Dekkeprodusentene er tidlig ute med neste sesongs nyheter, vi har testet Michelins helt nye piggfrie vinterdekk X-Ice Snow for første gang.

Tekst og foto: David K Andersen 

Som du vet, prøvekjører vi til vanlig nye biler på et tidlig tidspunkt her på Bil og Motorbloggen. Noen etterlyser imidlertid mer dekk-stoff også, så når Michelin for første gang på 8 år kommer med et helt nytt piggfritt vinterdekk, benyttet vi anledningen til en første prøvekjøring.

X-Ice Snow, som tar over etter X-Ice Xi3 og Latitude X-Ice Xi2, er riktignok ikke på plass hos dekkforhandlerne før i forkant av neste vintersesong, men skal vi kunne si noe om det basert på kjøring under vinterlige forhold før du skal forberede deg til neste vinter, måtte vi rett og slett teste det allerede nå.

Dekket er utviklet for både personbiler, crossovere og SUVer, og vil i løpet av det neste året komme i 123 ulike dimensjoner for felgstørrelser fra 14 til 22 tommer.

For å beholde like egenskaper i alt fra plussgrader til minus 40, er gummiblandingen Silica-basert. Seipingen er svært avansert i mønster og tykkelse med 3D-form i sidene, og spesielt konstruert for å gi samme effekt også når dekket er slitt.

I tillegg er materialet av sånn art at det alltid vil beholde en, i lite format, røff overflate mot veidekket. V-mønsteret sørger for optimal drenering og stabilitet.

Mye har selvfølgelig handlet om grep på snø og is under akselerasjon, bremsing og i svinger, jeg kommer tilbake til det i testresultatene lenger ned.

Samtidig legger nå Michelin ned store ressurser på å utvidet dekkets livslengde. Det dreier seg ikke bare om å gi kundene et produkt de kan kjøre med en sesong lenger enn konkurrentene og dermed spare penger, men er også knyttet til merkets strategi for å redusere klimagassutslipp.

Utfordringen med det, er ikke mest å lage et dekk som faktisk beholder godkjent mønsterdybde lenger, men å klare å beholde godt grep også når dekket er slitt.

Vi startet derfor denne testen med å kjøre X-Ice Snow mot de to største konkurrentene i premium-segmentet – med betydelig slitasje.

Montert på tre Audi Q5 quattro, alle bilene med tilsvarende slitasje på dekkene, målte vi via Recelogic VBox datalogger, akselerasjonstider og bremsestrekninger.

Oppgitte data i denne artikkelen er gjennomsnittsresultatet av omlag 50 journalisters gjentatte testkjøringer denne dagen, og burde dermed både ta høyde for ulike variabler på best mulig måte.

Ved akselerasjon på vintervei med isføre fra 0 til 45 km/t, brukte bilen med slitte Michelin X-Ice Snow-dekk i gjennomsnitt 3,8 sekunder. Konkurrentene klokken inn på 4,0 og 4,2.

I bremsetesten, kom også Michelin-dekket best ut med 25,8 meter mot konkurrentenes 28,0 og 29,2.

I bremsetester med nye dekk derimot, var forskjellen mindre. Fra 25 til 5 km/t med nye dekk, havnet Michelindekket på 10 meter blank, mens konkurrenten vi testet mot her trengte 10,3 meter.

Forskjellene er altså mindre med nye dekk enn brukte, som forsåvidt står i stil med Michelins påstand om at de har lagt ned mye energi på å beholde godt grep fra dekkets side, selv når det er slitt.

Hopper vi inn i en Audi A6 quattro og begir oss ut på snødekt bane, går det mer på det subjektive. Og sånne tester er jo først og fremst ganske morsomme å gjennomføre – hvem liker likke å sladde fra sving til sving med en firehjulstrekker på bane?

Uten referanse, og bare etter egen følelse, satt i alle fall X-Ice snow godt på snøføre, og gjorde det mulig å ta i skikkelig med den store Audien.

Samme øvelse på is, altså banekjøring uten målinger eller annet – bare for å få følelsen – ble gjort på sjøisen med Golf 7.

Til tross for gode tall i testene gjort tidligere på dagen, og mye moro på snøføre via Audi quattro, ble nok dette den mest imponerende øvelsen.

Helt uten pigger og med en forhjulsdreven bil med naturlig tendens til understyring, hang Golfen oppsiktsvekkende godt på i svingene. Såpass at det var mulig å kjenne litt på sideveis G-krefter. Det føltes svært uvanlig med ett piggfritt dekk på ren is.

Når det slapp, skjedde det forsutsigbart og mykt, sånn at det var enkelt å hente bilen inn igjen. Kort og godt ved å gå av gassen.

En slik test i forbindelse med lanseringen av et nytt dekk, er selvfølgelig ikke grunnlag for de helt store slutningene. Å si hva som er best og nestbest er ikke enkelt med dekk, men det i alle fall ingen grunn til å tvile på at Michelin har storsatset når de for første gang på lenge kommer med et helt nytt piggfritt vinterdekk.

Ingen av førsteinntrykkene tilsier annet enn at dette dekket vil havne høyt opp i kommende uavhengige dekktester. En antydning har vi allerede med tallene for akselerasjon og bremsing over.

Dekkeprodusenten sier selv at på premiumdekk som dette, skiller det svært lite helt i toppen når de kjøres mot hverandre. Ganske enkelt fordi dette er det beste du får av vinterdekk, og konkurransen er hard.

At X-Ice Snow ser ut til å beholde gode egenskaper, samtidig som det kjører fra konkurrentene, når det begynner å bli slitt, vil helt klart være momentet som kan vippe favorittstempelet Michelins vei.

Spesielt i kombinasjon med undersøkelsene som viser at X-Ice ved normal årlig kjørelengde mest sannsynlig vil kunne kjøre en sesong lenger enn de andre.