Trillingene som skulle vises for første gang under Genéveutstillingen i morgen byr på sportslige kjøreopplevelser uansett drivstoff. Bare to av dem kommer til Norge.
Av David K Andersen
Den åttende generasjonen av legendariske Golf, Norges mest solgte bil i18 år, ble vist i fjor, og vi kjørte den for første gang før jul.
LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV GOLF 8 HER!
Mens den vanlige utgaven med 1,5 TSI-motor er på full fart inn til Norge nå om dagen, og den elektriske uteblir (erstattes av ID.3 senere i år), er det nå tid for de sportslige utgavene, som vises for første gang i produksjonsform på bilutstillingen i Genéve kommende uke.
Det er nokså enkelt å skille dem fra hverandre, GTI har rød list øverst i grillen, GTE blå og GTD sølv. Utenom det, er de faktisk likere enn noen gang.
Først og fremst symboliseres det ved at GTE nå får samme effekt som GTI: 245 hestekrefter. Og på grunn av de elektriske kreftene, slår den bensinutgaven på dreiemoment: 400 mot 370.
GTI bli levert standard med manuell 6-trinns girkasse, men kan selvfølgelig også kjøpes med 7-trinns DSG. 2-literen under panseret bærer nok likheter med den vi kjenner fra forrige generasjon.
Drivlinjemessig er det derfor større fremskritt hva den ladbare hybriden gjelder. Som før er den basert på 1,4-literen på 150 hestekrefter og en 6-trinns DSG automatkasse, men får nå 50 prosent større batteri, slik at rekkeviden øker betydelig. Endelige tall er foreløpig ikke oppgitt, men Volkswagen sier det dreier seg om rundt 60 km. Batteriet er på 13 kWt.
GTE starter alltid i rent elektrisk modus, men du kan selvfølgelig selv bestemme om den skal gå som hybrid, hvor batteriet bare brukes når det er mest fornuftig, eller på ren strøm. Elmotoren er for øvrig på 116 hestekrefter og GTE kan kjøres elektrisk helt opp til 130 km/t.
Ikke aktuell for Norge, kanskje dessverre for noen, er GTD. Dieselutgaven av GTI, har etterhvert blitt en unik kombinasjon av sportslighet og drivstofføkonomi for de som kjører mye og langt, men samtidig vil ha moro bak rattet.
For dem, blir ikke den nye utgaven mindre attraktiv, den har nå 200 hestekrefter og 400 Nm. 7-trinns DSG leveres som standard. Som med nye Caddy du kunne lese om for et par dager siden, får 2-liters dieselen i GTD dobbel injeksjon AdBlue fra SCR-systemet, og skal være betydelig renere enn før.
Utvendig ser trioen betydelig mer moderne og sportslig ut enn tidligere, blant annet takket være slankere og mer presis design av fronten, og helt nye frontlykter.
Mot vanlige Golf 8, er disse tre 15 mm lavere. MacPherson hjuloppheng foran og multilink bak, er felles for alle.
Et nytt system for ulike kjøreprogram, blant annet inkluderende adaptive dempere, skal gi større spennvidde enn tidligere. Med andre ord både mer komfort og mer sport i én og samme bil.
Som på en måte er den klassiske GTIens kjennemerke: En kul bil som er komfortabel nok til å brukes hver dag.
GTE kan i Norge bestilles fra juni måned med leveringer fra august, mens GTI ligger omtrent en måned bak på begge tidspunkt.
Galleri: