Etter en første kikk på Frankfurt-utstillingen i fjor høst, er nye Ford Kuga nå klar for Norge. Først som ladbar hybrid med forhjulsdrift, eller med dieselmotorer med trekk foran eller på alle fire. Til høsten kommer hybrid også i kombinasjon med firehjulsdrift.
Av David K Andersen
Nye Kuga er en av bilene vi skulle prøvekjørt for første gang om ikke lenge, men hvor vi må vente litt på grunn av situasjonen rundt corona-viruset.
Mye av det du leser om i denne artikkelen kunne vi allerede fortelle om i september i fjor, men siden prøvekjøringen er kansellert, og Ford nå både er klar med bilen i Norge og kommer mer flere opplysninger om den, tenkte jeg vi kunne ta en nærmere titt.
Vi kommer selvfølgelig tilbake med kjøreinntrykk så snart det lar seg gjøre å teste Kuga.
Ladbar kompakt-SUV
Denne bilen går rett inn i det som kommer til å bli et svært populært segment i Norge: Ladbare kompkat-SUVer. Hvis vi ser bort fra til dels betydelig variasjoner i størrelsen på bilene som faller inn under begrepet, har Mitsubishi Outlander fått lov til å herje på egenhånd i denne klassen så langt. Ingen andre ladbare SUVer til «folkelig» pris har vært tilgjengelig.
Akkurat nå er det store forandringer der. Peugeot er nemlig klar med 3008 og Opel med Grandland X i ladbare utgaver. Begge med 300 hestekrefter, ordentlig 8-trinns automat og firehjulsdrift.
Flere andre er på gang, blant dem populære Toyota RAV4. Årsaken til populariteten, er selvfølgelig både at folk gjerne vil ha SUV, firehjulsdrift og ladbar drivlinje. I disse bilene får du ikke bare det, de kombinerer plassforhold gode nok for de fleste familier og en pris veldig mange har mulighet til å strekke seg til.
Rett inn her, suser altså nå nye Kuga.
KLARER DU DEG MED MINDRE SUV? VI HAR KJØRT LILLEBROR PUMA FOR FØRSTE GANG!
Rimelig, men pris for firehjulsdreven hybrid er ikke klar.
Prisene på Kuga starter på 399 000 kroner, og gir ladbar hybrid med forhjulsdrift og Titanium utstyrsnivå. Med på kjøpet kommer faktisk ganske mye utstyr, deriblant varme i frontruta, navi, justerbare bakseter, 18-tommers felger og en fin pakke aktive sikkerhetssystemer.
Du kan også velge ST-Line, og for 40 000 til, få med B&O lydanlegg 10 høyttalere og 575 Watt, 12,3-tommers digital instrumentering, delskinn og LED hovedlys. Vignale til 472 000 gir i tillegg fullautomatiske LED-lys, head-up, elektrisk bakluke, fullskinn og aktiv støydemping.
Prisene er fine, men vi er også spente på hva den firehjulsdrevne utgaven kommer til å koste. Ulempen er at det ikke kommer til å være en ladbar hybrid, men en fullhybrid. Det gir noen ulemper, blant annet lavere effekt (204 hk) enn konkurrentene, og selvfølgelig ikke mulighet til å kjøre helt elektrisk et antall mil. Samtidig: Om prisen blir attraktiv, kan utgaven likevel bli et svært interessant alternativ. Toyota har hatt lang venteliste i Norge på RAV4 med tilsvarende drivlinje, og det er til tross for at de har levert ut tusenvis av biler i løpet av 2019.
Med det sagt, finnes også to dieselvarianter tilgjengelig fra start. Begge er 2-litere, og 150-hesteren med forhjulsdrift og manuelt gir starter på 466 000 kroner i ST-Line nivå.
Den virkelige attraktive av dem, er imidlertid 190-hesteren med AWD firehjulsdrift og 8-trinns automat. Den starter på rundt 500 000 i Titanium og strekker seg til 575 000 for Vignale. Er du ikke redd for diesel, som jeg mener du ikke trenger å være, er jo faktisk ikke prisen omtrent den samme som for konkurrentene med ladbar drivlinje og firehjulsdrift.
Merk at en «Førerassistentpakke» til 14 500 som blant annet inkluderer adaptiv cruise, køassistent (hvis det er automatgir), kamera rund baut og litt mer, vil være nødvendig å legge på i alle tre utstyrsnivåer.
Plass og teknisk
Ny Kuga sitter på en helt nyutviklet plattform som heter C2 og kommer til å være base for en rekke biler fra Ford de kommende årene. Den sparer omlag 80 kg vekt sammenlignet med tidligere, og øker stivheten i karosseriet med 10 prosent. I tillegg er den optimert for bedre sikkerhet, aerodynamikk og plassutnyttelse innvendig.
Drivlinjen i de ladbare Kuga-utgavene består av en 2,5-liters bensinmotor uten turbo. Sammen med elmotoren leverer den 225 hestekrefter. Batteripakken er på 14,4 kWt og skal gi WLTP-rekkevidde på 56 km. Lading tar under 6 timer fra helt tom til helt full i vanlig stikkontakt, mens veggboks betyr reduksjon til ca 3,5 timer.
Den forhjulsdrevne 150-hesters dieselen skal også være en sparegris, idet den kombineres med mildt hybridsystem på 48 Volt. Det drifter mange av funksjonene ikke knyttet til selve fremdriften, og gjør derfor bilen mer drivstoffeffektiv. Oppgitt forbruk er 0,5 liter pr mil.
190-hesters dieselen med AWD er oppgitt med 0,59 i forbruk. Dette er også den kvikkeste Kugaen – 0-100 km/t tar bare 8,7 sekunder. Den mindre dieselen trenger for øvrig 9,6, mens plug-in hybriden vil ha 9,2.
På grunn av justerbart baksete, er bagasjevolumet fra Ford oppgitt til hele 645 liter i fossil-utgavene og 554 som ladbar hybrid. Det er veldig bra, men vær oppmerksom på at Ford i sin norske brosjyre og kommunikasjon ikke oppgir annet enn dette volummålet.
Når vi sjekker nærmere, oppgis det fra Ford Europa 411 til 581 liter for den ladbare hybriden og 475 til 645 for fossil-utgavene. Regn med at det da er fra baksetet i bakerste posisjon til baksetet i forreste posisjon.
Fortsatt konkurransedyktige tall, og som vanlig gjelder de jo bare til oppunder bagasjeroms-trekket, men det kan jo være greit å være oppmerksom på dette.
Tilhengervekten er svært bra på diesel-utgavene. 150-hesteren kan trekke 1,9 tonn, mens den store hele 2,1. Plug-in hybriden er akseptabel for de fleste som ikke skal trekke campingvogn eller stor tilhenger – den kan trekke 1,2 tonn.
Galleri: