Ikke en helt vanlig facelift, men hos Lexus jobber ingeniørene konstant med forbedring av også eksisterende modeller. Flere av dem samles i 2021-modellen av merkets flaggskip-coupé.

Tekst og foto: David K Andersen

Med ekstrem design og avansert teknikk, gikk Lexus til angrep på alt fra Porsche 911 til coupéer fra de tre tyske premium-merkene da de lanserte LC i 2017.

Som hos flere andre merker, fortsetter egne ingeniør-team med å forbedre bilene hos Lexus, selv etter at de er lansert. Hvert år kan små oppgraderinger komme, men for neste års produksjon, er det altså litt mer enn normalt. Men kanskje ikke nok til å kalle det en tradisjonell facelift.

Utvendig skjer det nemlig ikke stort, og det er vel heller ikke nødvendig. Få biler står så kraftig ut i mengden som denne coupéen. En typisk bil du enten elsker utseendet på, eller det motsatte.

Heller ikke interiøret får de store forandringene, men Apple Carplay og Android Auto tar plass på den 10,2 tommer store infotainmentskjermen. Det skjer for øvrig trådløst – du trenger ikke koble til med ledning for å bruke det i denne bilen.

Det er under skallet oppraderingene tar plass. De nedre bærearmene i hjulopphenget vil produseres i aluminium, stabstagene blir uthulet så de ikke er massive, og stålet i fjærene oppgraderes sånn at diameteren reduseres. Det sparer 10 kg og høres kanskje ikke mye ut, men når vi snakker ufjæret vekt, er dette faktisk betydelig.

Enda lettere, er den om du kjøper bilen med 21-tommers-felgene i smidd aluminium.

For ytterligere å oversette oppgraderingene til bedre kjøreegenskaper, er programvaren for de adaptive demperne, med formål om å bruke fjæringsveien mer effektivt. Det skal både gi bedre tilbakemeldinger til sjåføren sånn at sportsligheten øker, og mer komfort.

I tillegg er det bakre stabstaget stivere, for å bedre innstyringsviljen i svingene. Antisladdsystemet er dessuten oppgradert med Cornering Assist. Sensorer føler G-kreftene sideveis, og sender signaler til kontrollboksen som legger på ørlite brems på de innerste hjulene.

LCen kommer enten med en V8 på 464 hestekrefter koblet sammen med 10-trinns vanlig automatkasse, eller V6 fullhybrid som leveres med en kombinasjon av converterautomat og trinnløst planetgir.

I V8-bilene har automatkassen fått ny styringsenhet som forbedrer giringene under vanlig kjøring, mens hybriden vil gire rett ned til andregir, istedet for tredje, når du tråkker på ut av skarpe svinger. Det skal gi kvikkere og mer naturlig respons og akselerasjon.

I DENNE TESTEN LESER DU ALT OM LEXUS LC500H!

Galleri: