Opel Astra har blitt oppdatert for 2020, vi kjører topputgaven Elegance i stasjonsvogn-utgave med dieselmotor over en lengre periode. Her holdes du oppdatert over våre erfaringer.

Av David K Andersen

Hva er dette?

Opels alternativ i Golfklassen kom i denne generasjonen helt mot slutten av 2016. Modellen gjorde det bra i Norge den første perioden – både hva tester i mediene angikk, og på salgsstatistikken.

Nå er det tid for facelift, hvor den største nyheten er at alle motorene er skiftet ut. Ladbart alternativ finnes ikke, men du kan velge mellom tre fossile 3-sylindrede motorer. 1,2 110 hk bensin, 1,4 145 hk bensin og 1,5 122 hk diesel. Den minste bensinmotoren kommer med manuelt gir og den store med trinnløs automat. Diesel kommer med 9-trinns vanlig automat.

Utvendig er grillen og noen andre detaljer oppdatert, mens interiøret fornyes med halvdigital instrumentering, nytt infotainmentsystem og mulighet for Bose lydanlegg.

Utstyrsnivåene er også nye, de heter nå Edition, Elegance og Elegance Plus. Vår testbil er en Elegance Plus med alt utstyr.

HER KAN DU LESE FULL RAPPORT MED MER OM NYHETENE FRA FØRSTE PRØVEKJØRING

Hvorfor?

Det er lite fokus på stasjonsvogner i kompaktklassen i Norge for tiden. Mange kjøper elbil i dette prisleiet, og mange velger SUV eller crossover istedet for stasjonsvogn. Diesel er dessuten helt «ut» for i biler i denne størrelsen.

Ved siden av å finne ut mer om hvor godt vi liker nye Astra, og hva vi ikke liker, synes vi det er interessant å ta en kikk på om norske bilkjøpere gjør rett i å forlate denne typen bil med slik drivlinje.

 

Logg

Uke 1 – 657 km

Et nytt valg i utstyrslisten heter Black Roof, og fjerner alt som er blankt på bilen. Her er det som du ser sort på sort. Gjør seg, spesielt fordi den ellers dominerende fallende taklinjen som vanligvis gir Sports Toureren et look på siden bak jeg ikke har sansen for, forsvinner. Synes bilen ser tøff ut.

Knapt innkjørt, er ikke forventningene til forbruket de største riktig enda. Men et interessant punkt er det. 3-sylindret diesel med 9 gir? Høres ut som noe du sjelden trenger å fylle drivstoff på. Med de lave dieselprisene nå om dagen og ikke et dieselforbud i sikte, kanskje dette ikke er så dumt?

Den åpner i alle fall imponerende – jeg kjører på 0,44 liter pr mil de 15 milene hjem til Hedmark. Eller Innlandet som det visstnok heter her nå.

Noterer meg samtidig at Astraen føles kompakt og snerten å kjøre. Ikke trang, men kompakt. Sånn at den er forholdsvis direkte og rapp enten du forserer rundkjøringer eller kjører på svingete veier. Føles hendig og lettkjørt – det er stor forskjell mot Passaten jeg kjørte rett før.

Uke 3 – 1 287 km

Corona-krise betyr litt mindre kjøring enn normalt. Men det blir noen mil. Mest i nærområdet – småkjøring. Den vil ha 0,6 liter mil på dette. Turene er bare på et par mil med butikkstopp i midten.

Legger jeg ut på lengre turer, popper den ned igjen. Dette er fint – dieselen koster omtrent 12 kroner literen nå – billig transport. Tallene så langt er fra kjørekomputeren. Jeg skal kjøre en dobbeltsjekk etterhvert for å se hvor nøyaktig den er.

Noen minusgrader enkelte netter understreker Astraens gode vinteregenskaper. Varme (og kjøling) i setene, varme i rattet, varme i baksetet, varme i frontruta. Legg til at motoren raskt blir varm selv om det er diesel. Dette er en fin bil kaldt vær.

Uke 4 – 1 387 km

Kjapp er den jo ikke. Egenvekt på 1 390 kg sammen med 122 hestekrefter, 285 Nm og 9-trinns automat gir 0-100 km/t på 11,1 sekunder. Vi begynner med elbiler og ladbare hybrider å bli vant til kvikkere akselerasjon.

Men ok – du henger fint med, den går jo ikke dårlig. Dessuten er det faktisk ganske deilig å ha momentet på lavt turtall – den kjennes sterk og uanstrengt i vanlig kjøring. Slik dieselbiler pleier. Jeg har bare ikke kjørt diesel på en stund, så hadde vent meg av med det. Men en positiv egenskap er det definitivt.

Det beste med drivlinjen, er imidlertid måten motor og automat jobber sammen på. Det er ikke rare turtallet den skal opp på før neste gir kjapt og mykt spretter inn. Merkverdig tilfredsstillende å bare akselerere helt normalt, og merke at gir etter gir etter gir etter gir kommer på plass. En slags god mekanisk følelse.

Vi kommer tilbake med oppdatering etter et par ukers ytterligere bruk.