Kia gjør suksess i World Car Awards i år. Den store SUV-en Telluride blir årets bil, mens Soul kåres til årets bybil. Bare sistnevnte selges imidlertid i Europa, men vi benytter anledningen til å kikke litt nærmere på vinneren likevel.
Av David K Andersen
Mange holder på med årets bil eller årets kjøp-kåringer, både nasjonalt og internasjonalt. De tre som regnes for å være av betydning på tvers av landegrenser, er den tradisjonelle Årets bil i Europa, hvor Norge har en person i juryen og Peugeot 208 stakk av med seieren i år.
Så har du Autobest som kårer Årets Bilkjøp i Europa, hvor jeg er norsk representant i juryen og Opel Corsa vant i år.
Til slutt er det World Car Awards, som nå da har kåret årets bil i verden. Hvorfor de velger en bil som ikke selges i Europa i det hele tatt er nokså merkelig, det finnes tross alt en rekke nye biler som er tilgjengelige i hele verden.
Kia sier selv at Telluride er designet i Amerika, for Amerika. Omtrent som de sier om Ceed her i Europa.
Men ok, juryen har utspring på det amerikanske kontinentet, og har hele 16 medlemmer fra USA. Hvordan den er satt sammen ellers kjenner jeg ikke til, men vi noterer at England har 8 medlemmer, Tyskland 4 og Frankrike 1. Det er jo litt spesielt.
Ikke at det skal være til forkleinelse av Kia og vinneren Telluride. Jeg har vært i USA noen ganger siden den kom ut i fjor sommer, og sett mange av dem på veiene der allerede.
At det er en stilig SUV, er det ingen tvil om. Bilen måler litt over 5 meter i lengde, og er dermed snaue 10 cm lengre enn en BMW X5. Vekten er på drøye to tonn.
Ikke så rent lite tøff i trynet og muskuløs i framtoningen. Det er også et tydelig premium-preg over måten den tar seg ut og fremstår på. Jeg vil kalle både Telluride og søstermodell Hyundai Palisade oppsiktsvekkende vellykkede designmessig til å være SUVer.
Hvor stort bagasjerommet er, blir vanskeligere å svare på, siden bilen oppgis med amerikansk metode å måle på, og da er det helt opp til taket som gjelder. 592 liter bak tredjerad, og 1 302 bak andre (om siste rad legges ned). Men god plass for familien med oppakning, er nok ett av hovedpunktene.
Under panseret er det bare én motor å velge på, en V6 på 3,8 liter uten turbo med 291 hestekrefter. Sammen med 8-trinns converter-automaten som også kommer i for oss mer kjente Sorento, klarer den 0-100 km/t på 7 sekunder blank.
Født til å reise på eventyr med – i luksus, sier Kia selv. Det er kanskje ikke så galt, Telluride har en imponerende skryteliste. Nappa skinninteriør med doble sømmer og ekstra mykhet, overflater som skal ligne polert metall og matt treverk, kjøling og varme i setene både foran og bak, egen klimasone bak, 630-watts Harman/Kardon lydanlegg med 10 høyttalere, og et nyttig kommunikasjonssystem mellom seteradene.
Som i flere andre store familiebiler er det plassert mikrofoner på alle tre rader, hvor samtaler plukkes opp og så gjengis via lydanlegget sånn at de som sitter bakerst kan snakke avslappet med de som sitter helt foran. En minst like nyttig funksjon, er at de foran kan velge stille-modus, hvor det motsatte skjer: Bråkebøttene i baksetene blir dempet, mens samtalen mellom de to i forsetene forsterkes. Smart.
Her er Kias egne pressebilder sluppet i forbindelse med introduksjonen av Telluride i fjor:
Når det gjelder årets bybil i verden, er det altså Soul som er vinneren. Mer om den som konsept, og at den finnes i flere ulike utgaver enn elbilen vi får her i Norge, kan du lese om i denne artikkelen.
Det skal for øvrig være god tilgjengelighet på e-Soul i Norge i år, Kia Bil Norge meldte i januar at reservasjonslisten fjernes og at leveringstiden blir som for biler ellers.
RAPPORT FRA FØRSTE TEST AV NYE KIA E-SOUL, FINNER DU HER!
Kia e-Soul: