Dette tar mye plass, men for mange er det også den ultimate familie-drømmen. Chevrolet har nå vist nye Tahoe og Suburban, som for første gang på 20 år er tilbake med diesel under panseret. Uavhengig bakhjulsoppheng står også på programmet.
Av David K Andersen
Kjempemange av disse, kommer det selvfølgelig ikke til å gå på norske veier, men noen blir det nok. Og vi digger disse enorme amerikanske SUVene.
For det er dette som er SUV. Sånn egentlig. Stor, rammebasert, med seriøs trekkevne og skikkelige offroadegenskaper. Chevrolet lanserte Suburban allerede i 1935, og mange regner den for å være verdens første SUV.
For å plassere dem, er Tahoe den «korte» utgaven, altså er den ikke kort i det hele tatt. Det er bare det at du også får Suburban, som er enda større.
LES VÅR TEST AV 2017 CHEVROLET TAHOE HER!
Du får også disse to modellene som GMC – de er hakket mer velutstyrte og luksuriøse enn Chevroletene, og heter Yukon og Yukon XL. I tillegg til Cadillac Escalade, som troner på toppen av næringskjeden.
Under skallet blir det nå store forandringer. Bilene har fortsatt ramme, men nå gjør GM som Ford for en stund siden gjorde med Expedition – de dropper den stive bakakslingen og har montert uavhengig bakhjulsoppheng.
I tillegg kommer bilene med luftfjæring om du vil, så her snakker vi nok seriøst god fjæringskomfort.
Både Tahoe og Suburban vokser mot utgående generasjon, og på grunn av plassbesparelsene det nye bakhjulsopphenget gir, skal selv Tahoe tilby nok plass for de fleste, bak tredje seterad.
Amerikanerne måler ikke opp til nedre kant av sidevinduene som oss, så jeg har ikke sammenlignbare liter-tall, men Tahoe tar uansett enorme 722 liter bak tredje rad i denne nye utgaven. Suburban? Hold deg fast: 1 164 liter – bak tredje seterad.
For å gi deg en idé, tilsvarer det totalt volum opp til taket om du legger ned baksetet på en kompaktbil som VW Golf. Du får med andre ord plass til bagasjen til alle 7 passasjerer.
På motorsiden ser vi dieselens tilbakekomst. I Norge var Suburban populær på 90-tallet fordi du kunne registrere den som lastebil – og fordi den kom med dieselmotor. Ved generasjonsskiftet i 2001, forsvant den muligheten for Tahoe og Suburban.
Nå har imidlertid GM introdusert en ny Duramax rekkesekser for bruk i sine lettere pickup-trucker (de er fortsatt større enn hva vi forbinder med pickup her), og den havner nå også i disse bilene.
277 hestekrefter og 623 Nm burde gi fin fart på disse nye dieselutgavene. Girkassen er automatisk og har 10 gir. Firehjulsdrift har den selvsagt også.
Vil du ha bensin, er det V8 som gjelder – enten i form av en 5,3-liter på 355 hester og 519 Nm, eller den fantastiske 6,2-literen på 420 hester og 623 Nm.
På innsiden bys det på ting som 10-tommers infotainmentskjerm og et enormt head-up-system med 15 tommer stort område for visning av informasjon i frontruta.
Underholdsningsskjermene for baksetet er på 12,6 tommer. Og så er selvfølgelig alt tenkelig utstyr tilgjengelig, enten det gjelder komfort, luksus eller aktivt sikkerhetsutstyr.
GMC Yukon får til om med motorisert flyttbar midtkonsoll – se eget galleri for den nederst.
Med det, er det bare å hate, om fossilmonstre som dette ikke er din venn. Eventuelt som oss – drømme seg litt bort.
OPPDATERING 7. FEBRUAR: CADILLAC HAR SLUPPET BILDENE AV ESCALADE!
Chevrolet Suburban:
Chevrolet Tahoe:
GMC Yukon: