Interaktivt dashbord med 3D-teknologi, uten at du trenger 3D-briller, er hvordan Continental ser fremtidens infotainmentsystem.

Av David K Andersen

De fleste kjenner nok giganten Continental best på grunn av dekk, men det enorme selskapet med over 260 000 ansatte er også en av de største leverandørene av teknologi til bilindustrien. 

På CES-utstillingen i Las Vegas, viste de nylig sin visjon for fremtidens dashbord. 

Med Lightfield-teknologien fra Silicon Valley-selskapet Leia, har Continental utviklet en helt ny type skjermløsning for informasjon i bilen. 

Ekte 3D-opplevelse, uten bruk av 3D-briller, skal gi unik brukeropplevelse for både fører og passasjerer. Den tredimensjonale uthevingen av aktuelle touchknapper, skal gjøre det enklere å navigere i systemet. 

Komplekse lyseffekter ligger bak, og skjermen har 4K-oppløsning.

-3D-teknologi har blitt svært populært, og det med god grunn. Foruten den forbedrede visuelle opplevelsen, er det mange fordeler med en tredimensjonal presentasjon av informasjon. Det gir overlegen brukervennlighet, fordi oppfatningen av informasjon går raskere. I tillegg er samspillet mellom kjøretøyet og passasjerene mer komfortabelt og intuitivt, og blir nærmere den virkelige verden. Selv om vi primært jobber med dekk hos Continental i Norge følger vi godt med på hva moderselskapet driver med av teknologiutvikling, og det er veldig spennende, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen. 

Av annen interessant teknologi Continental jobber med for tiden, kan nevnes «gjennomsiktig panser», hvor surround-kamera-systemet og annen teknologi lar deg se gjennom bilen via skjermen – som kan være nyttig ved kjøring i terrenget eller ved manøvrering på trange steder. 

De jobber også med et høytallerløst lydsystem med tredimensjonal lyd, og har vært en viktig partner for Sony i forbindelse med deres elbil Vision-S, som vi skrev om for litt siden (les mer i denne linken).