Hjem Bilutstillinger Genève 2020 DS Aero Sport Lounge

DS Aero Sport Lounge

DS har en idé om hvordan fremtiden for merket kan se ut. Bilen vises i Genéve og heter Aero Sport Lounge.

Av David K Andersen

Bare et par dager etter at DS slapp bildene av den store luksusbilen 9 som du kan lese mer om i denne artikkelen, er neste Genéve-premiere fra merket klar.

Denne gangen er det ikke snakk om en bil som er klar for produksjon, men resultatet av selskapets tanker om hvordan fremtiden kan se ut.

DS Aero Sport Lounge beskrives i grunnen nokså bra av navnet. Den er ekstremt aerodynamisk for minimalt forbruk. Fronten, som også inneholder en skjerm som skjuler en rekke sensorer, er formet for å styre luften ut langs sidene av bilen.

Det sportslige kommer utvilsomt fra den elektriske drivlinjen, som har hentet inspirasjon fra Formel E-bilen, og byr på hele 680 hestekrefter. 0-100 km/t skal ta 2,8 sekunder, og med 110 kWt batteri, skal rekkevidden være 650 km.

Bilen er stor, den måler hele 5 meter, og de enorme 23-tommers felgene er ikke bare designet for utseendets skyld, men også for å bedre luftstrømmen gjennom dem.

Mest revolusjonerende skal den være på innsiden, hvor skjermer, som i de fleste konseptbiler spiller en sentral rolle, er nedprioritert.

Både fører og passasjer har riktignok hver sin, plassert helt ute på sidene som du ser på bildet under, mens det store området i midten skal kunne virke som prosjektor for nødvendig informasjon.

Istedet for berøringsfølsomme skjermer, fungerer midtkonsollen som et slags kontrollsenter, hvor du kan styre det meste via gestikuleringer med hender og fingre. I seg selv er ikke det så spesielt, men DS har samarbeidet med et Silicon Valley-selskap som heter Ultraleap om å skape haptiske tilbakemeldinger for gestikuleringskontrollen.

Eller sagt på en annen måte: Det klikket du føler i fingeren når du låser opp iPhonen din, er en haptisk tilbakemelding. Det føles som om du trykker på en knapp, selv om du ikke gjør det. Det samme mener DS å skulle gjenskape for gestikuleringskontrollen.

Små høyttalere og ultralyd sender ut signaler som gjør at dersom du for eksempel tegner sirkelbevegelser med pekefingeren i luften for å øke volumet, så gir bilen deg tilbakemelding om at kommandoen er oppfattet, ved å sende ut små impulser som gjør at du kjenner det i hånda. Ganske utrolig i grunn.

Du skal visstnok kunne føle at du tar på former og overflater med hånda selv om du i realiteten bare vifter med den i løse lufta.

Tanken er å forenkle en komplisert verden med mange kontrollfunksjoner, og skape et avslappende og naturlig miljø inne i bilen.

En agent med kunstig intelligens, kalt Iris i DS, gjør det dessuten mulig å snakke med bilen på et høyere nivå enn vi i dag er vant til fra stemmestyring.

På komfort-siden trekkes blant annet setene frem. De er plassert høy for god oversikt, og har en spesiell høytetthets-mousse i putene som skal sette ny standard for sittekomfort. I tillegg er overflatene dekket i en ny type materiale som både er slitesterkt, men samtidig har en helt spesiell myk og glatt overflate.

For å understreke bærekraft, består deler av interiøret av halm fra rug (kornsort). Med håndtverksteknikker fra 1600-tallet, behandles og sammenbindes halmen slik at den fremstår som en stilfull del av interiøret.

Galleri: