Etter å ha vært på markedet i hele 17 år, er det endelig klart for en helt ny Caddy.
Av David K Andersen
Lengre modellsyklus skal du lete lenge etter. Nå utgående Caddy, som var tredje generasjon, ble lansert tilbake i 2003. Riktignok fikk den et par solide facelift (2010 og 2015), men at en bil er i produksjon over så mange år, nyttekjøretøy eller ikke, er uvanlig.
Ikke at det har sett ut til å spille noen rolle. Volkswagen Caddy var selv i 2019 Norges nest mest registrerte varebil (etter Transporter).
Årsakene til det har vært flere, men at det kort og godt har vært «kurrant» varebil som er fin nok å kjøre og bra på det meste, er nok hovedgrunnen. Og så har det helt sikkert vært viktig, i alle fall i Norge, at du har fått den med kraftige 2-liters dieselmotorer, DSG automatgir, 4Motion firehjulsdrift og for klassen svært høy tilhengervekt.
På den mindre positive siden, har den utvilsomt fått svært sterk konkurranse fra Ford og ikke minst de nye trillingene Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo. Komfort og utstyrsnivå har vært bedre på dem de siste årene.
Det blir imidlertid spennende å etterhvert gjøre seg kjent med den nye modellen. Nå er den som de fleste andre biler fra Volkswagen på denne størrelsen, basert på MQB-plattformen.
Akselavstanden øker med hele 7,3 cm, mens lengden drar på med 9,3 – for den korte versjonen. Maxi, den lange, kommer i starten av 2021, og vil kunne ta to europaller.
Samtidig har Caddy blitt litt lavere og litt bredere. På grunn av den ny plattformen med smartere konstruksjon, øker imidlertid likevel høyden inne i varerommet med 7 mm.
Varerommet er på 3,3 m3, Maxi vil få 4. Mindre hjulhus, betyr at europaller går på tvers mellom dem.
For å bedre manøvrerbarheten er forhjulsopphenget endret slik at du får mer rattutslag, og så har den helt ny bakaksling, som formodentlig både tar mindre plass og gir bedre komfort. Den har Panhard-stag for bedre kontroll på bevegelsene, og er avfjæret via spiralfjærer.
Utseendet endres ikke radikalt i stilen, men det er lett å se at det dreier seg om en ny bil. Aerodynamikken er forbedret sånn at cw-verdien synker fra 0,33 til 0,30.
Under panseret sitter nye 2-liters dieselmotorer som blant annet via doble AdBlue-injeksjoner skal være betydelig renere enn tidligere. Effekten oppgis foreløpig til mellom 75 og 122 hestekrefter. En 116-hesters bensinutgave blir også tilgjengelig, og bilen skal potensielt kunne utstyres med alternative drivlinjer.
DSG automat og etterhvert 4Mortion, blir tilgjengelig.
De største nyhetene vil nok imidlertid oppleves på innsiden, hvor digital instrumentering (Digital Cockpit) sammen med det største infotainmentsystemet skaper Innovision Cockpit. Her blir, i alle fall om du bestiller bilen med dette, alt digitalt, og ikke minst hele tiden på nett.
Også en del av bryterne og betjeningsorganene digitaliseres – som på nye Golf 8 (les første prøvekjøring her).
En titt på interiørbildene levner null tvil om hvilken enorm overgang dette blir mot utgående versjon.
LED-lys inntar hele bilen, både på utsiden og innsiden, og så er det komfort-fremskritt på personbilutgavene, som blant annet får egne luftdyser for baksetet, og ikke minst elektriske skyvedører og bakluke (ekstrautstyr).
Moderne sikkerhetssystemer inntar selvfølgelig også Caddy, hele 19 er på plass. Blant annet Travel Assist som for første gang kommer i et nyttekjøretøy. Det betyr adaptiv cruisekontroll, aktiv styring og det hele.
Trailer Assist som hjelper deg å rygge med tilhenger er på plass, og i likhet med den franske trioen, har den også Side Assist sånn at du forhåpentligvis unngår å kjøre på ting når du manøvrerer på trange plasser.
Norsk lansering skjer i uke 47.
MER KOMPAKT VAREBIL? HER KAN DU LESE TEST AV CITROËN BERLINGO!
Galleri: