Tredje generasjon Kia Soul er straks klar for premierevisning. Alt tyder på at stilen holdes.

Av David K Andersen

Med tanke på at Kia har lempet ut alt de har maktet av den i Norge siden 2014, er det nærliggende å tro at Soul er en elbil. Men det er den ikke. Eller, joda, men nei.

Soul startet nemlig livet som en normal fossilbil i 2009, ment for urbane unge mennesker med behov for å skille seg ut i asfaltjungelen. Eller, joda, men nei.

Egentlig startet det tilbake i 2005, da designeren Mike Torpey ble sendt ut fra Kias designstudio i California for å få ideer til en ny kompakt bil for jepp; unge urbane.

Turen gikk til Sør-Korea, og underveis så han en dokumentar på TV om villsvin og deres betydning i koreansk kultur, hvor de blir sett på som sterke, smarte vesener. Den fascinerte Torpey i den grad at han begynte å tegne. Et villsvin med ryggsekk, nærmere bestemt.

Så der har du inspirasjonen til Soul. Eller, joda, men nei.

Med fare for at dette blir tullete i overkant, skal det tillegges historien, som er sann om enn litt tullete fremstilt her, at siden den gang, har villsvin blitt mer av et problem enn en berikelse i Korea.

Du skjønner; den demilitariserte sonen mellom nord og sør har tullet det til for ulver, tigere og andre rovdyr – vanligvis med stor apetitt for villsvin. Med sistnevntes voldsomme formeringsevne, har dermed bestanden kommet ut av kontroll. Og siden dyrene, som koreansk kultur ganske riktig påpeker, er både smarte og sterke, har de blitt en plage for innbyggerne flere steder.

Ifølge Seoul Times, har et stort antall tilfeller hvor mennesker har blitt truet og skadet blitt rapportert, og avlinger verdt millioner av dollar har blitt ødelagt. Av villsvin.

Så kanskje er ikke villsvin-inspirasjonen så kul nå som den var. Men ok, vi lar det ligge.

Det kule med Soul, enten det gjelder første, eller andre generasjon fra 2013, er jo at det nettopp er en kul bil. Designen er utvilsomt forfriskende, og den klarer etter vår mening å være totalt annerledes uten å være hverken rar eller stygg. Bare ganske tøff, rett og slett.

Suksessen har også vært stor. For én ting er elbil-suksess i Norge, noe ganske annet er det faktum at Kia har solgt opp mot 150 000 Soul i USA hvert år siden 2011. Ikke bare har det ført til mye over en million biler totalt, Soul har flere år vært USAs mest solgte småbil.

Nå er det snart klart for tredje generasjon, den vises for første gang på LA Auto Show i slutten av måneden, og det er i den forbindelse Kia har sendt ut teaser-bildet du ser her, og som også har ført til at du ved å lese denne artikkelen, helt plutselig har lært ting om Soul du aldri trodde du skulle komme til å lære.

Selv om bildet bare er en baklykt fra siden, levner det ingen tvil om at Soul vil beholde sin karakteristiske villsvin med ryggsekk-profil også i fremtiden.

Ryktene kan fortelle at den for første gang vil komme med firehjulsdrift, men til Norge kommer av naturlige grunner bare elbilen til å importeres, og den regner vi med trekker foran.

Soul ventes inn i løpet av neste år, som 2020-modell. Da vil den komplettere Kias elektriske program og bli Niro Electrics kule lillebror.

SJEKK HVORDAN SOUL GJORDE DET I VÅR STORE ELBILTEST HER!