Med ladbare versjoner av stasjonsvogna og crossoveren, blir Kia Ceed-programmet komplett. Nå er norske priser klare.
Av David K Andersen
Kia er i ferd med å få det kanskje bredeste sortimentet i Golf-klassen. Det startet med den vanlige femdørs-kombien i 2018, og fortsatte med stasjonsvogn, shooting brake og til slutt crossoveren XCeed (du kan lese test av hver enkelt i linkene).
Ved siden av å tilby fire karosseri-variasjoner, har de satset knallhardt på å tilfredsstille de typiske europeiske ønskene. Ceed har uavhengig bakhjulsoppheng og skarpe kjøreegenskaper, moderne turbo bensinmotorer på 1 og 1,4 liter, 7-trinns DCT dobbeltclutch automatkasse og rett frem og praktisk ergonomi.
I tillegg til svært god plass – bagasjerommet er ledende i alle utgavene, og i stasjonsvogna tar det hele 625 liter.
Det Kia nå gjør, er at XCeed, som er crossoveren, og SW som er stasjonsvogna, får låne den ladbare drivlinjen fra Niro.
Dermed inntar en 1,6-liters bensinmotor uten turbo plassen under panseret. Sammen med seg, har den en 6-trinns DCT-automat og selvfølgelig en elektrisk motor.
141-hesters systemeffekt og moment på 265 Nm er resultatet. Fartsressursene er ikke stormende, men tilstrekkelige. Akselerasjonen til 100 km/t går på 10,8 sekunder for SW og 11 for XCeed.
Batteriet er på 8,9 kWt, så kjempestort er det ikke, men nok til å gi elektrisk rekkevidde på inn til 50 km.
Fordi rommene under gulvet er inkludert i bagasjeromsmålet, og disse nå minker for å gi plass til batteri, går volumet i SW ned fra 625 til 437 liter. Volumet du til vanlig bruker, altså fra bagaseromsgulvet og opp til trekket over, er imidlertid det samme.
For XCeed går volumet fra 427 til 291 liter. Men du har flatt gulv også i den, og det er plass til ladekabelen under.
Prisene starter på 349 900 kroner for stasjonsvogn i Classic Edition, og går via Active til 379 900 og Active med Plusspakke til 387 800 til toppnivået Exclusive for 419 900.
Vi tror de to mellomnivåene er mest aktuelle, men selv Classic har utstyr som varme i rattet, Bi-LED, autobrems, ryggekamera, adaptiv cruise, nøkkelløs tilgang og start, 8-tommers infotainment og mye annet, så du klarer deg egentlig fint med den.
Viktigst med å gå opp til Active, er nok den nye 10,25 tommer store infotainmentskjermen, varme i baksetet og tredelt nedfelling av baksete. Men du får også mer med i den pakken. Exclusive gir ting som elektrisk justerbare skinnseter, motorisert bakluke og en del andre ting.
Verdt å merke seg, er imidlertid at en vanlig fossil Ceed SW i Active nivå med 1,4 140 hk turbomotor og automatgir, er omlag 35 000 rimeligere enn tilsvarende i ladbar utgave. Den forblir altså et knallkjøp, og du må gidde å utnytte lademuligheten på plug-in-utgaven for at det skal være noe poeng å gå for den.
Hva XCeed gjelder, er prisbildet for ulike versjoner og nivåer omtrent som over, men med et påslag på en håndfull tusenlapper på hver utgave.
Det vil altså dreie seg om hvor stort bagasjerom du ønsker og hva slags stil du liker best, når du etter hvert kan velge mellom disse to ladbare hybridene.
Stasjonsvogna er først ut, den lander i Norge i februar/mars, mens crossoveren kommer i månedsskiftet april/mai.
Vi kommer tilbake med test så snart det lar seg gjøre!