Betydelig oppgradert utseende, nye elementer på innsiden og stor valgfrihet på styling og detaljer, er kjennetegnene når Mercedes-AMG gir E63 i sedan og stasjonsvogn-utgave facelift.
Av David K Andersen
Ikke mange dagene etter at BMW viste sin faceliftede M5 for første gang, er erkerivalen fra Mercedes også klar i ny utgave.
AMG-versjonene av E-klasse er på mange måter basen i hele spekteret høy-ytelsesbiler fra Mercedes, de direkte anene strekker seg 35 år tilbake i tid.
Når bilen nå mottar midtlivsoppdatering, er det utseendet som står i fokus. I motsetning til rivalen fra München, kjører Mercedes full bredding av sporvidde og skjermer på E i AMG-utgave, og nå økes den enda mer (+27mm).
Sammen med den nye grillen og frontpartiet, som både er større og i ultra-AMG-stil med 12 stående spiler, tør jeg garantere at denne bilen kommer til å være sjokkerende fet å oppleve på gata i virkeligheten. Jeg elsker skjermbreddere på super-sedaner (og stasjonsvogner) som dette – det viser uante mengder muskler.
Som også selvfølgelig er realiteten her. Endringene på motorene er ikke store, men det er heller ikke nødvendig. 4-liters turbomotoren leveres i to utgaver, standard og S.
Grunnversjonen byr på 571 hestekrefter og 750 Nm, den gjør 0-100 km/t på 3,5 sekunder, eller 3,6 om du velger stasjonsvogn.
S-versjonen har hele 100 Nm mer og banker der M5 Competition, mens toppeffekt-runden vinnes av BMW med 625 mot 612. S tar sprinten til 100 km/t på 3,4 sekunder i sedanutgave og 3,5 som stasjonsvogn.
Tilbake til utseendet, er LED Multibeam frontlysene flatere, og sammen med den nye nedre delen som er inspirert av en jet-vinge, fremstår altså bilen enda lavere og bredere enn før.
Alle luftinntak, og ikke minst spoilere og splittere, er fullt funksjonelle og sentrale i å gi kjøling og optimal bakkekontakt. Mer downforce i høye hastigheter er en av de ingeniør-messige nyhetene på denne bilen.
På innsiden kjenner du nye E63 igjen på det nye AMG-rattet med doble spiler til siden. Jeg sa det første gang jeg så herligheten og gjentar gjerne: Dette må være det tøffeste rattet i noen bil.
Det er dessuten funksjonelt, med haptiske berøringsfølsomme kontroller. Her kan du også raskt velge mellom alle de ulike innstillingsmulighetene.
Mercedes sier AMG E nå har enda større spennvidde mellom sport og komfort enn tidligere. Råere og mer hardbarket i det heftigste settingene, men mer lettkjørt og komfortabel når du bare skal bort på butikken eller legger ut på langtur.
En av hemmelighetene er de aktive motorfestene, som i sports-innstilling mer eller mindre bolter motoren direkte fast i chassiset, og i komfort løsner opp og lar dempingen ta vibrasjoner og råskap vekk.
ENDA RÅERE AMG? VI HAR TESTET GT 63S I FIREDØRS COUPÉ-UTGAVE!
Standard E63 kommer med 19-tommers hjul, mens S byr på 20. Begge felgversjonene er optimalisert for stabil luftflyt. Du kan også velge mellom tre nye farger, blant annet brilliant blue mango – tidligere reservert GT-modellene.
Dessuten finnes det flere nye designpakker, hvorav AMG Night Package gir en rekke utvendige detaljer i høyglanspolert sort. Også grillen får mørkere farge her. To forskjellige karbon-pakker er også tilgjengelig.
Ellers er det nye detaljer i utseendet også bak, og så beholder selvfølgelig E63 alt det råe både på chassis og drivverk. Her har du AMG Speedshift MCT9 med stor valgfrihet på en rekke funksjoner, og selvfølgelig lynraske og brutale girskift. Ikke minst har du AMG Performance 4Matic+ med driftmode og det hele.
Nye AMG E63 går straks i produksjon og vi venter priser og åpning av ordrebøker i sommer.