Konseptbilen tidligere kjent som ID Crozz nærmer seg produksjon. Nå får den som ventet offisielt navnet ID.4, og skulle bli vist med lett kamuflasje på den avlyste bilutstillingen i Genéve.
Av David K Andersen
Den nært forstående Volkswagen ID.3 er for tiden hovedfokuset fra Volkswagen i og med ankomsten til sommeren. Den elektriske Golf-klasse-bilen er ventet å bli en av landets mest solgte i år, og Volkswagen lover fortsatt levering i 2020 om den bestilles nå.
Visse begrensninger har den imidlertid. For selv om plassutnyttelsen er god med tanke på klassen, er det fortsatt snakk om en kompaktbil. Og så har den bakhjulsdrift, som ikke er optimalt for alle i Norge.
Det er her nestemann i ID-rekken tar plass. ID.4 har nemlig alt den gjennomsnittlige norske familien ser etter for tiden. Ikke bare er den elektrisk, men den ventes å ha bedre plass enn en kompakt-SUV ala Volkswagen Tiguan.
Lanseringen i Europa vil finne sted på slutten av året, og fra starten av får også ID.4 bakhjulsdrift. Senere kommer den imidlertid med trekk på alle fire, og da snakker vi sannsynligvis perfekt «Norgesbil».
VW er foreløpig hemmelighetsfulle med tekniske data, men lover rekkevidde på inn til 500 km for versjonene med størst batteri.
Om interiøret sier VW det meste vil styres via touch eller intelligent stemmestyring. Vi kan dermed vente oss noe tilnærmet hva vi finner i ID.3 (les mer om den her).
ID-serien kommer for øvrig videre fremover til å utvides med en stor stasjonsvognaktig bil tilsvarende, eller kanskje noe større, enn dagens Passat. Videre kommer det en stor SUV vi antar får tre seterader, og ikke minst Buzz som designmessig er inspirert av den tradisjonelle Folkevognbussen og vil være den mest praktiske i serien.
Galleri: