin utviklet et eget Pilot Sport Cup 2-dekk med to hardheter for gummiblandingen å velge mellom. Dette er seriøse greier.
Interiøret reflekterer spesialutgaven gjennom en miks av karbonfiber, skinn og mikrofiber – brukket opp av oransje sømmer.
AMG Track Package gir seter med karbonfiber-skall, firepunkts-belter, brannslukker og bur i titan. Om du har tenkt å kjøre på bane.
-Black Series-modeller er eksklusive sjeldenheter for personbiler, og viderefører en tradisjon som ble etablert i 2006. Ytelsen, utseendet og kjøredynamikken i den nye GT Black Series er uten sidestykke, men er ikke utviklet for å samle støv i samlernes garasjer. Disse modellene er svært populære i det norske markedet, og vi kan allerede bekrefte at et fåtall norske kunder vil få gleden av å oppleve fartsmonsteret, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Prisen på Mercedes-AMG GT Black Series skal være klar mot høsten.