Audi e-tron er ikke bare en praktisk og god elbil, den er for tiden bilen å bli sett i. Den trenden kommer ikke til å snu med Sportbackens ankomst.
Av David K Andersen
Bilene er teknisk like, så Sportback dreier som design. Mer om Audi e-tron og alt om hvordan den oppleves og fungerer, kan du lese i denne testen. Vi har også testet bilen med stor tilhenger, les mer om hvordan det gikk her.
Kombinasjonen av coupé og SUV er ikke ny, den ble etablert med BMW X6 i sin tide, og nå om dagen kommer pakken i alle størrelser og segmenter.
Alt dreier seg om å like å se på egen bil, for ikke å snakke om hva den sier om deg når du glir gjennom byen eller nabolaget hjemme. Meldingen er ganske enkelt; jeg kjører denne store fine bilen fordi jeg har råd, ikke fordi jeg har behov for all plassen.
Det fine i e-trons tilfelle, er at du faktisk ikke mister særlig mye plass. Bagasjerommet minker fra 660 til 615 liter, men er fortsatt stort – større enn i de fleste stasjonsvogner. Tilgjengelig plass over bagasjetrekket, blir imidlertid mindre, så det er der vurderingen må ligge.
Du får dessuten en liten fordel mot den konvensjonelle SUV-versjonen: Sportback er mer aerodynamisk, så rekke vidden er lenger. Fra 431 til 440 km WLTP, 55 Launch Edition vs 55 Sportback Launch Edition.
Videre kommer også Sportback i 50-utgave, med mindre batteri og rekkevidde – i samme utgave som over 341 km.
55-versjonen har som vanlige e-tron 408 hestekrefter og gjør 0-100 km/t i boost-mode på 5,7 sekunder.
Batteriene i 50 og 55 er for ordens skyld på 71 og 95 kWt brutto. De kan ta henholdsvis 120 og 150 kW på hurtiglading.
Prisene starter på 521 000 for 50 Sportback Launch Edition, og strekker seg til 714 000 for en 55 Sportback S line. Prispåslaget utgjør drøye 20 000 kroner mot en vanlig e-tron og må med det sies å være vel verdt pengene for deg som setter utseendet i høysetet.
Bilen kan bestilles, de første lander i Norge nå i løpet av våren.