Toyota gir HiLux en kraftig oppdatering – ny og større motor er hovedattraksjonen, blant endringene som også omfatter utseende, interiør, utstyr og chassis.

Av David K Andersen

HiLux er mer eller mindre regnet for å være en legende – Toyotas pickup er gjennom alle generasjoner kjent for å være ekstremt slitesterk og driftssikker. Det gjelder også dagens modell, som er det åttende generasjonen og ble presentert i 2015 (den fikk også en oppgradering i 2017).

HER KAN DU LESE TEST AV TOYOTA HILUX FRA 2016!

Mye krefter derimot, har aldri vært et kjennetegn for HiLux, selv om den i forrige generasjon en periode ble levert med 3-liters dieselfirer for de som ville betale litt ekstra.

På grunn av stadig strengere utslippskrav, har ikke muligheten for et større motoralternativ enn den originale 2,4-literen på 150 hester vært tilgjengelig de siste årene.

I forbindelse med fornyingen av bilen som kommer til høsten, er endelig større motor på programmet – det var nødvendig med tanke på hva konkurrentene har å tilby.

Den nye 2,8-liters dieselen med fire sylindre leverer 204 hestekrefter og hele 500 Nm. Koblet sammen med enten manuell eller automatisk girkasse, begge med 6 trinn, kuttes akselerasjonstiden fra 0-100 km/t med hele 2,8 sekunder – til 10 blank.

Forbruk og utslipp er satt til 0,78 liter per mil og 204 gram CO2 per km, men det er, i påvente av typegodkjenning i Europa, omregnede NEDC-tall. Antagelig kommer de til å øke aningen når WLTP-tall er klare.

Men det er mer enn motoriseringen som er ny, som du ser endres utseendet nokså radikalt. Grillen har mer tredimensjonal stil, og virker i større grad enn før til å være inspirert av Toyotas større pickuper Tacoma og Tundra, som blant annet selges i USA.

Både foran og bak er lyktene nye, og selvfølgelig helt «LEDifisert». I tillegg er 18-toms-felgene fornyet, og du kan velge blant tre ny karosserifarger.

Legg merke til hvordan de nye lykteinnsatsene sammen med blant annet bremselys og bakluke-åpner, endrer utseendet bak nesten like mye som foran.

På innsiden kommer det også viktige nyheter – infotainmentskjermen er helt ny, har hurtigknapper på siden og måler 8 tommer. Her er nå også Apple Carplay og Android Auto tilgjengelig.

At Toyota, for den som ønsker, kan utruste førerhytta med et JBL-anlegg med 800W forsterker og 9 høyttalere, er et tydelig tegn på at pickupen forbedres med tanke på komfort og de som ikke bare bruker den til runge oppgaver på jobb.

For den som virkelig vil ha alt, kommer et nytt utstyrsnivå som heter Invincible, og som bilen på bildene er utrustet med. Her er det mer av alt, enten du regner utstyr på innsiden eller styling på utsiden. Toyota sier versjonen både er tilpasset privat/fritidsbruk, og tyngre arbeider.

Kjøreegenskaper, offroad-dyktighet og komfort er forbedret via diverse oppgraderinger i chassiset. Den rammebaserte konstruksjonen beholdes selvfølgelig, og alle utgaver har nyttelast på 1 tonn og kan trekke tilhenger på 3,5.

Samtidig har Toyota ønsket å forsterke de allerede gode offroad-egenskapene, samtidig som komforten ved kjøring på vanlig vei bedres.

Nye HiLux har nyutviklede støtdempere i alle fire hjørner, og nye bladfærer bak, designet for å ta unna små ujevnheter i veien mer effektivt.

For bedre terrengegenskaper er en ny elektrisk diffsperre montert bak, mens bedre kalibrert gassrespons og en ny hjulvinkelmonitor skal gjør den mer presis når du takler krevende partier utenfor veien.

Salget av nye HiLux starter til høsten, og vi håper vi kan være på plass med første prøvekjøringen innen årets utgang.

HER ER NYE TOYOTA HIGHLANDER – SOM KOMMER TIL NORGE!